Elementele de siguranță care vor deveni obligatorii din 2022

Elementele de siguranță, precum asistența inteligentă pentru controlul vitezei și sistemul avansat de frânare de urgență, vor trebui instalate de producători în vehiculele noi începând din mai 2022 și pe toate modelele existente din 2024.
Planul în 10 puncte

În 2019, deputații în Parlamentul European au adoptat noi norme pentru a conferi un caracter obligatoriu unui număr de 30 de elemente de siguranță avansată, cum ar fi asistența inteligentă pentru controlul vitezei, sistemul de avertizare în caz de distragere a atenției conducătorului auto și sistemul de frânare de urgență. Aceste tehnologii de siguranță obligatorii ar putea salva peste 25.000 de vieți și ar putea evita cel puțin 140.000 de vătămări grave până în 2038, dat fiind că aproximativ 95 % dintre accidentele rutiere sunt cauzate de o eroare umană.

Conform noilor norme, toate autovehiculele (inclusiv camioanele, autobuzele, furgonetele și vehiculele utilitare sport) vor trebui să fie echipate elementele de siguranță următoare: asistență inteligentă pentru controlul vitezei; facilitarea instalării sistemelor antidemaraj cu etilotest; sisteme de avertizare cu privire la somnolență și la lipsa de atenție a conducătorului auto; sisteme avansate de avertizare cu privire la starea de distragere a atenției conducătorului auto; semnale pentru oprirea de urgență; sisteme de alertă la mersul înapoi; dispozitive de înregistrare a datelor privind accidentele („cutie neagră”); monitorizarea precisă a presiunii pneurilor.

Pentru autoturisme și utilitare ușoare vor fi necesare măsuri de siguranță avansate suplimentare, precum sisteme avansate de frânare de urgență; sisteme de urgență de păstrare a benzii de circulație; zone extinse de protecție a capului în cazul unui impact, care pot atenua leziunile provocate de coliziuni cu utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii și bicicliștii.

Pe lângă cerințele generale privind elementele de siguranță existente (cum ar fi sistemul de avertizare la trecerea involuntară peste linia de separare a benzilor de circulație și sistemul avansat de frânare de urgență), camioanele și autobuzele trebuie să fie echipate cu sisteme avansate capabile să detecteze pietonii și cicliștii aflați în imediata apropiere a vehiculului și să reducă în mod semnificativ unghiurile moarte din jurul vehiculului.

Majoritatea acestor tehnologii și sisteme va deveni obligatorie din luna mai 2022 pentru modele noi și începând cu mai 2024 pentru modelele existente.

Sistemele de siguranță ale autovehiculelor au fost inventate și dezvoltate cu scopul de a oferi un plus de siguranță conducătorului și pasagerilor în timpul călătoriei și de a reduce riscurile producerii accidentelor rutiere și urmările acestora. Aceste sisteme au fie scop de prevenție, fie de protecție în cazul unui impact, astfel sunt împărțite în două mari categorii: sisteme de siguranță active și pasive.

De-a lungul timpului și odată cu demonstrarea eficacității lor, unele sisteme de siguranță au devenit dotări obligatorii pentru producătorii de autovehicule.

Elementele de siguranță active cele mai utilizate

Sistemele de siguranță active au rolul de a preveni sau chiar de a evita producerea unui accident, prin emiterea unor avertizări vizuale, sonore și prin tehnologii avansate careasistă activ conducătorul auto în cazul situațiilor critice.

– ABS – Anti-lock Bracking System – sistem care previne blocarea roților în cazul unei frânări de urgență, permițând conducătorului auto să dețină control asupra direcției autovehiculului în timpul frânării și scurtează distanța de frânare atât pe suprafețele cu aderență mare, cât și pe cele ude sau cu polei;

– ESP – Electronic Stability Program – sistem de control și menținere a stabilității dinamice (în mers) a autovehiculelor, în cazul în care acesta derapează, fie din cauza unor condiții grele de drum, fie a unei viteze prea mari;

– ACC – Adaptive Cruise Control – chiar dacă poate părea doar un moft, acest sistem are rolul de a ajuta conducătorul auto să păstreze distanța corespunzătoare și viteza constantă raportate la autovehiculul din față;

– BAS – Brake Assist System – sistemul de asistență la frânare, pentru o frânare mai puternică și mai eficientă în caz de necesitate. Acest sistem ajută conducătorul auto să oprească vehiculul în cel mai scurt timp în situații de urgență, prin creșterea automată a presiunii aplicate sistemului de frânare;

