Advertisement

roviniete
Home Miscellanea Financiar Cum s-au schimbat tarifele și perioadele de valabilitate pentru roviniete

Cum s-au schimbat tarifele și perioadele de valabilitate pentru roviniete

Din data de 11 martie 2024, se aplică noile tarife și termene de valabilitate pentru roviniete. Cele cumpărate înainte de această dată vor rămâne valabile.

Tarifele de utilizare pentru transportatorii rutieri de mărfuri și persoane s-au schimbat din data de 11 martie 2024. Ordonanța nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România a fost modificată prin Ordonanța nr. 14/2024, ce aduce schimbări importante cu privire la roviniete.
Astfel, noile tarifele aplicabile pentru roviniete din luna martie sunt următoarele:

A. Autoturisme
– se introduce rovinieta de 1 zi – 2,50 euro (nu exista anterior); se elimină tariful pentru 7 zile, în valoare de 3,00 euro
– 10 zile – 3,30 euro (nu exista anterior)
– 30 de zile (o lună) – 5,30 euro (anterior 7,00 euro)
– 60 de zile (două luni) – 8,40 euro (nu există anterior); se elimină tariful pentru 90 de zile (trei luni) de 13,00
– 12 luni – 28,00 euro (neschimbat)

B. Vehicule pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) de până la 3,5 tone
– 1 zi – 8,60 euro (nu exista anterior); se elimină tariful pentru 7 zile de 6,00 euro
– 10 zile – 11,50 euro (nu exista anterior)
– 30 de zile (o lună) – 18,20 euro (anterior 16,00 euro)
– 60 de zile (două luni) – 28,80 euro (nu exista anterior); se elimină tariful pentru 90 de zile de 36,00 euro
– 12 luni – 96,00 euro (neschimbat)

C. Vehicule pentru transportul de marfă cu MTMA de peste 3,5 tone și până la 7,5 tone
– 1 zi – 4,00 euro (neschimbat)
– 7 zile – 16,00 euro (neschimbat)
– 30 de zile (o lună) – 32,00 euro (neschimbat); se elimină tariful pentru 90 de zile de 92,00 euro
– 12 luni – 320,00 euro (neschimbat)

D. Vehicule pentru transportul de marfă cu MTMA de peste 7,5 tone și până la 12 tone
– 1 zi – 7,00 euro (neschimbat)
– 7 zile – 28,00 euro (neschimbat)
– 30 de zile (o lună) – 56,00 euro (neschimbat); se elimină tariful pentru 90 de zile de 160,00 euro
– 12 luni – 560,00 euro (neschimbat)

E. Vehicule pentru transport de marfă cu MTMA de șa 12 tone în sus, cu maximum trei axe (inclusiv)
– 1 zi – 9,00 euro (neschimbat)
– 7 zile – 36,00 euro (neschimbat)
– 30 de zile (o lună) – 72,00 euro (neschimbat); se elimină tariful pentru 90 de zile de 206,00 euro
– 12 luni – 720,00 euro (neschimbat)

F. Vehicule pentru transport marfă cu MTMA de la 12 tone în sus, cu minimum patru axe (inclusiv)
– 1 zi – 11,00 euro (neschimbat)
– 7 zile – 55,00 euro (neschimbat)
– 30 de zile (o lună) – 121,00 euro (neschimbat); se elimină tariful pentru 90 de zile de 345,00 euro
– 12 luni – 1.210,00 euro (neschimbat)

G. Vehicule pentru transport de persoane care au peste nouă locuri pe scaune (inclusiv șoferul) și până la 23 de locuri pe scaune (inclusiv șoferul) 
– 1 zi – 4,00 euro (neschimbat)
– 7 zile – 16,00 euro (anterior 20,00 euro)
– 30 de zile (o lună) – 32,00 euro (anterior 52,00 euro); se elimină tariful pentru 90 de zile de 120,00 euro
– 12 luni – 320,00 euro (neschimbat)

