Flota hibridă, între imagine, costuri de achiziție și economie

A introduce automobile cu sisteme de propulsie hibride într-o flotă auto poate fi solicitant, pe de o parte, pentru cel responsabil de management-ul parcului, dar și avantajos, din multe puncte de vedere, pentru utilizatorii respectivelor vehicule.
toyota-vehicule hibrid-celula-combustibil-floteauto

Nu putem spune că România este un paradis al automobilelor cu sisteme de propulsie hibride. Asta deși ofertele importatorilor ce operează pe piața noastră sunt destul de interesante. Ne lipsește o oarecare educație în acest sens, plus că suntem, ca utilizatori civili, speriați puțin de autovehicule cu un grad sporit de tehnologizare. Aceeași teamă poate apărea și în cazul companiilor cu flote de autoturisme. Hibrizii sunt mai scumpi, din start, iar eventualele defecțiuni par mai complicat de rezolvat.

Realitatea este că, uneori, diferențele financiare regăsite în prețurile de achiziție pot fi recuperate în cazul automobilelor hibride prin costuri de operare mai bune. Trebuie menționat din start că sistemele hibride sunt eficiente, dar preponderent în cazul utilizării în mediul urban. Acolo se poate discuta concret despre optimizări de consum și economii efectuate.

Așadar, încercând în continuare să ne orientăm către automobile hibride ce ar putea intra în componența parcurilor auto de companie, ne vom referi în principal la exploatarea prin orașe. Mai ales în cazul vehiculelor care grupează un motor termic cu aprindere prin scânteie (alimentat cu benzină) cu unul/unele electrice, de tracțiune. Motorizările Otto funcționează într-un ciclu aparte, botezat Atkinson; mai eficient în unele condiții de lucru decât alte cicluri convenționale folosite de motorizările clasice pe benzină. Cel mai bun exemplu în acest sens este tehnologia celor de la Toyota, botezată Hybrid Synergy Drive, asupra căreia vom reveni pe parcurs.

toyota 2

 

Nu trebuie eliminată din start ipoteza unui autoturism ușor excentric într-un parc de vehicule. Din punct de vedere al repartiției pe clase de automobile, sistemele hibride au acoperit bine piața, fiind prezente pe mai toate segmentele importante. De la clasa mică până la SUV-uri de dimensiuni generoase, avem opțiuni viabile, dictate, în principal, de bugete. Cu puțin sub 16.000 euro se poate intra cu încredere într-un showroom Toyota, unde se poate cumpăr un Yaris HSD, cel mai ieftin hibrid din România, la momentul de față. Dacă, dimpotriva, misiunea este de a acoperi un necesar de automobile într-o ligă diametral opusă de preț, cu peste 100.000 de euro se poate achiziționa, de exemplu, un Porsche Panamera S E-Hybrid.

Deși pare o utopie, să nu uităm că și automobilele managerilor sau ale oamenilor de business sunt, de multe ori, tot parte dintr-un parc auto. Iar oferta de hibride premium este bogată, cu exemple concrete de la BMW, Mercedes-Benz sau Lexus.

Cel mai harnic producător de hibrizi

Să revenim la variantele accesibile, care ar intra mai repede în vederile celor responsabilizați cu reînnoirea sau chiar alcătuirea unui nou parc. Am amintit de Yaris HSD, un vehicul de clasă mică, exponent perfect al filosofiei Toyota – design îndrăzneț, calitate a fabricației, materiale bune și rezistente la interior, fiabilitate, economicitate și costuri destul de mici de exploatare. Patru adulți pot călători bine în cazul unor deplasări urbane, iar în portbagaj pot fi depozitate obiecte cu un volum de până la 285 litri. Dacă se rabatează bancheta, volumul util poate fi mărit până la 1.180 l.

toyota 3Cu un sistem de propulsie format dintr-un motor termic de 1,5 l/75 CP și unul electric de tracțiune de 45 kW, Yaris HSD produce o putere maximă totală de 100 CP și promite un consum mediu de combustibil de doar 3,5 l/100 km. Emisiile de CO2 sunt, la rândul lor, excelente, doar 79 g fiind produși pe kilometrul parcurs. După cum am precizat mai devreme, prețul de bază este de 15.895 euro, cu toate taxele incluse, iar echiparea vehiculului este mulțumitoare, pentru cei mai pretențioi, dispuși să suplimenteze bugetul, Toyota poate oferi echipări bogate, peste media clasei.

Marele avantaj vine în momentul în care vehiculul este rulat în oraș, unde poate profita (atâta timp cât bateria este încărcată) de funcționarea electrică. Motorul termic intervine doar atunci când este nevoie de un puseu de putere sau când acumulatorul se descarcă sub o limită prestabilită. Acesta este secretul consumului de combustibil în mediul urban de doar 3,1 l/100 km (declarat de Toyota). În realitate, cifrele nu depășesc teoria cu mult, dacă șoferul adoptă un stil pacifist de conducere. Avantaj pentru cel responsabil de optimizarea consumului de combustibil în cadrul parcului auto. Paradoxal, consumul crește în cazul deplasărilor extraurbane, deoarece distanțele fiind mai lungi, iar vitezele de deplasare mai mari, motorul termic funcționează aproape în permanență.