– Asistență conducere pe timp de noapte – „o extra pereche de ochi” antrenați pentru a identifica potențialele pericole la conducerea pe timp de noapte. Ex.: pietoni, animale, vehicule nesemnalizate, etc;

– Sistem pentru menținerea benzii de rulare – acest sistem detectează marcajele de pe carosabil și avertizează conducătorul auto dacă se îndepărtază accidental de banda sa de rulare. Trebuie să menționăm faptul că, pentru ca acest sistem să funcționeze în parametri, este necesar ca marcajele să fie trasate corespunzător și să fie vizibile;

– Sistem avertizare unghi mort – sistemul compensează vizibilitatea limitată oferită de oglinzile laterale asupra celorlalte vehicule din jur și transmite avertizări vizuale pentru conducătorul auto, pentru a-i spori atenția în cazul unei manevre.

Acestea sunt doar câteva sisteme, dar lista poate fi completată cu multe alte tehnologii dezvoltate pentru a oferi un plus de siguranță în timpul conducerii autovehiculului și a preveni producerea accidentelor, cum sunt: Asistența la parcare (celebrii senzori de parcare), comenzile pe volan, head-up display (afișarea informațiilor de bază pentru conducătorul auto, prin proiecție pe parbriz).

Elementele de siguranță pasivă cele mai importante

Pe de cealaltă parte, în cazul nefericit al producerii unui accident rutier, sistemele de siguranță pasivă intervin pentru a proteja conducătorul și pasagerii din autovehicule și pentru a reduce cât mai mult posibil vătămările corporale.

– Centura de siguranță – cel mai cunoscut și mai important sistem de siguranță pasivă, cu prindere în 3 puncte (în cea mai utilizată variantă) și (mai nou) sistem de pretensionare în caz de impact. Conform unor studii ale Comisiei Europene, neutilizarea centurii de siguranţă este cea de-a doua cauză de deces în accidentele rutiere, după viteza excesivă şi înaintea condusului în stare de ebrietate;

– Airbag-ul – după cum numele spune, este sistemul de protecție în caz de impact, bazat pe „perne de aer” care se declanșează exploziv (la propriu) într-o fracțiune de secundă, pentru a atenua impactul pasagerilor cu elementele vehiculului;

– Tetierele – acestea nu au doar rolul de a oferi confort în timpul deplasării cu autovehiculul, ci protejează capul și coloana pasagerilor în cazul unui impact. Acestea pot preveni fracturile de coloană vertebrală în cazul în care autovehiculul este lovit din spate de un alt autovehicul. În cazul unei coliziuni din spate, tetiera acționează ca un suport pentru cap, prevenind mișcarea acestuia pe spate și leziunile cauzate de acest eveniment violent;

– Dispozitivul de deconectare a bateriei de la instalația electrică în caz de accident – în cazul unui accident, bateria poate fi deconectată automat de la instalația electrică, pentru a reduce riscurile izbucnirii unui incendiu;

– Coloana de direcție retractabilă – tot pentru a limita impactul conducătorului auto cu volanul, în cazul unui accident, coloana de direcție a fost proiectată telescopică sau deformabilă pentru a reduce vătămările corporale în urma unui impact frontal;

– Funcția eCall – conform Comisiei Europene, eCall este un sistem instalat în vehicule în toate țările UE, menit să efectueze automat un apel gratuit către numărul de urgență 112, în cazul în care vehiculul este implicat într-un accident rutier grav. Sistemul eCall poate fi accesat și manual, prin apăsarea unui buton. Toate modelele noi de autovehicule, aprobate în vederea fabricării după 31 martie 2018, trebuie să includă sistemul eCall bazat pe numărul unic de urgență. Această regulă vizează atât autoturismele cu maximum 8 locuri, cât și vehiculele comerciale ușoare. Dacă dețineți o mașină care este deja înmatriculată, nu aveți obligația de a instala un dispozitiv eCall, dar puteți face acest lucru, dacă mașina întrunește cerințele tehnice necesare.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2021)

 

CITEȘTE ȘI:

O asociație de firme din Turcia va construi secțiunea Boiţa – Cornetu de pe autostrada Sibiu – Piteşti

Viteze mai mari pe drumurile expres, în funcție de categoria autovehiculului. Proiect

 

Adaugati comentariu