Europa ”merge” pe electric. Încotro merge România ?

Vremurile în care maşinile electrice erau un moft au apus demult. Acum, electricul tinde să fie norma. Împinşi de etică, de legislaţia care favorizează tot mai mult reducerea de noxe, dar şi de beneficiile fiscale dacă aleg să circule electric, şoferii vechi şi noi tind să-şi îndrepte atenţia tot mai mult către achiziţia unui autoturism electric.
emisii zero

Mirajul acestor vehicule este creat atât de modul în care interacţionează cu mediul înconjurător, cât şi de felul în care sunt construite: sunt silenţioase, nu emit noxe şi prietenoase cu finanţele posesorului pe termen lung.

Dar ce ne facem cu staţiile de încărcare?

Sunt multe ţări care nu stau excelent la acest capitol. Cea mai mare parte a staţiilor de încărcare se află în trei ţări: Olanda, Franţa şi Germania. Acestea conduc detaşat topul ţărilor europene în ceea ce priveşte numărul de staţii de încărcare, potrivit unei analize realizate de publicaţia italiană La Repubblica. Asociaţia europeană a producătorilor de automobile arată că 70% din toate staţiile de încărcare din Europa ar fi amplasate în aceste trei ţări, o adevărată performanţă dacă se ia în considerare faptul că acestea reprezintă doar 23% din suprafaţa totală a Uniunii Europene. Restul de 30% din staţii ar fi amplasate pe restul de 77% din teritoriul european.

Cifrele vorbesc de la sine: în Olanda există 66.665 de staţii, în Franţa 45.751 şi în Germania 44.538. România se apropie de 800 de staţii de încărcare pentru maşinile electrice. Puţin, deocamdată, dar cu răbdarea… trecem marea.

Piaţa locală numără 782 de locaţii publice de încărcare pentru vehicule electrice, cele mai multe aflându-se în judeţe cu putere economică ridicată, precum Bucureşti-Ilfov, Timiş sau Cluj. În intervalul august 2020 – aprilie 2021, numărul de locaţii publice de încărcare pentru vehicule electrice la nivel naţional a crescut cu 44%, de la 542, la 782.

Aşadar, România, care este de aproximativ şase ori mai mare decât Olanda, are doar 493 de puncte de încărcare, sau 0,2% din totalul UE. Italia se află, în schimb, pe locul patru, cu un procent de 5,8%, cu mult în urma Germaniei, care deţine 19,9%.

„Oricine doreşte să cumpere un vehicul electric, sau cu celule de combustibil, depinde de o infrastructură de încărcare sau alimentare, fie acasă, fie la serviciu, sau pe drum. A sosit timpul ca guvernele din întrega Europă să accelereze cursa către o mobilitate mai ecologică”, a declarat directorul general al ACEA, Eric-Mark Huitema.

Unde găsim cele mai multe (dar şi cele mai puţine!) staţii de încărcare pentru maşinile electrice

Topul este dominat de Capitală, în care se regăsesc 158 de locaţii. Bucureştul este urmat de Timiş, cu 53 de locaţii, Ilfov, cu 42, Cluj, cu 41 şi Constanţa, cu 40. Cele mai puţine locaţii de încărcare a vehiculelor electrice sunt în Sălaj, unde găsim o singură astfel de locaţie, în Ialomiţa, Giurgiu şi Brăila, cu câte trei şi Teleorman, cu doar 4 staţii de încărcare a vehiculelor electrice.

Raportat la creşterea per regiuni, cele mai mari cifre s-au înregistrat în Muntenia, unde în opt luni s-au adăugat peste 90 de noi locaţii, urmată de Transilvania, cu 60 de locaţii, respectiv Banat şi Dobrogea, cu câte 20 de noi locaţii. Cea mai mică creştere a fost în Maramureş, cu doar trei noi locaţii de încărcare.

Judeţele care au înregistrat creşteri ale numărului staţiilor de încărcare

În unele zone, s-a pus mai mare accent pe creşterea numărului staţiilor de încărcare faţă de altele. Unele dintre ele au avut o creştere de peste 10 locaţii. Acestea sunt Cluj, Constanţa, Braşov, Ilfov, Bucureşti şi Timiş. Deşi în Capitală se regăsesc cele mai multe staţii, creşterea înregistrată a fost de doar 16%.

Cele mai multe locaţii de încărcare a vehiculelor electrice cu acces liber aparţin de supermarketuri, şi anume 143, retaileri – 125- sau sunt locaţii publice (101), însă pot fi găsite şi în spaţiile hotelurilor (97), companiilor private (81), benzinăriilor (73), restaurantelor (25), service-urilor auto (7) sau în spaţii personale ale conducătorilor auto (19).

Preponderent, s-a observat o evoluţie a numărului de locaţii de încărcare EV în zona montană, dar şi aproape de mare. La pensiunile sau hotelurile din judeţul Braşov se pot regăsi cele mai multe locaţii care deţin staţii de încărcare, şi anume 16. Acestea sunt urmate de cele din Constanţa, cu 10, Bucureşti, cu 7, Prahova şi Cluj, cu câte 6.

Ce înseamnă mai mult electric ? Mai puţine emisii de CO2

Emisiile de CO2 de la maşinile noi au scăzut puternic în Europa în 2020, arată un raport al Comisie Europene. Scăderea se datorează, în principal, creşterii popularităţii maşinilor electrice.

Mai exact, datele monitorizate de oficialii de la Bruxelles la începutul acestei veri arată că emisiile medii de CO2 ale maşinilor noi înmatriculate în UE, Islanda, Norvegia şi Marea Britanie în 2020 au scăzut cu 12% faţă de 2019. Este de departe cea mai mare scădere anuală a emisiilor de când au început să fie aplicate standardele privind emisiile de CO2 în 2010. Acesta coincide cu introducerea treptata a standardelor mai stricte privind emisiile de CO2 pentru autoturisme începând cu 1 ianuarie 2020.

Principalul motiv pentru această scădere accentuată a emisiilor de CO2 a fost creşterea ponderii înmatriculărilor de vehicule electrice, care s-a triplat de la 3% în 2019 la 11% în 2020. În ciuda pieţei globale în scădere a autovehiculelor noi din cauza pandemiei, numărul total de maşini electrice înregistrate în 2020 a continuat să crească, ajungând pentru prima dată la peste 1 milion pe an.

Emisiile de CO2 au scăzut puternic în Europa anul trecut. Este cea mai mare reducere din ultimul deceniu !

Datele provizorii arată că legislaţia europeană privind standardele de emisii de CO2 continuă să fie un instrument eficient de reducere a emisiilor de CO2 produse de maşini şi autoutilitare şi că trecerea la electromobilitate este în curs.

Datele finale, care urmează să fie publicate la sfârşitul lunii octombrie 2021, vor sta la baza deciziei Comisiei de a stabili cum trebuie să se conformeze producătorii cu obiectivele lor specifice în materie de emisii şi dacă sunt datorate amenzi pentru excesul de emisii.

Pentru perioada 2020-2024, Regulamentul UE 2019/631 stabileşte obiectivele în materie de emisii de CO2 la nivelul întregii flote a UE la 95 g CO2/km pentru maşinile nou înmatriculate şi la 147g CO2 / km pentru autoutilitarele nou înmatriculate.

 

Un articol de Dumitru Chisățilă, președinte Asociația Energia Inteligentă

 

Adaugati comentariu