Advertisement

Home Piaţa auto Analize de piață Înmatriculări mașini noi pe clase (2010-2014): mașini hatchback

Înmatriculări mașini noi pe clase (2010-2014): mașini hatchback

Continuăm seria analizelor înmatriculărilor de vehicule din ultimii cinci ani cu o radiografie pe categorii și clase, prima fiind cea a mașinilor având caroserii hatchback. Iată în continuare care a fost dinamica înmatriculărilor acestora, în funcție de clasele în care se încadrează.

În perioada 2010-2014 au fost înmatriculate peste 103.000 autoturisme noi, de tip hatchback (în 2 volume). Cele mai multe au fost de clasă mică (aproape 55.000), dintre care 7.000 modele autohtone Dacia Sandero. Clasa compactă a contorizat puțin peste 38.000 de modele, în timp ce mașinile de clasă mini au o cotă de piață foarte redusă: doar 11.400 de exemplare. România e tributară sintagmei ”piață emergentă”, așa încât segmentul mașinilor hatchback (foarte utile în general în mediul urban) mai are până să-și atingă potențialul maxim.

inmatriculari auto - hatchback 1 - floteauto-

 

 

1. Hatchback – clasa mini

inmatriculari auto - hatchback mini - floteautoMașinile de clasă mini, folosite preponderent în mediul urban, joacă un rol marginal pe piața de mașini noi. Principalii clienți vin din zona firmelor care înțeleg necesitatea unor ”gândaci” agili, economici și ușor de parcat, chiar dacă, la nivelul prețurilor, Sandero, de exemplu, pare mai atractiv.

Însă începe să fie destul de clară tendința constructorilor de a transforma modelele din această clasă în unele cu tendințe lifestyle mai mult decât pragmatice (poate e de vină Sandero, mai spațios și mai ieftin?!). Nu ar trebui să fie surprinzător declinul acestei clase pe o piață emergentă, cum e văzută cea românească.

Mai mult de jumătate dintre mașinile de clasă mică au motoare de până la 1,0 litri (mai nou o parte dintre ele sunt turbo), iar circa un sfert au cilindreea între 1,2 și 1,3 litri, fiind vorba de motoare mai învechite, deci mai ieftine. La fel, jumătate dintre modelele din clasa mini au puteri de până la 68 CP, pentru companii reprezentând variante foarte accesibile de mobilitate, fără necesități stringente de transport marfă.

Am decis ca versiunile Panda 4×4 să nu le integrăm în această clasă, deoarece se potrivesc mai bine în domeniul crossover-urilor (pe care îl vom aborda într-un episod viitor). Ceea ce, oricum, nu-i ”fură” lui Fiat coroana de lider al clasei.

 

inmatriculari auto - hatchback mini 2 - floteauto

 

În clasa mini, Fiat a ajuns să dețină un sfert din piață prin cele două modele 500 și Panda. Trio-ul japonezo-francez Aygo-C1-107 stă mai bine decât familia VW Up! – Skoda Citigo. Spark rămâne de domeniul trecutului, din cauza retragerii Chevrolet din Europa. Așteptăm noul Opel Karl.

inmatriculari auto - hatchback mini 3 - floteauto

Nu e de mirare că Fiat e lider în clasa mini, dar e surprinzătoare evoluția explozivă a modelului life-style Fiat 500, în timp ce Panda nu mai pare așa apetisant. Deși a avut un start bun, VW Up! nu mai reușește să impresioneze și pierde teren în fața lui Toyota Aygo.

 

2. Hatchback – clasa mică

inmatriculari auto - hatchback mica - floteautoUnul dintre domeniile foarte animate este cel al hatchback-urilor de clasă mică, unde companiile, dar și persoanele fizice pot găsi oferte suficient de bune raportat la cât costă și ce oferă în termeni de spațiu și dotări.

La fel ca în cazul lui Fiat 500 4×4, am decis ca Sandero Stepway să-și găsească locul în domeniul crossoverelor, ceea ce ”văduvește” versiunea normală Sandero de coroana clasei mici, aceasta fiind deținută de Fiesta (de altfel, cel mai vândut model pe plan european).

La ora actuală, clasa mică a ajuns la stadiul de ”noua clasă compactă” – dimensional, hatchback-urile de clasă mică sunt aproape de cele de clasă compactă de acum 15-20 de ani. Deci găsim un mai bun echilibru între pragmatism și pretenții, iar firmele preferă să investească în modele din această clasă. De aceea, și concurența este acerbă, iar deciziile trebuie luate rapid, din cauza ofertelor foarte competitive care se schimbă lunar.

Clasa mică promite o foarte bună evoluție și în anii următori (contribuind și la ”erodarea” clasei mini), dar, chiar dacă e loc pentru toată lumea, tot numele consacrate până acum vor rămâne câștigători și pe viitor. De urmărit evoluția hibridelor, care încep să rivalizeze serios cu dieselurile, în timp ce motoarele pe benzină vor continua revoluția downsizing.

