Dacia. Manifest al evoluției mărcii

Dacia este într-o schimbare profundă. Idee pe care a decis să o transmită și printr-un ”laborator de idei” ce a prins forma unui concept spectaculos. Manifesto. Nume ales deloc întâmplător. Pentru că, în start de toamnă 2022, am avut parte de un veritabil manifest al evoluției mărcii în virtutea planului Renaulution. (Text: Răzvan Codorean, Bogdan Grigorescu. Foto: Dacia)
Dacia

Dacia e pe cai mari. Este a treia cea mai vândută marcă de autoturisme pentru cumpărătorii particulari și are în gamă cel mai de succes model din Europa, Sandero, și cel mai popular SUV, Duster. Peste 3000 de ingineri țin gama la zi, iar rezultatul se simte. Într-o piață care a scăzut cu 10%, vânzările brandului Dacia au crescut cu 7%. Mai mult, valoarea reziduală a modelelor românești este mai mare cu 10% decât în cazul mărcilor concurente.
Și nu este totul. A devenit cea mai vândută marcă a Grupului din care face parte. Iar dacă pentru noi, românii, acest lucru, ca și cele deja menționate anterior, sunt motive de mândrie, pentru cei de la Renault a însemnat, și nu de astăzi, semnalul că este momentul potrivit pentru startul unei noi etape din istoria modernă a Dacia.

Semnalul a fost dat încă din 14 ianuarie 2021, atunci când Grupul Renault a prezentat Renaulution, noul său plan strategic corporativ care stabilește cursul pentru fiecare marcă. Dacia a trecut de mult de la conceptul low-cost, la cel smart buy. Iar acest fapt trebuia întărit. Marca trebuie să devină liderul mobilității la prețuri accesibile, brandul esențial în acest segment. Să fie magnetul pentru segmentul în creștere al clienților care sunt focusați pe ideea de a-și cheltui inteligent banii, sunt pasionați de libertate și plăceri simple și evită consumul excesiv.

Dacia

 

Pentru a face acest lucru, brandul a îmbrăcat o nouă identitate, un nou logo, noi dealeri, un nou design și noi culori în ultimele luni. Iar noul capitol al Dacia a început, simbolic, în zilele Brand Manifesto, eveniment găzduit de o hală a aeroportului Le Bouget de lângă Paris – acolo unde are loc și vestitul show aviatic. Acolo unde, jurnaliști din întreaga lume, între care și colegul Bogdan Grigorescu, redactor-șef Auto Expert, au descoperit detaliile schimbărilor de substanță din viitorul imediat al mărcii, al modelelor sale, și au dat nas în nas cu conceptul Manifesto.

Final pentru schimbarea imaginii de brand

Așadar, Dacia bate fierul cât e cald și finalizează procesul de schimbare a imaginii de brand. Etapizat, acest demers a început cu diferitele canale de comunicare – online, publicitate, broșuri, pentru ca, ulterior, showroom-urile mărcii să treacă printr-un amplu proces de modernizare. Prototipul, adică singurul showroom „gătit“ actualmente după noile canoane Dacia, este AMAT Pitești. Îl vor urma toate celelalte de pe Glob. Până la sfârșitul anului 2023, toate showroomurile din România vor fi rebranduite la exterior cu noua imagine a mărcii, iar la interior, vor fi redecorate după noul concept. Husele canapelelor vor fi realizate din PET-uri reciclate, și te asigur că sunt comode, pentru că în timpul prezentării am stat pe una dintre ele. Vor fi utilizate și materiale reciclate din anvelope vechi. Va fi eco. ECOlogic și ECOnomic, mai ales că întreg procesul va fi suportat financiar de către Dacia, iar costurile per showroom se vor ridica la nivelul ratei unui vehicul în leasing. Probabil, spre 250 de euro lunar.

