Guvernul a elaborat o listă cu 115 proiecte de investiţii publice prioritare pentru bugetul pe anul viitor, care în următorii ani necesită fonduri totale de peste 63 miliarde lei. Pentru unele dintre proiectele incluse pe listă, anii indicaţi ca dată programată a terminării sunt uşor mai mari decât cei anunţaţi în mod oficial ca termen de finalizare, anunţă Mediafax.
Astfel, pentru tronsonul Suplacu de Barcău-Borş, parte a autostrăzii Transilvania, pentru care termenul de finalizare a fost indicat de fostul ministru al Transporturilor Dan Şova ca fiind 2016, anul programat de terminare este 2017, iar pentru tronsonul Mihăieşti-Suplacu de Barcău, anunţat spre finalizare de aceeaşi sursă pentru 2017, data de finalizare din document este cu un an mai târziu, în 2018.
Celelalte tronsoane ar trebui să fie încheiate în 2015 (Gilău-Nădăşelu), în 2016 (Târgu Mureş-Ogra şi Ogra-Câmpia Turzii) şi în 2017 (Nădăşelu-Mihăeşti).
Stadiul fizic de execuţie a întregii autostrăzi, începută în urmă cu zece ani, este de doar 20%, iar statul mai are de plătit, conform documentului, 6,1 miliarde lei, totul de la bugetul de stat.
Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu firma americană Bechtel, care trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări şi a fost reziliat în mai 2013, iar pentru doar 52 kilometri realizaţi, reprezentând 12,5% din lungimea totală a autostrăzii, de 415 kilometri, statul român a plătit 1,2 miliarde de euro companiei americane.
Şi autostrada Bucureşti-Braşov este pe lista proiectelor luate în calcul în bugetul de anul viitor, cu estimarea că tronsonul Ploieşti-Comarnic va fi terminat în 2019, iar tronsoanele Bucureşti-Ploieşti şi Comarnic-Braşov vor fi finalizate în 2016. La acest moment, contractul pentru construcţia în concesiune a tronsonului Comarnic-Braşov nu a fost încă semnat, din cauza discuţiilor încă nefinalizate între firma concesionară şi finanţatori, iar ministrul Transporturilor, Ioan Rus, afirma că va stabili în această toamnă dacă sunt întrunite condiţiile de semnare a contractului, în caz contrar procedura urmând să fie reluată.
Autostrada, începută în 2007, are un stadiu fizic de execuţie de 31% şi mai necesită încă 5,9 miliarde lei, din care 2,6 miliarde lei din buget, în condiţiile în care 3,3 miliarde lei pentru Comarnic-Braşov ar trebui asigurate de către concesionar din surse proprii şi atrase.
Tronsonul Piteşti-Sibiu, pentru care autorităţile au asigurat că va fi amenajat ca drum expres până în 2020, iar ulterior ca austradă, nu este luat în calcul la finanţare pentru anul viitor.
Comentați?