Deocamdată, nu e un teren prolific pentru mărcile premium, dar devine tentant pentru amatorii de hot-hatch (nu firmele, evident…).

 

inmatriculari auto - hatchback mica 2 - floteauto

Dacă în cazul lui Sandero facem abstracție de versiunea crossover Stepway, liderul din ultimul cincinal în clasa mica a hatchback-urilor este Fiesta. Celelalte ”vedete” sunt tot germane (Corsa și Polo) sau aproape germane (Fabia). Nemții dețin aproape 50% cotă de piață împreună!

inmatriculari auto - hatchback mica 3 - floteauto

Sandero a revenit pe ascensiune odată cu a doua generație. În rest, doar Fiesta a înregistrat un adevărat boom față de concurență, în timp ce Polo se bazează mult pe imaginea brandului Volkswagen. Noile generații Corsa și Fabia promit și ele o revenire în 2015.

3. Hatchback – clasa compactă

inmatriculari auto - hatchback compacta - floteautoPrincipial, clasa compactă e dominantă în piața auto – nu însă și când vorbim doar de hatchback-uri, cu aproape 10.000 de modele mai puține decât berlinele de clasă compactă.

De menționat că am eliminat din graficele alăturate versiunile sportive (de peste 200 CP) sau pseudo-coupe (de exemplu VW Scirocco sau Opel GTC Astra), însă acest lucru nu schimbă ordinea generală, dominația germanilor nefiind surprinzătoare. Nu trebuie să fie o surpriză nici faptul că platforma tehnică a Golf-ului îi asigură grupului VW o treime din această clasă (prin Golf, Leon, Scirocco și Audi A3).

Un lucru mai puțin vizibil este evoluția slabă a mărcilor premium, unde Mercedes-Benz A-Class conduce în fața lui Audi A3 și BMW Seria 1, însă domeniul premium e pe un trend descendent în această clasă. Asta în timp ce, per ansamblu, anii următori vom asista la o stagnare sau o creșere insesizabilă a vânzărilor de hatchback-uri de clasă compactă.

Una din cauze ține de faptul că pentru firme clasa mică e mult mai ofertantă, iar berlinele și breakurile compacte vin cu mai mult spațiu decât hatchback-urile compacte, la o diferență modică de preț. Și să nu uităm de ascensiunea crossoverelor mici și compacte, cu o politică de prețuri asemănătoare clasei hatchback-urilor compacte. Plus domeniul van-urilor, care oferă din ce în ce mai mult confort.

Pe de altă parte, toate aceste amenințări pot duce și la un efect pozitiv pentru firme: oferte extrem de avantajoase.

 

inmatriculari auto - hatchback compacta 2 - floteauto

”Clasa Golf” este, într-adevăr, dominată de VW Golf, podiumul fiind ocupat de rivalii săi germani tradiționali, Astra și Focus (triada germană deține peste 50% cotă de piață, la fel ca în clasa mică). Surprinzătoare surclasarea lui Megane de către Hyundai i30, dar și buna plasare a lui Auris.

 

inmatriculari auto - hatchback compacta 3 - floteauto

Golf a ajuns lider detașat din cauza problemelor pe care Opel le-a avut cu GM. Totuși, ”regele compactelor” e pe un trend descrescător vizibil, în timp ce Focus, după un regres mai mic, promite o revenire în forță. Megane crește ușor, ajutat de ofertele pe final de carieră.

 

inmatriculari auto - hatchback compacta 4 - floteauto

Modelele hatchback premium de clasă compactă au o priză la public mult mai mică în România decât în alte părți ale Europei. Ceea ce este, până la urmă, de înțeles, deoarece, la nivelul prețurilor pe care le reclamă, cel puțin pentru companii există alternative în segmentele superioare. Odată cu apariția noului A-Class, A3 și Seria 1 au intrat într-un puternic regres. Oricum, nu se anunță o evoluție bună pentru aceste modele nici în anii următori.

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

motorizare
Analize de piață

România are în continuare a doua cea mai mică rată de motorizare din UE

Pe șoselele din UE circulau, în 2022, aproximativ 253 de milioane de...

Înmatriculările de autoturisme noi
Analize de piață

Înmatriculările de autoturisme noi, în România, au crescut cu 12,03%

Înmatriculările de autoturisme noi, în România, au crescut cu 12,03%, în primele...

Mașinile electrice
Analize de piață

Mașinile electrice vor crește cererea globală de electricitate cu 630% până în 2030

Mașinile electrice vor crește cererea globală de energie electrică cu 630% până...

china
Analize de piață

Piața mașinilor electrice din China nu cunoaște criza: vânzări în creștere cu 14%; cotă de piață record de 47%

Piața de vehicule electrificate din China, care cuprinde atât vehicule complet electrice,...