Construcţia podului peste Dunăre de la Brăila a readus în discuţie viitoarea şosea care va conecta Brăila, prin Tulcea, de Constanţa. Vestea bună este că legătura rutieră se va face prin intermediul unui drum expres – DX8. Vestea mai puţin bună este că ultima etapă a construirii are ca dată de finalizare anul 2040.
Potrivit Ministerului Transporturilor, drumul expres DX 8 Constanţa – Tulcea – Brăila este prevăzut a fi construit în 3 etape.
Prima fază a proiectului, reprezentată de construcţia podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila urmează a fi realizată în perioada 2014 – 2020, faza a II-a, Măcin – Tulcea, în perioada 2021- 2030 şi faza a III-a Constanţa – Tulcea, în perioada 2031 – 2040.
În acest moment, investiţia se află de abia la începutul etapei I, fiind semnat doar contractul, în valoare de 433 de milioane de euro, pentru proiectarea si executia Podului rutier peste Dunare de la Braila. Antreprenor este asocierea italo-japoneza Astaldi – IHI. Proiectarea ar urma sa fie gata dupa 12 luni, iar constructia propriu-zisa va dura trei ani.
Ministerul Transporturilor considera ca investitia ar putea fi finanţată prin fondurile europene destinate Zonei de Investitii Teritoriale Integrate (ITI) Delta Dunării, din cadrul POR 2014/2020.
Lungimea totală a proiectului, ce va fi realizat de Astaldi – IHI, este de 23,413 km şi cuprinde atât podul (1,9 km), cât şi conexiunea lui cu drumurile judeţene existente:
– drumul principal Braila – Jijila, cu o lungime 19,095 km (include podul şi a viaductelor de acces);
– drumul de legătură cu DN 22 Smardan – Macin, în lungime de 4,328 km.
Traseul începe la intersecţia cu DN 2B Buzău-Brăila-Galaţi, după limita de nord a cartierului Brăiliţa, traversează Dunărea şi se racordează la DN 22 Râmnicu Sărat-Brăita-Tulcea, la nord de localitatea Jijila. Traseul are o ramificaţie pentru legătura cu localitatea Smârdan şi oraşul Măcin, care se racordează la DN 22.
În etapa II a construirii DX 8 Constanţa-Tulcea-Brăila este prevăzută realizarea secţiunii Măcin-Tulcea. Conform Master Planul General de Transport (Cap. II, drumuri expres), posibilitatea de finanţare a acestei faze este posibilă doar în perioada 2021 -2030. MT estimează că Studiul de Fezabilitate necesar ar putea fi încheiat în 2028, iar execuţia lucrărilor, în 2030/2032.
În etapa a III-a va fi finalizată şi ultima secţiune, Tulcea-Constanţa. Din păcate, potrivit Master Planului General de Transport, o posibilă finanţare nu poate fi obţinută decât în perioada 2031-2040.
Comentați?