Am condus un DAF XF510. Dar nu orice, ci Edition Prestige, primul din seria limitată de cincizeci de unități. Este cel care îmbină cel mai bine stilul și un pic de satisfacție pe care îl căutăm la un camion. Și mai este și profitabil.
Dacă aveți un DAF, pe care doriți să-l conduceți personal sau să-l încredințați unui anume șofer, acesta este modelul care promite cel mai mult. Vreți spațiu, dar nu în exces. Doriți ușurință în utilizare, dar nu sunteți interesați de dotări speciale. Doriți performanțe adecvate, dar fără excese inutile. Pe scurt, doriți un camion care să câștige, nu să piardă bani. XF răspunde cu brio la toate aceste dorințe. Sunt amenajate în seria SSC, care înseamnă Super Space Cab, unde spațiul nu lipsește în ciuda impunerilor moderne de siguranță. Ceea ce am căutat (și apreciat) este ce oferă pentru cel care trăiește și muncește acolo. Puterea nu este o problemă: la nevoie puteți dispune de 510 CP. Iar prețul de achiziție rămâne foarte competitiv. Foarte bine! Dar dacă acesta ar trebui să stea mai mult afară? Ei, poftiți la noul Prestige Edition!
Cele 50 de unități sunt disponibile doar pe gama XF 510, repartizat în mod egal în culori argintiu și negru (ca al nostru) dar din moment ce se bazează pe lista de opțiuni existente la DAF și care l-a planificat pentru proiectul pilot pe piața italiană. Există probabilitatea de a crește această ediție pentru că cele deja comandate din Olanda s-au terminat. Este foarte probabil să se realizeze acest lucru deoarece la momentul testului nostru deja jumătate din gama Prestige era deja rezervată. Oferta comercială de colantări de la DAF este disponibilă pe pachete, dar are doar câteva disponibile la alegere. Acesta însă îi oferă o notă specială, elegantă, unui camion pe care deja îl cunoaștem bine. Este vechea rețetă olandeză, cu cheltuieli reduse și un randament ridicat, ceea ce-l face aproape nemuritor (și tot timpul actual) pe XF.
Ei bine, să începem…
Privit altfel, este rezultatul unei politici de planificare care gândește în avans. După cabină, a cărei structură de bază a început cu DAF 95 (în 1988), motorul este probabil cel mai reprezentativ element. Gândit încă în anii `90, atunci când se cerea Euro 1 sau cel mult 2 și încă se folosea pompa de injecție, cei 6 cilindri de la MX-13 au văzut apărând, pe baza sa, trecerea de la sistemele cu pompe individuale la sistemele common rail ce ajung la 2.500 de bari. Dar, fără răsturnări de situație astfel încât distribuția cu 24 de supape (olandezii au fost printre primii care au aplicat acest sistem pe camioane) renunțând la tijele împingătoare. Confirmarea suplimentară este actualizarea pe etapa C a Euro 6 care, la Daf, s-a rezolvat doar prin adăugarea a doi senzori: unul pentru particule și celălalt pentru calitatea ureei (cu ultrasunete) precum și o actualizare a software-ului de management motor. În acest moment credem că fie ceilalți au exagerat când au spus că a fost un efort „enorm” pentru sistemele anti-poluare fie olandezii au fost mai inteligenți. La aceeași concluzie am ajuns și la reorientarea transmisiei. Deși noua cutie ZF Traxon a fost deja montată pe Iveco și MAN (la motoarele mari D38) DAF a preferat să meargă pe îndelung testata AS Tronic, care este predecesoarea sa, dar actualizată cu ceva dispozitive de schimbare rapidă, funcție Ecoroll și Cruise Control adaptiv. Fiabilitate mai mare, probabil, la un preț mai mic: deci din nou s-a mers pe un simț practic.
Conectare ușoară și deschisă
Acest lucru a mai fost demonstrat de sistemul DAF Connect, bazat pe o platformă deschisă și, prin urmare, ușor de implementat și pe alte mărci de vehicule, fapt des întâlnit pe flotele mici. Cu toate aceste date esențiale, locația de raportare a consumului și încărcarea, există și metode de a îmbunătăți profitabilitatea camionului. La fel ca la orice XF, la bord ai tot ce ai nevoie, începând de la spațiu. Forma de la bază a parbrizului trădează vârsta proiectului, lăsând volum liber pentru spațiile de mai sus. Patul de jos, cu Xtra Comfort și saltea de 15 cm, asigură o odihnă optimă, în timp ce scara pentru cel superior este un exemplu de comoditate și realizare.
Locul din față
Deși nu ajunge la nivelul suedezilor, DAF are un volan cu reglaje bune și, în combinație cu scaunul confortabil (aici, în versiunea Xtra Leather air), este ușor de reglat pentru o poziție bună de conducere. Comenzile sunt la îndemână și destul de intuitive, dar fără acea integrare care caracterizează camioanele noi. Frigiderul și spațiile de depozitare sunt în raza de acțiune a șoferului, dar unele elemente de pe mijlocul planșei de bord sunt mai greu de acționat din mers.