Dacia

O a treia etapă, cea mai importantă pentru clienți, a fost anunțată în iunie, atunci când comenzile au putut fi plasate pentru vehicule Dacia purtând pe caroserie noile elemente distinctive. Mai exact mască nouă și un logotip care inspiră, în viziunea designerilor săi, robustețe și stabilitate de la prima vedere. Desenul literelor este în mod voit minimalist – litera „D” este un „C” inversat – exprimând vizual atât simplitatea cât și ingeniozitatea specifice mărcii. Aspectul geometric al logotipului creează impresia că succesiunea de litere care îl compun se află într-o mișcare specifică unui angrenaj mecanic. La rândul său, emblema este constituită din literele „D” și „C” unite asemenea componentelor unui lanț, exprimând astfel soliditate și legătură.

Dacia

”Schimbarea la față” presupune și două culori noi, Kaki Lichen și Gri Urban . ”Subiectiv, verdele ăsta se pupă excelent cu Dusterul, poate pentru că aduce un pic cu kakiul de armată. La modelele mai adaptate șoselei, dacă-ți place sau nu e mai degrabă o chestiune de gust. Griul dă o tentă sportivă mașinilor, o aromă de Fiesta ST 200 într-o lume a familiștilor”, este concluzia lui Bogdan.

Dacia

Dar mai sunt și alte lucruri interesante. Spre exemplu, pentru Spring, cea mai importantă este schimbarea grilei radiatorului, care are acum un nou design și o deschidere către lateral a zonei care ascunde sistemul de alimentare cu energie. Apoi, culori nemaiîntâlnite până acum, dar și, conform oficialilor mărcii, în curând, acces, contra cost, la informații despre starea bateriei.

Și mai sunt și trapa electrică de pe Sandero Stepway, ori oglinzile rabatabile electric de la Duster, noutăți absolute în gama Dacia. Plus, pentru că e timpul să uiți de griji alături de Jogger, care primește un pat și un cort!

Dacia

”Le-am pipăit, le-am asamblat, sunt reale și o să le poți comanda în curând pe site-ul Dacia. Ideea e simplă: în portbagajul lui Jogger și-a făcut loc o cutie de 220 l din lemn, care cântărește mai puțin de 50 kg și se extinde spre exterior, căpătând rol de măsuță. Deasupra cutiei se află salteaua „din bucăți“, care se asamblează cu arici și se transformă într-un pat pentru două persoane. Cortul se montează în spatele mașinii și are o lungime de 4,6 m, în el fiind incluse, în ordine, un hol (lipit de portbagaj), o cameră „de zi“ și o terasă. Astfel, Jogger se transformă într-un apartament decomandat, cu living și dormitor, lung de 10,1 m!”, povestește Bogdan.

În plus, echiparea Extreme din gama Dacia de anul viitor va aduce la interior elemente mai rezistente și mai ușor de spălat. Sau că, din 2023, barele modulare de pe plafon vor fi disponibile și pe alte modele Dacia. Sau că viitoarea generație Duster va avea 20% din plastic provenit din reciclare. Plasticul ăsta se numește Starkle și o să-l recunoști, pentru că la cele mai multe elemente nu va fi vopsit, ci își va lăsa expusă compoziția, fix așa cum arată la conceptele Bigster și Manifesto.

Pași apăsați în lumea virtuală

Trecem de la hard la soft, și, mai exact, la aplicația My Dacia. În cazul căreia avem parte de o idee genială. O funcție echivalentă cu detectorul de oboseală. Aceasta va ține cont de diverși factori, precum sexul șoferului, vârsta acestuia, starea vremii, condițiile de trafic, tipul rutei, și va determina automat când să transmită alerte pe ecranul telefonului. Mai mult, va folosi camera frontală a smartphone-ului pentru a monitoriza mișcarea ochilor, a capului și diverse gesturi (dacă îi dai acceptul, firește), determinând cu și mai mare acuratețe nivelul de oboseală. De departe cea mai bună parte e că poate fi folosit indiferent de marca mașinii pe care o conduci, deci va fi „la liber“, când va fi lansat pe piață.

