Înmatriculări mașini noi pe clase (2010-2014): berline 3 volume

Cele mai multe mașini noi înmatriculate în ultimii 5 ani în România sunt din categoria berlinelor în 3 volume, o parte dintre ele cu hayon. Practic, predilecția pieței pentru această categorie de autoturisme justifică statutul de ”piață emergentă” care ne-a fost atribuit. Iată în continuare care a fost dinamica acestor vehicule, în funcție de clasa din care fac parte.



inmatriculari auto - berline - floteauto 000

Aura de ”executive” a acestui tip de caroserie rămâne foarte importantă pentru multe firme, ceea ce explică, în parte, volumul de peste 150.000 de berline (cu și fără hayon) înmatriculate în perioada 2010-2014. Clasa mică predomină, dar aici vorbim de ”efectul Logan”: aproape jumătate din volumul total (peste 68.000 de exemplare) sunt modele produse la Mioveni. Așa încât tot clasa compactă rămâne cea mai competitivă și cu numărul cel mai mare de modele.

inmatriculari auto - berline - floteauto 0

 

1. Berline – clasa mică

inmatriculari auto - berline - floteauto 1Nemții consideră că Dacia Logan și Sandero sunt modele de clasă compactă. Însă adevărul este că vorbim de o platformă de clasă mică, pe care doar prin prisma dimensiunilor o putem compara oarecum cu mașinile de clasă compactă. Însă lipsurile în materie de dotări de confort și siguranță, plus prețul low-cost fac inutilă comparația de mai sus.

Așa încât Logan este, cinstit vorbind, o berlină de clasă mică. Și una cu foarte puțini competitori – principalii rivali, Symbol și Aveo Sedan, dar și mai palidele Hyundai Accent și Fiat Albea, nu mai există… Apare astfel tentația de a compara Logan-ul cu Fiat Linea sau Skoda Rapid ori Peugeot 301, modele care se califică, la limită, în partea inferioară a clasei compacte a berlinelor. Dar, și în acest caz, comparația nu prea se justifică, deoarece Logan ”își face praf” acești concurenți datorită prețurilor mult mai mici.

inmatriculari auto - berline - floteauto 2Oricum, Logan e un ”lup singuratic” și datorită faptului că e produs în România (avantaj în fața naționaliștilor, dar nu numai) și beneficiază de cea mai vastă rețea de dealeri și service-uri. Date fiind prețurile mici, pentru multe companii aproape că nici nu mai contează deprecierea sau garanția, deoarece investiția în mașină se amortizează foarte rapid, în doar câțiva ani.

Totuși, evoluția sa lentă e un semnal de avertizare: din punct de vedere pragmatic, varianta break merită mai multă atenție, iar pentru utilizare urbană e mai tentant Sandero (chiar dacă de zece ori mai puțin vândut decât Logan). Plus că termenul ”low-cost” începe să-și piardă din avantaje odată cu ieșirea treptată din criză.

 

inmatriculari auto - berline - floteauto 3

O imagine care nu ar mai avea nevoie de comentarii, dominația lui Logan fiind clară – evident, prețul este hotărâtor. Printre berlinele de clasă mică regăsim extrem de puțini competitori pentru Logan, unii dintre ei deja dispăruți la această oră…

 

inmatriculari auto - berline - floteauto 4

Renault Symbol a rezistat eroic, până când francezii au realizat că e inutil să mai concureze cu Logan. Aveo Sedan a căzut pradă strategiei de exit a Chevrolet de pe piața europeană. Iar Logan… ei bine, schimbarea de generație marchează un reviriment mult prea mic față de așteptări

 

2. Berline – clasa compactă

inmatriculari auto - berline - floteauto 5Unii le numesc mașini perfecte entru familiile din România, însă pentru companii berlinele de clasă compactă au devenit alternative excelente la berlinele de clasă medie, deoarece se oferă un nivel apropiat de confort, siguranță și chiar prestanță, în condițiile unor prețuri mai mici.

