Viitorul automobilului este în curs de redefinire. Potrivit unui studiu realizat de IBM Business Value Institute, industria auto se schimbă și tinde să renunțe la modelele tradiționale bazate pe vânzarea de vehicule. Această schimbare se referă la trei axe majore: electrificarea, integrarea software-ului și apariția de noi modele economice bazate pe servicii.
Potrivit studiului, până în 2035, 80% dintre vehiculele noi vor fi electrificate parțial sau total.
În același timp, 74% dintre executivii chestionați anticipează conceptul de mașini evolutive, posibil prin actualizările software și integrarea inteligenței artificiale (AI).
„Viitorul sectorului se bazează pe vehiculele definite prin software (SDV), permițând producătorilor să ofere noi experiențe și servicii pe tot parcursul ciclului de viață al mașinilor. Această evoluție implică faptul că valoarea a unei mașini nu se va mai limita la caracteristicile și funcționalitățile sale originale, ci va fi construită pe tot parcursul ciclului său de viață, oferind șoferilor noi experiențe și servicii pe bază de abonament, posibile prin aplicații și actualizări regulate”, explică Olivier Payraud, partener senior în sectorul industriei la IBM Consulting France.
O strategie centrată pe software
În timp ce doar 21% din bugetele de cercetare și dezvoltare sunt în prezent dedicate software-ului și digitalului, este de așteptat ca această proporție să se tripleze până în 2035 pentru a ajunge la aproape 58%. Această transformare este ghidată de o strategie în care experiența utilizatorului definită de software devine un element central al valorii mărcilor.
Cu toate acestea, această tranziție către o abordare software nu este lipsită de obstacole. Studiul evidențiază dificultățile tehnice, în special necesitatea de a reinventa arhitecturile electrice și software. Separarea segmentelor software și hardware reprezintă o provocare majoră. În plus, 77% dintre manageri identifică lipsa instrumentelor și metodelor de dezvoltare ca un obstacol în calea inovației.
Un model economic în schimbare
Modelul tradițional de afaceri al industriei auto, bazat pe vânzările de vehicule, evoluează către unul bazat pe venituri regulate din serviciile digitale. Aplicațiile, actualizările și abonamentele sunt în centrul acestei schimbări, care reflectă cererea crescută pentru experiențe personalizate.
Studiul subliniază, de asemenea, importanța tehnologiilor cloud și a inteligenței artificiale pentru a accelera această tranziție. Folosind AI pentru a analiza enorm de multe date, producătorii pot dezvolta mai rapid funcții inovatoare și pot oferi servicii adaptate nevoilor individuale ale clienților.
„AI și cloud fac posibilă reducerea ciclurilor de dezvoltare și oferă configurații software adaptate așteptărilor în evoluție ale utilizatorilor”, adaugă Olivier Payraud.
O evoluție culturală necesară
În cele din urmă, raportul evidențiază că 74% dintre directori consideră cultura dominantă a industriei axată pe mecanică ca o barieră în calea adoptării conceptului de ”vehicul definit prin software”. O evoluție culturală în cadrul echipelor va fi așadar crucială pentru a reuși această tranziție.
IBM Business Value Institutea realizat acest studiu în cooperare cu Oxford Economics, la care au participat un număr de 1.230 de executivi din sectorul auto, în cel de-al treilea trimestru al anului 2024.
CITEȘTE ȘI:
2025 promite să fie un an crucial pentru industria auto
Comentați?