În cadrul unei conferințe de presă de luni 27 aprilie, Ministerul Mediului a anunțat un plan-surpriză de încurajare a persoanelor fizice și juridice să achiziționeze mașini electrice. Este vorba despre două proiecte în curs de avizare, care se alătură programului Rabla, care și el beneficiază de niște eco-bonusuri interesante. Iată în continuare mai multe detalii.
În data de 27 aprilie 2015 care s-a dat startul oficial al înscrierilor clienților în programul Rabla 2015. Dar este și o zi promițătoare pentru mașinile electrice, datorită Ministerul Mediului a venit cu un anunț-surpriză în acest sens: creșterea valorii ecotichetului pentru mașinile electrice 100% și proiectul de realizare a unui număr de 10.000 de stații de încărcare pentru acestea, în toată România.
Este adevărat, față de Rabla 2015, care a intrat oficial în vigoare, noile proiecte sunt în fază de avizare și de discuții, deci trebuie să avem răbdare până vom vedea rezultate concrete. Totuși, cel puțin pe hârtie, lucrurile sună bine. Mai exact, la achiziția unei mașini noi 100% electrice, cumpărătorul (persoană fizică sau persoană juridică) va beneficia de un ”discount guvernamental” în valoare de 20.000 de lei (circa 4.500 de euro). Este vorba despre creșterea substanțială a cuantumului ecotichetului de 12.000 de lei, introdus în 2013, dar neconsiderat apetisant de către potențialii clienți de mașini electrice.
Foarte important de menționat este că acest nou ecotichet va putea fi cumulat și cu avantajele programului Rabla (vezi aici detaliile programului Rabla 2015 pentru firme). Ceea ce înseamnă că, la casarea unei mașini vechi, clientul unei mașini noi 100% electrice va beneficia și de tichetul de casare (în valoare de 6.500 de lei – aproape 1.500 de euro), dar și de eco-bonusul de 2.500 de lei (circa 560 de euro), pentru achiziția unei mașini electrice în programul Rabla, respectiv de eco-bonusul de 750 de lei (circa 170 de euro), pentru achiziția unui vehicul cu emisii CO2 mai mici de 100 g/km.
Astfel, prin cumularea programului Rabla și a noului ecotichet de 20.000 de lei, avantajul maxim la cumpărarea unei mașini noi 100% electrice se ridică la valoarea de 29.750 de lei – circa 6.734 euro (o sumă mare, aproape de prețul de bază al unui Logan nou, adică 6.990 euro). Chiar și fără a lua în considerare programul Rabla, ecotichetul de 4.500 euro pentru o mașină electrică nouă se dovedește apropiat de ceea ce oferă celelalte țări europene, cele mai mari astfel de bonusuri guvernamentale fiind în Franța, Olanda sau Germania, țări cu o piață mult mai dezvoltată de mașini electrice.
Există, însă, și un revers al medaliei: deocamdată, bugetul estimat pentru a putea susține acest nou ecotichet de 20.000 de lei este suficient pentru achiziția a doar 100 de mașini electrice în acest an, iar avizarea proiectului nu se știe cât va mai dura, deoarece trebuie să treacă pe la mai multe ministere.
Este, însă, un prim pas care merită aplaudat și care este foarte posibil să le dea speranțe și importatorilor de mașini electrice de la noi. Astfel, prețurile de pornire pentru modele precum Renault Zoe (a cărui lansare este iminentă pe piața noastră), VW e-Up!, KIA Soul EV, BMW i3 sau utilitara electrică Renault Kangoo Z.E. vor deveni mult mai atractive pentru clienții și firmele interesate de mașini strict electrice. Iar vânzările de mașini eco, atât electrice, dar și hibride și plug-in hibride, să înceapă, în sfârșit, să crească și în România.
Comentați?