De ce e important să conduci defensiv si cine te învață?

Se amintește din ce în ce mai des în ultimul timp despre conducerea defensivă, dar mulți nu sunt foarte familiarizați cu fenomenul, încă. Vom încerca în cele ce urmează să luăm un scurt contact cu unii dintre cei care ne învață așa ceva – Napoca Rally Academy.

Cursurile de conducere defensivă sau, mai bine zis, cursurile de după orele de conducere pe care le faci la școala de șoferi. Pentru mulți, s-ar ridica automat problema: de ce ar mai fi nevoie de așa ceva dacă tot s-a reușit obținerea permisului de conducere.

Răspunsul cel mai simplu și pertinent este că aceia care obțin dreptul de a conduce pe drumurile publice vor putea spune, în cel mai fericit caz, că știu să conducă un automobil. Dar nu să o și facă în siguranță sau foarte eficient. Pentru că de multe ori cele 30 de ore (standard) ce sunt atribuite cursurilor practice de conducere nu permit și însușirea unor noțiuni suplimentare despre șofat, mulți șoferi începători pornesc în noua postură cu lacune (unele destul de mari). Dar nu doar șoferii începători au nevoie de cursuri de conducere defensivă, ci și cei cu ștate vechi în această îndeletnicire. Judecând după unii participanți la trafic, am putea spune, până la un punct, că mai ales unii dintre cei cu experiență vastă ar trebui să-și revizuiască comportamentul rutier apelând la aceste cursuri.

Conducerea defensivă se predă în școli speciale, de personal bine instruit și foarte experimentat, care provine, de cele mai multe ori, din lumea sporturilor cu motor. Pare oarecum bizar să te gândești că vei primi lecții de siguranță rutieră și de eficientizare a exploatării autovehiculului de la oameni care provin din cursele auto, dar adevărul este că acesta este cel mai natural lucru. Pentru că în motorsport tehnicile de pilotaj implică mișcări, poziții la volan, concentrare, atenție și manevre dintre cele mai precise.

Efectele absolvirii unei astfel de școli sunt cu bătaie lungă, atât pentru angajator, cât și pentru șoferul angajat

Rețeta, daca îi putem spune așa, este aplicată cu succes de ani buni și în România. Există mai multe școli de conducere defensivă, majoritatea funcționând în paralel cu școli de pilotaj sau conducere sportivă. Pentru că ele au fost deschise de piloți de top (activi sau retrași din activitate). Una dintre cele mai mari și importante instituții de acest fel este Napoca Rally Academy, proiect inițiat la Cluj-Napoca de cel mai experimentat, la nivel european, pilot cu licență românească, Marco Tempestini, și de unul dintre cei mai longevivi piloi români de raliuri, Bogdan Marica. Lor le-au fost alături încă de la început nume grele din acest sport precum Daniel Ungur sau Vlad Cosma, dar și mulți alții.

Napoca Rally Academy (NRA) își are sediul în Cluj, dar are logistica și disponibilitatea necesară de a efectua cursuri și în alte orașe din România, în funcție de necesități. Dacă despre cursurile de pilotaj doar vom aminti, vom zăbovi mai mult asupra celor de eficientizare a condusului, excelente în cazul șoferilor de parcuri auto (flote). Noțiunile teoretice vin la pachet cu probe practice și se pot întinde pe parcursul mai multor zile, în funcție de complexitatea pachetului ales.

De la acțiuni aparent banale (poziția corespunzătoare la volan, cea a mâinilor pe volan, distanța optimă dintre corp și bordul sau volanul automobilului) până la unele mult mai complexe (frânarea în situații de urgență sau corectarea comportamentului neadecvat
al automobilului în situații limită) toate sunt tratate serios, atât teoretic, cât și practic, pe durata cursurilor. Scopul acestor etape este, în primul rând, de a crește atenția șoferilor la volan și de a le amplifica capacitățile de a interveni salvator în situații limită,
adică exact lucrurile pe care nu le înveți la școala de șoferi. Chiar și banala operațiune de frânare poate face diferența de cele mai multe ori, de aceea echipa NRA exersează temeinic cu ˝învățăceii˝ lor tehnicile de frânare de urgență. Sunt multe situații în care cele câteva milisecunde câștigate sau cei câțiva metri în minus de oprire fac diferența dintre un accident și un final fericit. Educând șoferii se crește automat siguranța în trafic.

Repercursiunile imediate se pot observa chiar în parcul auto al beneficiarului. Mai puține accidente sau evenimente rutiere, mai puține victime, mai puține pagube materiale. Trăgând linie, costuri de exploatare optimizate.

Aplicate temeinic, tehnicile de conducere defensivă îmbunătățesc consumul cu aproximativ 5-10%.

Pe lângă aspectul siguranței în trafic, urmările absolvirii unor cursuri de conducere defensivă pot fi observate și în costurile de exploatare ale autovehiculelor. Accelerările cursive și frânările anticipative sau rulajul cât mai lin pot avea consecințe pozitive asupra consumului de combustibil, asupra uzurii pneurilor sau a diverselor consumabile. Toate aceste lucruri se învață, ele nefiind foarte bine implementate la școlile de șoferi, din rațiuni pe care le-am enumerat și anterior.

Pentru aceste aspecte sunt eficienți cei de la Napoca Rally Academy. Pentru gruparea informațiilor esențiale pentru un șofer, care nu vin sa revoluționeze cunoștințele sale, ci să completeze eficient noțiuni deja însușite.

(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, luna aprilie 2014)

Adaugati comentariu