Cum se explică, totuși, succesul Octaviei? Așa cum Logan a forțat limitele clasei mici, propunând un nivel de spațiu care rivalizează cu mașini de clasă compactă, la fel și Octavia a folosit platforma Golf-ului pentru a oferi un spațiu interior la nivel de mașini de clasă medie. La care mai adăugăm caracterul practic superior oferit de hayon, precum și apetitul publicului de second hand pentru acest model (ceea ce îi conferă o devalorizare mai redusă). Nu în ultimul rând, aura de ”Golf mai spațios și mai ieftin” i-a conferit Octaviei încrederea din partea oamenilor de afaceri – de aceea noul stil de design Skoda s-a… ”volkswagenizat”.

Principial, berlinele de clasă compactă promit un potențial mai bun de dezvoltare în anii următori decât hatchback-urile de clasă compactă, deoarece trendul este de a prelua caracteristicile dimensionale ale clasei medii. Este foarte posibil ca Octavia să fie depășită de Rapid, dar pentru Skoda este o situație ”win-win”. Din păcate pentru concurență… Aviz constructorilor auto: rețeta succesului în această clasă e foarte clară. Cine vrea cotă de piață, trebuie să se gândească de ce preferă firmele Octavia. Simplu, nu?

 

inmatriculari auto - berline - floteauto 6

Skoda deține o cotă impresionantă, de 47% prin Octavia și Rapid. În eșalonul secund, se duce o luptă dificilă între Fluence-ul franțuzesc și Jetta germană, urmărite îndeaproape de Focus Sedan. Astra Sedan a fost canibalizată de Cruze și e urmărită serios de Elantra și Corolla.

 

inmatriculari auto - berline - floteauto 7

La fel ca și Golf, Octavia a avut un trend descrescător, noua generație marcând un ușor reviriment. De remarcat succesul fulminant al lui Rapid în doar doi ani. Fluence e încă dominat de Jetta, după ce francezii au pierdut teren în urma deciziei de înlocuire a numelui de succes Megane Sedan

 

3. Berline – clasa medie

inmatriculari auto - berline - floteauto 8Berlinele de clasă medie sunt ”vânate” cam de orice firmă care are nevoie de mașini serioase, dar relativ accesibile, pentru middle sau chiar top management. Nu ar trebui să ne mire că foarte cunoscutul model premium Mercedes-Benz C-Class a fost detronat de VW Passat, deoarece, în urma faceliftului, acesta din urmă inspiră pur și simplu business, într-un mod foarte corporatist-convențional.

Totuși, cei de la Mercedes-Benz se pot consola că modelul C-Class devansează Audi A4 și BMW Seria 3, rivalii săi cei mai importanți. Totuși, va trebui urmat exemplul diversificării gamei, deoarece Audi A5 (practic, un A4 cu hayon) sau VW CC (un Passat lifestyle) și-au demonstrat viabilitatea, contribuind la creșterea vânzărilor și notorietății produselor VW Group.

Însă nu trebuie scăpat din vedere publicul conservator foarte pragmatic, pe care se pare că l-a acaparat Skoda Superb (”vărul” Passat-ului). Poate că un stil elegant sau dinamic are șansa să te scoată în evidență pentru moment, însă clientela acestui segment se bazează mai mult pe încrederea conferită de continuitate și soliditate. Iar versiunile lifestyle derivate pur și simplu se vor vinde din inerția reputației modelului de bază, cu profituri mari și eforturi relativ reduse.
Un lucru este cert: producătorii generaliști au cele mai mari șanse de evoluție în acest segment, în detrimentul celor premium, odată cu privilegierea de către public a caracteristicilor pragmatice.

 

inmatriculari auto - berline - floteauto 9

Poate nu se vede chiar de la prima privire, dar grupul VW domină segmentul berlinelor de clasă medie: Passat, Superb, A4 și A5 dețin împreună o cotă de piață de 48%. Insignia se dovedește o mică mină de aur pentru Opel, în timp ce noul Mondeo a pierdut trenul din cauza lansării târzii

 

inmatriculari auto - berline - floteauto 10

Graficul de mai sus ia în considerare doar evoluția versiunilor convenționale ale berlinelor de clasă medie. Passat este, în mod clar, preferatul companiilor, iar 2014 marchează un reviriment al tuturor modelelor din TOP 5. Semn că lucrurile merg bine pentru middle-management

 

4. Berline – clasa mare

inmatriculari auto - berline - floteauto 11Segmentul berlinelor de clasă mare este dominat de brandurile premium, care pun accent pe imagine și au devenit în timp adevărate simboluri.

