Euro NCAP. Cele mai sigure vehicule comerciale

Euro NCAP a făcut publică lista rezultatelor 2022 privind siguranța oferită de vehiculele LCV comercializate pe piața europeană. Fiat Ducato a marcat o premieră.
Euro NCAP

Segmentul vehiculelor comerciale reprezintă unul extrem de important în ceea ce privește siguranța traficului. Pentru că vorbim despre modele folosite în activitatea de curierat sau în micile afaceri. Astfel că el sunt o prezență constantă pe drumuri. Și, datorită dimensiunii și masei lor, atunci când nu beneficiază de sisteme de siguranță corespunzătoare, reprezintă un pericol pentru ceilalți participanți la trafic. Fie că vorbim despre autoturisme sau utilizatorii vulnerabili ai șoselelor.

Ei bine, prin intermediul acestor evaluări anuale, cei de la Euro NCAP urmăresc tocmai o mai mare viteză de schimbare. Și să încurajeze producătorii să monteze mai rapid sisteme mai avansate. Anul trecut, Euro NCAP a atras atenția asupra nivelului redus în ceea ce privește echipamentele de siguranță care echipează vehiculele comerciale. Rezultatele fiind prezentate și în numărul 71 al revistei Flote Auto, apărut în luna aprilie 2021.

Acest aspect a dus, de altfel, și la schimbări în ceea ce privește legislația. Producătorii fiind obligați să monteze, în etape clar stabilite, sisteme de siguranță avansate. Din 2022 pe modelele noi, iar din 2024 pe întreaga gamă.

Ei bine, acum avem parte de a doua ediție a raportului realizat de Euro NCAP. Din nou, acesta ține cont de prezența și funcționarea sistemelor de evitare a accidentelor. Iar concluzia oficialilor organismului care se ocupă de testele de siguranță este că, per total, vehiculele din acest segment au probat o îmbunătățire lentă, dar constantă.

În plus, mai multe modele sunt mai bine echipate decât în ​​urmă cu un an și beneficiază de sisteme cu performanțe sporite. Iar în cazurile în care producătorii au făcut actualizări mai substanțiale la vehiculele lor, s-au înregistrat îmbunătățiri mari de performanță. Mai mult, potrivit Euro NCAP, s-a consemnat și primul vehicul utilitar care a obținut calificativul maxim, Platinum. Este vorba despre FIAT Ducato.

Euro NCAP

Secretarul general al Euro NCAP, Michiel van Ratingen, a declarat: ”Observăm semne promițătoare că furgonetele comerciale sunt modernizate cu sisteme de siguranță mai avansate, reducând decalajul dintre segmentul autoturismelor și vehiculele comerciale. În general, se pare că producătorii încep să ia mai în serios siguranța din acest segment și, deși există o cale de urmat, suntem inspirați de îmbunătățirile – unele modeste, altele impresionante – pe care le-am văzut în ultimul an.”

Progres per ansamblu și un prim calificativ Platinum, pentru Fiat Ducato

Noua sesiune a vizat 19 modele de vehicule comerciale, reprezentând cea mai mare parte din gama vândută în Europa. Și, acum, doar un van a fost evaluat cu calificativul „Nerecomandat”. În timp ce în 2021 erau cinci astfel de modele.

Producția lui FIAT Talento a fost întreruptă, Opel/Vauxhall Movano este acum construit pe o nouă platformă Stellantis și primește calificativul Bronze. Unul pe care îl obține și Renault Master, datorită îmbunătățirilor mici, dar notabile, ale sistemelor sale de asistență a controlului vitezei și la schimbarea benzii. În replică, Nissan Interstar (fost NV400), beneficiază și el de aceste îmbunătățiri. Nu este însă dotat cu un sistem de frânare autonomă de urgență (AEB). Și astfel rămâne în categoria Nerecomandate.

De remarcat că și Renault Trafic a fost reproiectat. Iar siguranța sa a fost îmbunătățită considerabil de la ultima testare. Acum oferă ca opțiune un robust sistem Autonomous Emergency Braking (AEB) și face saltul la calificativul Silver. Fiind, de altfel, unul dintre vehiculele cele mai semnificativ îmbunătățite în acest an.

Noul FIAT Ducato, însă, este clar numărul unu în topul Euro NCAP. Dotat cu sisteme de protecție a pietonilor și bicicliștilor a urcat de la Bronze la Platinum grație unui scor general de 88%. Și este primul vehicul comercial care obține calificativul maxim. Din păcate, celelalte vehicule Stellantis cu care Ducato își împarte platforma – Peugeot Boxer, Citroën Jumper și Opel Movano – nu au primit aceeași îmbunătățire a echipamentelor. Astfel că rămân pe poziții inferioare față de omologul lor FIAT.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2022)

 

CITEȘTE ȘI:

Impozitul auto 2023. Noile valori majorate în Capitală

Stellantis va începe, din 2024, producția de mașini electrice la fabrica din Serbia

 

 

Adaugati comentariu