Toți cei care au avut ocazia să conducă într-o competiție, știu cât este de plăcut să simți motorul la maxim și să știi că trebuie să faci o schimbare, care se traduce, în general, prin mai multă viteză, deja mai multă emoție și mai multă adrenalină. Dar toate acestea sunt posibile datorită cutiei de viteze, acel element de o importanță vitală care face viața mai ușoară șoferilor, indiferent de dimensiunea vehiculului pe care îl conduc.
V-ați întrebat vreodată cum a apărut cutia de viteze? Cine a inventat-o și de ce?
Se spune că Leonardo Da Vinci a construit ceea ce ar fi fost prima cutie de viteze din lume și a făcut-o într-un fel pasionat de progresul tehnologic al timpului său. Da Vinci a inventat o cutie de viteze alcătuită din două părți, una cilindrică și cealaltă conică, care printr-o serie de trepte a transformat mecanismul într-un schimbător de viteze. Cu siguranță ceva foarte ingenios pentru vremea celebrului personaj.
Se pare că Wilson a dezvoltat o cutie de viteze epiciclică cu o pârghie preselector, care mișca manual și varia treptele prin apăsarea unei pedale. În 1919, Walter s-a alăturat companiei Beardmore unde a reușit să dezvolte întregul sistem epiciclic compus, care a constat în utilizarea a mai mult de un sistem de angrenaj și cuplarea mai multor sisteme adiacente. După aceasta, Wilson a construit o cutie de viteze înainte/înapoi cu trei viteze. Celebra cutie de viteze a fost adoptată și de modelul Armstrong Siddeley.
Odată cu trecerea timpului, s-au făcut noi descoperiri și s-a născut faimosul reactor. Allan Coates a propus în 1924 un reactor care a funcționat ca dispozitiv multiplicator sau convertizor de cuplu și drept cuplaj hidraulic. În 1927 Hermann Fottinger a proiectat o cutie de viteze foarte avansată care nu avea concurenți și a fost folosită în multe dintre modelele vremii. Mai târziu, la sfârșitul anilor 1930, gigantul General Motors a făcut un pas înainte prin conceperea unui sistem de „schimbare rapidă” introdus în modelul Oldsmobile în 1938 și ceva mai târziu în modelele Buick și Cadillac.
În 1940, la Oldsmobiles a fost instalată prima transmisie Hydromatic-Automatic. Aceasta cutie avea cuplaj hidraulic, fără convertizor de cuplu și 4 trepte. În anii următori acest sistem a continuat să fie utilizat, iar variațiile sale au fost rare. După cel de-al Doilea Război Mondial, cererea pentru vehicule mai puternice a forțat o schimbare către o eficiență mai mare și mai puțină tehnologie.
Progresele în electronică au adus îmbunătățiri și acum poți conta pe cutii de viteze automate secvențiale care îți permit să faci cu ușurință mai multe schimburi, fără atât de mult efort și cu viteză mare. Atât mașinile, cât și camioanele și autobuzele se bucură de acest instrument grozav care face viața șoferului mult mai ușoară.
Cei care au lucrat la acest sistem au îmbunătățit cu siguranță viața vehiculelor atât de mult și au făcut conducerea mai plăcută. Anii vor continua să treacă și progresele vor continua atât pentru cutii de viteză cât și pentru piese de motor. Astfel ne vom bucura în continuare de un condus bun, unii înclinați spre vehicule sincrone, iar alții cu preferință către vehicule automate.
Comentați?