Ei bine, probabil că deja vreți să știți cum merge XF Presige, nu? Răspunsul este evident: bine, ca toate modelele DAF XF510, dar aici îmblânzit cu un raport de 2,53:1, care se simte mai ales în vârf de ture decât în perioada de accelerare. Cutia AS Tronic cu schimbare rapidă (Fast Shift) a câștigat la timpii de schimbare a treptelor, dar apreciem mai mult confortul din timpul operării. Colaborează foarte bine cu retarderul care, în combinație cu sistemul de frânare, conduc la o creștere a siguranței. Suspensia absoarbe în mod eficient denivelările, nu este zgomotoasă și în niciun caz enervantă.
© – tuttoTrasporti
Ce trebuie evidențiat la DAF XF 510
Acesta este pentru un patron tânăr cu o flotă mică. De fapt, calul de bătaie al olandezilor este varianta 460, sau chiar 410 (în special pentru transport intern), cu excepția cazului în care se alege motorul de 11 litri cu 440 CP. Cu toate acestea, XF a fost capabil să se adapteze, mai ales în ultimele generații, lumii pline de culoare a proprietarilor de camioane. Deloc surprizător, după Scania, DAF este cel care ajunge cel mai des pentru configurare în versiuni mai mult sau mai puțin spectaculoase. Seria Prestige Edition este, prin urmare, doar primul pas pentru cei care privesc camionul cu pasiune. Iar pentru ei, 510 CP sunt ca salariul minim. Dar atât este maximul ce se poate obține dintr-un MX-13 de 6 cilindri, de la fabrică.
Concurența
IVECO STRALIS 520
În sudul Europei, cei care nu aleg DAF ar putea alege Stalis, care parcă împarte cu XF structura cabinei. Cele două mărci sunt propuse la prețuri mai mici decât ale concurenților. Aici, de asemenea, este propus un model pentru tânărul patron cu un motor mare: Cursor 13; care este folosit de mai mulți ani, dar pare logică o renunțare la acesta din moment ce există formidabilul motor de 11 litri cu 480 CP mai potrivit pentru managerul flotei. Poate, din același motiv, nu merită să meargă până la 570, mai “însetat” și mai costisitor, dar încă disponibil. La Hi-way se poate opta pentru o cabină mai mare.
MAN TGX 18.500
Cu noul Euro 6c, germanul a mai prins o cotă de piață. Lăsând la o parte D38-ul de 15 litri, care intră în altă gamă de preț, TGX cu ușorul motor de 12,4 litri, este un concurent credibil pentru XF și Stralis, mai ales în versiunea de 500 CP. Puterea este corectă, iar noua cutie (de origine suedeză) pune bine cuplul pe asfalt. Dacă vreți să economisiți bani, puteți renunța la cabina XXL și vă puteți încadra la una mai convenabilă, XLX, dar veți pierde puțin din imaginea de amiral al flotei. Marca Leului are un ușor avantaj la menținerea valorii în timp.
RENAULT T 520
Pentru cei cărora le place să meargă contra curentului și vor o mecanică de primă clasă, Renault T este răspunsul corect. Antagonist pentru DAF XF Super Space Cab sau MAN TGX XXL este Renault High Sleeper cu podeaua plată, dar și varianta mai coborâtă, cu tunelul care intră puțin în spațiul cabinei și care ar putea fi comparabil (cam ca la Stralis). Nonconformist ca întotdeauna, Renault a împărțit cabina între spațiu și funcționalitate. Au trecut vremurile în care se descurca mai greu și a devenit o adevărată navă de linie, prezent pe scena valorică a companiilor de tran-sport. Apoi, în sala mașinilor (încrucișat cu ruda nordică) este un 13 litri de 530 CP, care este maximul oferit.
Dimensiuni și mase | |
---|---|
Ampatament/lungime | 3800/5920 mm |
Înălțime/lățime | 3930/2490 mm |
Masă declarată/măsurată | 7659 kg |
Masă maximă remorcabilă | 36.341 kg |
Motor | |
Tip | MX-13, turbo VGT |
Nr. cilindri/cilindree | 6 n linie/12.901 cmc |
Distribuție | common rail/24V |
Putere (kW - CP)/rpm | 375-510/1.450 - 1.750 |
Cuplu | 2.500 la 1.425 rpm |
Transmisie | |
Cutie de viteze | automatiz. 12 m+2 RM |
Tip | ZF AS 2540 TD |
Suspensie | |
Față/spate | pneumatică |
Fârne cu EBS și ESP | |
Față/spate | cu discuri |
Auxiliară | Frână MX + Intarder ZF |
Pneuri | |
Față și spate | 315/70 R22.5 |
Rezervoare | |
Motorină/AdBlue | 845+430 litri/90 litri |
Comentați?