Și tot legat de lumea virtuală este aplicația Dacia AR. Despre care v-am povestit deja în Flote Auto. Așa că vă reamintim doar că este vorba despre posibilitatea de a folosi realitatea augmentată pentru a vedea pe ecranul telefonului cum arată modelul preferat din gamă în orice culoare, atât la exterior, cât și la interior. E ca și cum l-ai avea în față. Îl poți admira, însă fără a-l putea atinge. Dacia pune mare preț pe experiența asta, pentru că, zic reprezentanții săi, 95% din clienți verifică informațiile on-line, înainte să ajungă în showroom, 75% fiind deja gata să comande mașina înainte s-o vadă „pe viu“, iar 28% din automobile fiind vândute on-line, fără contact direct! 10% din vânzările Dacia sunt realizate prin aplicația Up & Go, adică 50.000 de mașini anual!

Dacia

Și mai e ceva fabulos. Aplicația My Dacia îți permite să determini „starea de sănătate“ a bateriei vehiculelor electrice (actualmente, a Springului), ca să poți dovedi la vânzarea mașinii că totul e în regulă. Și nu este doar un indicator aproximativ, ci o valoare certificată oficial, pentru că e dată de producător. Poți să urmărești în timp real și stadiul în care se află comanda pentru noua ta mașină, și estimarea datei livrării.

Manifesto, laborator de idei

Am ajuns și la ”cireașa de pe tort”. Un buggy botezat Manifesto. Care nu a fost gândit să ajungă model de serie, ci să îmbine, într-un ”LEGO” de dimensiuni reale, elemente pe care o să le regăsești, într-un fel sau altul, pe modelele de serie. ”Un vehicul «cool», care întruchipează două dintre principalele noastre valori – esențial și robust”, după cum a mărturisit și Lionel Jaillet, director de produs Dacia.

manifesto

”Fiecare detaliu a fost gândit să adauge funcționalitate, iar fiecare piesă de caroserie care lipsește o face cu un scop clar, să nu știrbească cu nimic nivelul de libertate pe care îl oferă conceptul. Drept urmare, nu există parbriz, lunetă și geamuri laterale, ci doar un plafon perforat. Rolul său practic e să permită ancorarea bagajelor folosind cabluri… înnodate sub fiecare ochi. Simplitate dusă la extrem.

Nu există hayon, ci doar o suprafață plană cu rol de măsuță, banc de lucru, suport pentru tabla de șah sau orice altceva îți trece prin cap, în funcție de cât de departe te duci cu raționamentul. În centrul bordului, mecanismul de prindere a telefonului, pe care Sandero și Logan îl au standard, te ajută să-ți faci propriul sistem multimedia. Și nu, Manifesto n-are două faruri, ci doar unul care se scoate și se transformă în lanternă sau lumină de cort în câteva secunde.

manifesto

Are tracțiune integrală și o gardă la sol pe care, ochiometric, o văd spre 30 cm. Are și troliu, și anvelope fără aer, deci nu faci pană. Și, ca în cazul celui mai dur off-roader de serie (a se citi Wrangler), poți spăla cu furtunul tot interiorul, fără griji, fiind impermeabil. A, doar să nu uiți să scoți telefonul și post-iturile din plută de pe bord, că se udă… Oficial n-a fost anunțată o motorizare, dar e clar un vehicul electric. În partea din spate a mașinii se află o baterie. Mare. Detașabilă. Gata să-ți dea energie pentru grătarul electric, pentru boxa portabilă sau pentru orice ai face tu în natură și necesită curent”, mi-a dezvăluit Bogdan Grigorescu, care l-a analizat de aproape.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, septembrie 2022)

 

CITEȘTE ȘI:

Ford E-Transit Custom. Electro-mobilitate pentru micii întreprinzători

Mercedes-Benz Vans. Miza pe electrificare

 

 

 

Adaugati comentariu