H. Vehicule pentru transportul de persoane cu peste 12 locuri pe scaune (inclusiv șoferul) – 1 zi – 7,00 euro (neschimbat)
– 7 zile – 28,00 euro (anterior 35,00 euro)
– 30 de zile (o lună) – 56,00 euro (anterior 91,00 euro); se elimină tariful pentru 90 de zile de 210,00 euro
– 12 luni – 560,00 euro (neschimbat)

Excepții de la plată pentru roviniete

Vor fi exceptate de la obligația de plată a tarifului de utilizare a drumurilor vehiculele tip ambulanță deținute de autorităţi/ entităţi publice (nu și cele private), vehiculele folosite în transportul public local de persoane prin servicii regulate, în cazul acestora fiind eliminată condiția de desfășurare a transportului numai pe raza teritorial – administrativă a unei localități şi pentru cele autorizate pentru efectuarea transportului şcolar.

Controlul

În ceea ce privește modalitatea de efectuare a controalelor de către personalul de specialitate Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), actul normativ prevede că acesta se va face distinct pentru utilizatorii străini și pentru cei români, corelat cu faptul că responsabilitatea deținerii rovinietei valabile aparține după cum urmează:
– în cazul utilizatorilor străini, conducătorului auto.
– în cazul utilizatorilor români, responsabilitatea aparține deținătorului vehiculului, pentru stabilirea modalității de utilizare a camerelor video din punctele de trecere a frontierei sau din proximitatea acestora, respectiv pentru monitorizarea traficului rutier, dar și pentru reglementarea timpilor de așteptare pentru trecerea frontierei.

Controalele vor fi efectuate:
– în punctele de trecere a frontierei de stat, prin intermediul terminalelor de interogare, pentru utilizatorii străini;
– pe reţeaua de drumuri naţionale din România, pentru utilizatorii români, prin intermediul sistemelor de camere video, cu excepția camerelor video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora.

Cât este amenda

Amenda pentru cei care circulă cu un vehicul pentru care este obligatorie achitarea taxei de drum este cuprinsă între 250 și 500 de lei, dar poate ajunge și la 4.500 de lei, pentru camioanele de mare tonaj. Valabilitatea rovinietei se poate verifica pe site-ul CNAIR, la secțiunea „verificare rovinietă”. Se introduce numărul de înmatriculare și seria șasiului, apoi se apasă pe pe butonul „caută”.

Amenda pentru lipsa rovinietei se prescrie însă, dacă în termen de 4 luni de când s-a constatat încălcarea legii, proprietarul mașinii nu a primit amenda.

„În intervalul de la data săvârșirii contravenției până la data comunicării procesului-verbal de constatare a contravenției nu se pot încheia alte procese-verbale de constatare a contravenției pentru lipsa rovinietei valabile pentru același vehicul”, se precizează în OG 15/2002. Asta înseamnă că un conducător auto poate fi sancționat doar o singură dată din momentul în care a circulat fără rovinietă până când a fost înștiințat de abaterea comisă.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

UE are nevoie de tarife de până la 50% pentru a împiedica importul vehiculelor electrice din China. Raport

Restart pentru Autostrada Brașov – Bacău. Consitrans va finaliza Studiul de Fezabilitate

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Akcenta
Financiar

Ce companii au de câștigat din slăbirea EURO în 2024? Prognoza Akcenta

Economia globală a fost surprinzător de rezilientă în 2024, inflația de bază...

Exporturile de mijloace de transport
Financiar

Exporturile de mijloace de transport, în creștere cu 2,3% în primele 5 luni din 2024

Exporturile de mijloace de transport au crescut cu 2,3% în primele 5...

M&A
Financiar

Investitorii strategici și-au menținut poziția dominantă pe piața de M&A din România

Piața românească de fuziuni și achiziții (M&A) a înregistrat 124 de tranzacții...

AEO
FinanciarTransporturi

Facilitățile pentru companiile care dețin certificarea AEO se extind pe aria RO e-Transport

La 30 iunie 2024, a expirat perioada de grație pentru aplicarea de...