rovinieta de 1 zi
Home Administrare flote Fiscalitate Germania şi Marea Britanie nu renunţă la măsurile care discriminează şoferii străini

Germania şi Marea Britanie nu renunţă la măsurile care discriminează şoferii străini

Comisia Europeană (CE) a anunţat intensificarea acţiunile în justiţie îimpotriva sistemelor specifice de tarifare rutieră din Germania şi Marea Britanie, care nu respectă normele UE privind piaţa unică.

CE sprijină principiul „utilizatorul şi poluatorul plăteşte”, conform căruia conducătorii auto plătesc taxe de drum care pot fi apoi utilizate pentru întreţinerea infrastructurii rutiere. În cadrul UE, există diferite modele de taxare, iar datoria Comisiei – în calitate de gardian al tratatelor – este de a se asigura că astfel de taxe nu introduc discriminări între conducătorii auto locali şi cei din alte ţări ale Uniunii.

De altfel, există o serie de cazuri, precum cele ale Austriei, Belgiei, Ungariei şi Sloveniei, în care Comisia a făcut recomandări pentru ca aceste state să elaboreze taxe de drum în conformitate cu legislaţia UE. În alte două cazuri însă, preocupările Bruxelles-ului nu au fost ascultate, iar CE ia măsuri pentru a proteja şoferii de discriminare pe motive de naţionalitate.

Germania şi taxa de drum

Primul caz se referă la legea adoptată de Germania, în 8 iunie 2015, privind introducerea unei taxe de drum pentru autoturisme. În acelaşi timp, Berlinul a adoptat şi o altă lege prin care numai vehiculele înmatriculate în Germania beneficiază de o deducere a taxei rutiere din impozitul auto anual.

Comisia Euopeană considera că acest aranjament discriminează conducătorii auto din alte state membre. În primul rând, pentru că numai utilizatorii germani nu vor plăti taxa rutieră, ca urmare a faptului că impozitul pe vehicul va fi redus exact cu valoarea taxei de drum. În al doilea rând, pentru că valoarea taxei de trecere pe termen scurt, care este în mod uzual achitată de către şoferii străini, este disproporţionat de mare pentru anumite vehicule.

În pofida numeroaselor discuţii cu autorităţile germane încă din noiembrie 2014 şi a mai multor sugestii de partea Comisiei pentru realizarea compatibilităţii între sistemul german şi legislaţia UE, schimbările aşteptate nu s-au produs. Prin urmare, Comisia a lansat, în data de 18 iunie 2015, procedura de infringement împotriva Germaniei, o procedură care la finalul lunii aprilie 2016 a trecut în etapa a doua, cea a avizului motivat.

Astfel, Comisia Europeană invită Germania să-şi alinieze legislaţia în conformitate cu aceea a UE, în termen de două luni. În caz contrar, poate decide să înainteze cazul Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.

Marea Britanie şi transportatorii rutieri

Al doilea caz se referă la introducerea de către Marea Britanie, în aprilie 2014, a unei taxe rutiere pe bază de timp (vigneta), pentru vehiculele grele de marfă. După o analiză aprofundată, Comisia şi-a arătat îngrijorarea cu privire la faptul că acest sistem de taxare îi discriminează pe transportatorii rutieri din afara Marii Britanii.

În scrisoarea de notificare – prima etapă în cadrul unei proceduri de infrigement – Comisia a solicitat explicaţii suplimentare din partea autorităţilor de la Londra. Marea Britanie are două luni pentru a răspunde preocupărilor formulate de Comisie.

În cazul în care Comisia consideră că raspunsul este nesatisfăcător, va lua în considerare trecerea la următoarea etapă a procedurii şi anume trimiterea unui aviz motivat.

Potrivit Comisiei Europene, o cerinţă cheie pentru un sistem nediscriminatoriu de taxe rutiere este faptul că toţi utilizatorii trebuie plătească aceeaşi taxă pentru folosirea drumurilor. Este prerogativa ţărilor UE de a decide să introduca taxe de drum atât pentru pentru vehiculele grele de marfa, cât şi pentru autoturisme, însă în cazul în care un stat membru doreşte să perceapă taxe pentru utilizarea drumurilor naţionale de la şoferii străini, atunci taxa trebuie să se aplice tuturor, inclusiv cetăţenilor proprii.

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Comisia Europeană
Fiscalitate

Noi ghiduri de simplificare emise de Comisia Europeană vin în sprijinul importatorilor

Prețul efectiv plătit sau de plătit pentru mărfurile de import (valoarea de...

AI
Fiscalitate

Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?

Apariția soluțiilor de inteligență artificială (AI) este privită, cel puțin în domeniul...

Costul proprietății
Fiscalitate

Costul proprietății – mai scump din 2025 pentru toți. De ce și cum?

Anul 2025 pare atât de îndepărtat acum, când abia a început 2024,...