Ministerul Mediului a publicat, în Monitorul Oficial, Ghidul de finanțare al Programului privind casarea autovehiculelor uzate – Rabla Local, care va permite scoaterea din uz a maşinilor mai vechi de 15 ani, fără a fi condiţionată casarea de achiziţia unui autovehicul nou.
Astfel, proprietarii de maşini ar urma să caseze autovehiculul vechi în schimbul unei sume de 3.000 de lei, din care jumătate va fi suportată din bugetul Administrației Fondului de Mediu (AFM) şi jumătate din bugetul local.
Practic, programul se va derula la nivel local, dar toate informațiile necesare vor fi publicate pe site-ul AFM, afm.ro, precum Ghidul de finanțare, anunțul de deschidere a sesiunii de finanțare, a sesiunilor de înscriere și a sumelor alocate administrațiilor locale.
Se poate obține finanțare pentru următoarele tipuri de vehicule: autoturisme, microbuze, autoutilitare ușoare sau autospeciale/autospecializate ușoare.
Finanțarea se acordă de către autoritățile locale pentru autovehiculul uzat care îndeplinește următoarele condiții de eligibilitate:
a) este înregistrat în evidențele fiscale ale UAT (unitate administrativ-teritorială) solicitant;
b) la data participării în program are o vechime mai mare sau egală cu 15 ani, calculată de la anul fabricației;
c) are norma de poluare Euro 3 și/sau inferioară;
d) conține componentele esențiale (motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, șasiu, precum și echipamente electronice de gestionare a funcțiilor autovehiculului și dispozitive catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricație).
La rândul său, persoana fizică care va primi cei 3.000 de lei trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) are domiciliul/reședința în România;
b) are domiciliul/reședința pe raza teritorială a UAT-ului solicitant de finanțare;
c) deține în proprietate un autovehicul uzat înmatriculat pe numele său de cel puțin 5 ani și se află în evidențele fiscale ale UAT-ului solicitant de finanțare;
d) nu este înregistrat cu obligații restante de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor și contribuțiilor către bugetul de stat și bugetul local;
e) nu a obținut și nu este pe cale să obțină finanțare prin proiecte ori programe finanțate din alte fonduri publice, fonduri comunitare, inclusiv prin Rabla și Rabla Plus pentru același autovehicul uzat cu care participă în programul Rabla Local;
f) nu este condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă.
Totodată, persoanele fizice care îndeplinesc condițiile de eligibilitate trebuie să se angajeze că nu vor achiziționa un autoturism cu norma de poluare Euro 4 și/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare.
Administrația Fondului pentru Mediu va acorda UAT-urilor partea sa de finanțare (1.500 de lei)
a) după încheierea contractului de finanțare;
b) după virarea/plata, din sursele proprii ale UAT-urilor, a unui stimulent pentru casare în cuantum de 3.000 de lei către proprietarul autovehiculului uzat inclus în cererea de finanțare aprobată;
c) după casarea și radierea din circulație și din evidența fiscală a UAT a autovehiculului uzat, care trebuie realizate ulterior lansării sesiunii de înscriere.
În cadrul unei sesiuni de înscriere, UAT-urile pot obține finanțare pentru cel mult:
a) 100 de autovehicule uzate, la o populație ≤ 1.000 de locuitori;
b) 500 de autovehicule uzate, la o populație cuprinsă între 1.001 și 5.000 de locuitori;
c) 1.000 de autovehicule uzate, la o populație cuprinsă între 5.001 și 10.000 de locuitori;
d) 5.000 de autovehicule uzate, la o populație cuprinsă între 10.001 și 50.000 de locuitori;
e) 20.000 de autovehicule uzate, la o populație cuprinsă între 50.001 și 200.000 de locuitori;
f) 50.000 de autovehicule uzate, la o populație ≥ 200.001 de locuitori.
Potrivit Ghidului de finanțare, monitorizarea în cadrul programului Rabla Local se desfășoară pe o perioadă de 3 ani de la depunerea raportului de finalizare la AFM și are ca obiect verificarea, în colaborare cu beneficiarul finanțării acordate, a modului de îndeplinire a obligației de casare și radiere din circulație și din evidența fiscală a UAT a autovehiculelor pentru care s-a acordat finanțarea, precum și a respectării interdicției achiziției unui autoturism cu norma de poluare Euro 4 și/sau inferioară de către proprietarii autovehiculelor uzate.
CITEȘTE ȘI:
Încă două spații de servicii au fost deschise pe Autostrada A1, între Orăștie și Sibiu
Fleet Management Conference revine!
Comentați?