Deși înainte de criză Mercedes-Benz era lider, iată că ultimii cinci ani au fost de bun augur pentru BMW, care a reușit să combine stilul sportiv binecunoscut cu o sobrietate reușită, în paralel cu diverse oferte tentante pentru companii (de la configurații rezonabile la servicii targetate). În plan secund, E-Class și A6 au tot făcut rocadă de-a lungul anilor, însă verdictul mai așteaptă lansarea unor noi generații.

Și aici remarcăm o diversificare a ofertei, pe baza modelelor convenționale fiind oferite și modele lifestyle. Cel mai bun exemplu este Mercedes-Benz CLS, urmat îndeaproape de Audi A7, în timp ce BMW vine din urmă cu Seria 6 Gran Coupe, după ce nu a reușit să convingă cu Seria 5 Gran Turismo.

Jumătate dintre berlinele de clasă mare au fost achiziționate cu tracțiune integrală, iar motorizările diesel reprezintă peste 90% din total – interesant, peste o treime au până în 2,0 litri.

 

inmatriculari auto - berline - floteauto 12

Greii premium au găsit o ”supapă” interesantă pentru a crește volumele de vânzări în domeniul berlinelor de clasă mare: realizarea unor modele lifestyle sau mai pragmatice pe baza berlinelor convenționale. Stratagema ajută mai mult Audi și Mercedes-Benz, în timp ce BMW Seria 5 a reușit să se impună ca o referință a clasei în ultimii ani 

 

inmatriculari auto - berline - floteauto 13

 

Vorbind strict de versiunile convenționale (berline în 3 volume) ale celor mai populare modele de clasă mare, se observă că apetitul pieței s-a temperat mult în ultimul an, variațiile fiind influențate în mod direct de gradul de noutate sau de ofertele speciale atractive

5. Berline – clasa lux

inmatriculari auto - berline - floteauto 14Luxul pe patru roți nu le este accesibil multora, așa încât nu trebuie să ne mire că, în ultimii 5 ani, au fost înmatriculate atât de puține limuzine.

Dacă până în 2013 se părea că Audi A8 și BMW Seria 7 reușiseră să-i facă viață grea lui S-Class, de la finalul lui 2013 nava amiral Mercedes-Benz a revenit ca un adevărat învingător, spulberându-și concurența: în 2014 au fost înmatriculate 187 de exemplare, mai mult decât în precedenții patru ani și de două ori mai mult decât toate modelele concurente înmatriculate în 2014.

E destul de greu să fac o analiză obiectivă a acestui segment, dat fiind că factorul financiar este secundar, primând doar considerentele de super-imagine și super-prestanță. În plus, suntem într-o perioadă în care, mai mult decât oricând, sunt puse sub semnul întrebării marile averi ce permit astfel de extravaganțe. Un lucru pare să rămână cert: vânzările de limuzine de lux nu sunt neapărat influențate de crizele economice…

 

inmatriculari auto - berline - floteauto 15

Față de clasa mare, în clasa de lux Mercedes-Benz devansează BMW și, împreună cu Audi, se remarcă o dominație absolută a binecunoscutei ”triade” teutone, ceea ce le lasă foarte puțin spațiu altor producători. Interesant, totuși, faptul că Porsche Panamera stă mult mai bine decât Jaguar XJ

 

inmatriculari auto - berline - floteauto 16

 

Seria 7, A8 și S-Class și-au predat ștafeta aproape în fiecare an, însă apariția noii generații a limuzinei Mercedes-Benz a rupt total imaginea de ansamblu. Noul Mercedes-Benz S-Class este, pur și simplu, etalonul actual al clasei de lux, poziție pe care este de așteptat să și-o mențină fără probleme și în anii următori

Adaugati comentariu