Japonezii aplică rețete similare și în cazul altor două modele hibride din actuala gamă: Auris HSD și de acum celebrul Prius. Cel din urmă este automobilul care a declanșat, cu adevărat, febra hibrizilor la nivel mondial, fiind un real succes pe piața nord-americană, un vector foarte important de imagine pentru Toyota. Prius ar fi perfect ca automobil de imagine într-o flotă. Fie că ne gândim la o companie care are nevoie de o imagine prietenoasă cu mediul, fie că domeniul de activitate ar fi avantajat de această asociere, Prius s-ar plia bine atât nevoilor unui angajat normal, ba chiar și managerilor, de exemplu.

toyota 4Dacă în prima fază Prius a fost oferit ca un hibrid clasic, de ceva timp în oferta Toyota a fost inclusă și versiunea plug-in, ce poate alimenta bateria de acumulatori de la o priză normală. Cum costurile aferente energiei electrice necesare unei încărcări sunt considerabil mai mici decât cele cu combustibilul, e limpede ca și Prius poate fi un vehicul foarte bine primit în parc de un manager de flote. Consumul de benzină pentru varianta clasică, fără dispozitiv de încărcare de la priză, este de 3,9 l/100 km, iar emisiile de CO2 sunt de 89 g/km. Daca se opteaza pentru versiunea plug-in, emisiile scad până la o valoare de 49 g/km, iar consumul estimat pentru parcurgerea primilor 100 km este de 2,9 litri (cu o încărcare completă a acumulatorilor de la priză).

Același sistem de propulsie îl întâlnim și pe Auris HSD. Un motor de 1,8 l cu patru cilindri în linie produce 99 CP și este completat de un motor electric de 60 kW, pentru o putere totală cumulată de 136 CP. Consumul mediu este de 3,8 l/100 km, deci avantajele costurilor de exploatare sunt iarăți în prim plan. Ele pot anula astfel din diferența prețului inițial de achiziție. Auris HSD este o compactă de rasă, fiind derivată dintr-un model bine primit de piațăa. Și aici contează foarte mult imaginea foarte bună de marcă pe care o are Toyota și calitatea deosebită a modelelor sale.

toyota 5

Dacă este nevoie de ceva mai mult spațiu interior, în special pentru bagaje (sunt destule modele de companie care urmăresc această cerință), Auris livrează sistemul HSD și pe versiunea Touring Sports, adică break-ul gamei. Până la 1.658 l sunt disponibili după rabatarea banchetei (530 l cu ea pe poziție normală). Ținând cont că nu este un vehicul foarte scump, Touring Sport HSD ar putea fi un excelent automobil pentru companiile ce distribuie medicamente, de exemplu, beneficiind în special de imaginea eco a modelului.

Când „hibrid” = „premium”

Dacă am vorbit până acum de platforma tehnologică pe care o folosește Toyota, nu aveam cum să ocolim marca Lexus, semn că un hibrid poate fi, foarte bine, și un vehicul de lux remarcabil. Dacă până acum am făcut referire la modele care sunt, să le spunem, de buget, să luăm un exemplu de automobil care s-ar preta foarte bine mediului de afaceri, tinerilor manageri, în speță. Sigur, la acest nivel nu se mai poate discuta neapărat de optimizări la sânge pentru costurile de exploatare, dar, până la un punct, contează și ele. Beneficiile mai mari sunt de imagine și de asociere cu un produs prietenos cu mediul, fără a se produce o depărtare de atmosfera premium.

toyota 6Lexus CT 200h, acesta este cel mai la îndemână exemplu. O compactă care înglobează tehnologia prezentă pe Auris HSD și Prius, dar care oferă dotări deosebite și o calitate aparte a finisajelor. Cu un preț de pornire de 30.500 euro cu taxe incluse se poate intra în posesia unui automobil care, la pachet cu grija pentru mediu (82 g CO2/km) și cea pentru tabelele Excel ale managerilor de flote (consum mediu de doar 3,6 litri benzină pentru 100 km), oferă un caracter dinamic apreciabil pentru un astfel de vehicul, cu o accelerație de 10,3 secunde pâna la 100 km/h și cu o viteză de top de 180 km/h.

Acestea ar fi doar câteva exemple de automobile care ar putea intra în alcătuirea unor flote atipice (pentru moment) – hibride. Vom încerca în numerele următoare să prezentam și modele care acoperă alte clase de automobile. Momentan am făcut o scurtă trecere în revistă a unor hibride mai accesibile din peisajul automobilistic autohton.

Adaugati comentariu