La munte și la mare, în orice-mprejurare, Citroen SpaceTourer s-a dovedit un companion de încredere: spațiul interior, consumul de motorină, înălțimea postului de conducere și chiar abilitățile de rulare în condiții dificile sunt un afront adus SUV-urilor medii. Foto: Bogdan Paraschiv
Ne-am petrecut împreună un week-end frumos, în care am învățat multe unul despre altul. El a înțeles că nu sunt ușor de mulțumit, eu am înțeles că are tot ce-i trebuie ca să-mi facă pe plac… și chiar puțin peste.
În primul rând – are trei lungimi diferite de caroserie (4.606/4.956/5.308 mm), deci se ”mulează” perfect pe cerințele oricărei companii: cu ampatament scurt/consolă spate scurtă (2.925 mm/803 mm), cu ampatament extins (3.275 mm) și, în final, cu ampatament extins și consolă spate alungită la 1.153 mm.
Eu mă aflu la volanul versiunii intermediare, cu ampatament lung și consolă spate scurtă, în nivelul de echipare de top Feel și stau al naibii de sus la volan. Atât de sus, încât și posesorii de off-roadere mă privesc de jos. Intrigat, scot ruleta: scaunul se află la 80 cm de sol! Văd de-aici întreg traficul fără emoții, așezat comod în scaunele a la Citroen C3, cu reglaje lombar și pe înălțime (de la echiparea Business). Nu mă impresionează nici plasticele tari, tipice utilitarelor, nici utilizarea neintuitivă a sistemului audio (am, totuși, satelit de comandă în spatele volanului), dar, chiar și în echiparea de bază, sunetul este uimitor de bun! Spații de depozitare sunt peste tot: două torpedo-uri în bord (unul refrigerat), un spațiu încăpător cu capac deasupra bordului, un spațiu deschis în bord și cele mai încăpătoare buzunare pe care le-am întâlnit în ușile unui van. Atât eu, cât și pasagerul din dreapta avem cotiere rabatabile atașate spătarelor și două prize de 12V, dar împărțim frățește aceeași mufă USB.
Spațiu cât cuprinde
Pasagerii din spate primesc o grămadă de spațiu, atât de mult încât încap trei rânduri de pasageri de 1,80 m înălțime, cu o palmă între genunchi și spătarul din față, și mai rămâne un spațiu pentru bagaje de 50 cm! În practică, asta înseamnă că puteți transporta în condiții perfecte șapte adulți de la aeroport, cu tot cu bagajele de mână. Dacă au și bagaje de cală, aflați că scaunele se pot regla, plia și rabata, deci, cu mai puține persoane la bord și cu ceva imaginație, puteți realiza o mulțime de configurații. Sau le poți scoate pe toate, păstrând doar două locuri și obținând un volum util maxim de 4.554 litri, în care puteți încărca și marfă grea, în limita a 1.075 kg!
Mai bine păstrați scaunele la locul lor, pentru că, în nivelul de top, Feel, se călătorește extrem de comod: pasagerii de pe ultimele două rânduri primesc climatizare separată în plafon și geamuri cu tentă închisă, iar rândul doi are chiar și jaluzele retractabile pentru geamurile laterale, însă nu și cotiere. Ușile culisante (cea din stânga opțională, pentru 390 euro fără TVA) se închid fără efort, și opțional pot fi inclusiv acționate electric (351 euro).
Citește testul cu Peugeot Expert L2H1, în versiunea de marfă
Standard, de propulsie se ocupă harnicul 1.5 BlueHDI de 120 CP, pe care l-am testat sub capota SUV-ului compact 3008 (ce-i drept, în versiunea de 130 CP). Vi-l recomand fără rezerve, dacă nu adoptați rute extraurbane, pentru că se încălzește mai repede decât marele 2.0 BlueHDI, consumă mai puțin și are suficient suflu pentru a trage de SpaceTourer, chiar și la încărcare maximă.
Mult mai adaptat drumurilor lungi, motorul 2.0 BlueHDI în varianta de 150 CP lucrează extrem de rafinat și are o forță de tracțiune entuziasmantă. În oraș, consumul ”se învârte” în jurul a 9 l/100 km, grație celui mai eficient sistem stop/start pe care l-am întâlnit: oprește motorul de la 22 km/h (evident, rămân active servodirecția și servofrâna) și, astfel, rulează o parte din drum fără să ardă gazul.
Viața la volan
Vizibilitatea foarte bună, creată de poziția înaltă de conducere, este ușor penalizată de oglinzile mici, ale căror poziții trebuie ajustate la fiecare manevră de parcare, dacă nu comandați camera de marșarier (507 euro). Suspensia este setată spre confort, și ar absorbi chiar impresionant denivelările, dacă exemplarul meu nu ar fi încălțat cu anvelope ”C” (Comercial), cu flancuri întărite, destinate utilitarelor. Acestea sunt foarte rezistente la sarcini mari, dar răpesc o parte din calitățile tipice autoturismelor, precum confortul, stabilitatea și silențiozitatea.
Într-adevăr, la viteze de autostradă, SpaceTourer este relativ silențios, principalul zgomot fiind cel al trenului de rulare. La această viteză, consumul atinge 9,1 l/100 km (2.500 rpm în tr. a VI-a), consum care scade la 7,2 l/100 km (2.100 rpm). De la 1.500 rpm motorul începe să tragă, iar la peste 2.000 rpm răspunde viguros la accelerări, fără turbo lag și fără emoții la depășiri. Consumul pe drum național a fost de 6,2 l/100 km. Opțional, poate fi comandat și sistemul Grip Control, care vine exclusiv cu anvelope all-season la 468 euro.
[/mb_plusminus]
Fișă tehnică | Citroen SpaceTourer |
---|---|
Model | 2.0 BlueHDi 150 S&S BVM6 Feel |
Motor/nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.997 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 150/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 370/2.000 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 6 trepte, manuală |
L/l/h (mm) | 4.956/1.920/1.890 |
Ampatament (mm) | 3.275 |
Gardă la sol (mm) | 150 |
Masă la gol (kg) | 1.770 |
Volum max. spațiu marfă (l) | 4.554 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 10,3 |
Viteză maximă (km/h) | 184 |
Consum mixt WLTP (l/100 km) | 7,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 147 |
Preț (euro fără TVA) | 25.400 |
Comentați?