Advertisement

utilitare ușoare electrice
Home Piaţa auto Flotă verde Cum s-ar putea economisi bani cu o flotă de utilitare ușoare electrice

Cum s-ar putea economisi bani cu o flotă de utilitare ușoare electrice

În prezent, 86% dintre vehiculele comerciale ușoare din parcurile auto europene ar putea fi înlocuite cu un model electric cu baterie, iar aproape 60% din flote ar putea economisi bani folosind utilitare ușoare electrice. Potrivit unui studiu realizat de Geotab, furnizor de soluții IoT și de transport conectat, flotele europene analizate ar putea economisi în total 261 de milioane de euro și peste 156.000 de tone de CO2 în următorii șapte ani.

Odată cu numărul tot mai mare de obiective și politici europene de reducere a emisiilor, companiile ar trebui să înceapă să ia în considerare introducerea vehiculelor electrice în flotele lor, arată un studiu realizat de Geotab, care a analizat datele reale provenite de la peste 46.000 de vehicule comerciale ușoare și de pasageri din cadrul a 1.300 de parcuri auto din 17 țări europene, inclusiv România. Potrivit analizei, alegerea sustenabilității poate fi și sinonimă cu profitabilitatea. Flotele europene analizate ar putea economisi în total 261 de milioane de euro și peste 156.000 de tone de CO2 în următorii șapte ani.

În întreaga lume, guvernele și organizațiile încearcă să devină mai durabile în efortul de a combate schimbările climatice. Unul dintre sectoarele cele mai analizate este transportul, fiind și una dintre cele mai mari surse de emisii de gaze cu efect de seră (GES). Prin urmare, multe țări au introdus diverse reglementări și obiective de reducere a emisiilor, inclusiv interzicerea vânzărilor de mașini noi cu motoare cu combustie în Uniunea Europeană până în 2035, iar în Regatul Unit, până în 2030.

Un potențial enorm pentru flotele de utilitare ușoare electrice

Deși există diferențe între țări, studiul Geotab arată că în Europa potențialul de tranziție la vehiculele utilitare ușoare electrice este enorm. Nu numai că flotele ar evita să producă o cantitate considerabilă de emisii de CO2, dar majoritatea acestora ar putea deveni mai rentabile, mașinile ”verzi” oferind un cost total de proprietate (TCO) mai mic.

Analiza Geotab a arătat că pentru 86% din cele 46.000 de vehicule analizate există un model electric pentru înlocuire capabil să satisfacă cel puțin 98% din traseul zilnic fără a fi nevoie să fie încărcat la jumătatea ciclului de funcționare. De precizat că studiul nu include vehiculele hibride plug-in (PHEV) și, ca atare, statisticile se aplică numai vehiculelor electrice cu baterie (BEV).

Potrivit Geotab, tendințele din vânzări arată că PHEV au o pondere în scădere în livrările totale de vehicule electrice, dar pot fi o soluție intermediară pentru flotele care încep tranziția spre mobilitatea ”verde”. Deoarece PHEV-urile au și capacitatea de a funcționa cu benzină, autonomia nu este un criteriu relevant pentru utilizarea lor. Analiza arată că pentru cele 14% dintre vehiculele care nu pot fi înlocuite în prezent cu un BEV de gamă compatibilă, un PHEV poate fi o alternativă. Cu toate acestea, ele nu oferă o reducere comparabilă a costurilor de combustibil și de întreținere.

Argumentul pentru adoptarea vehiculelor electrice este adesea văzut în primul rând ca o problemă de mediu, fiind o modalitate de a reduce emisiile de CO2. Totuși, acest studiu arată că și din punct de vedere economic, o flotă ar trebui să fie electrificată. Chiar și cu un cost de achiziție mai mare, vehiculele ”verzi” au, în general, un TCO mai mic. Acest lucru se datorează faptului că ele implică costuri mai mici de alimentare cu energie și de întreținere pe toată durata de viață.

Studiul a constatat că, din punct de vedere economic, 59% dintre vehiculele analizate ar putea fi înlocuite cu un vehicul electric echivalent și că, în medie, o flotă ar economisi 9.508 euro per vehicul, pe o durată de viață de șapte ani. Aceasta include o economie medie de 6.153 euro per vehicul numai la combustibil. Analiza nu ia în considerare ajutorul financiar acordat de guverne sau reducerile oferite de dealeri. Astfel, dacă toate vehiculele viabile din punct de vedere economic ar fi electrificate, acestea ar permite economii de peste 261 de milioane de euro în următorii șapte ani.

Ce înseamnă adecvare economică

În accepțiunea Geotab, un vehicul este adecvat din punct de vedere economic pentru înlocuire dacă TCO-ul vehiculului electric (compus din costurile de achiziție, întreținere și economii de combustibil) este egal sau mai mic decât cel al unui vehicul nou cu motor cu ardere. Experții Geotab punctează, însă, că din cauza diferențelor de utilizare și a prețurilor locale, există variații în compatibilitatea cu vehiculele electrice pentru fiecare țară. De exemplu, se consideră că 89% dintre vehiculele din Marea Britanie oferă o autonomie adecvată, dar compatibilitatea cu vehiculele electrice scade la 55% atunci când se ia în considerare viabilitatea economică. Spre comparație, în Germania, 77% oferă o gamă adecvată și 69% sunt economice. În ceea ce privește viabilitatea economică, liderii sunt Italia, Spania și Germania, în timp ce Țările de Jos, Franța și Marea Britanie se plasează pe ultimele locuri. Unul dintre principalele motive pentru viabilitatea economică mai scăzută pare să fie legat de utilizare. În medie, vehiculele din Marea Britanie și Franța au înregistrat numărul cel mai mic de kilometri parcurși pe an. Drept urmare, acestea nu vor avea aceleași oportunități de economisire a combustibilului prin trecerea la modele electrice, care reprezintă 65% din economiile totale pe durata de viață a unui vehicul.

Impactul subvențiilor pentru achiziția de utilitare ușoare electrice

În prezent, vehiculele electrice implică un cost de achiziție mai mare decât omologii lor cu motoare termice. Acest lucru este însă în schimbare, deoarece costul tehnologiei bateriilor, cea mai scumpă componentă a unui vehicul electric, a scăzut semnificativ de-a lungul timpului. Potrivit BloombergNEF, în 2021, prețul unui acumulator litiu-ion a scăzut la 125 euro per kWh
de la 1.132 euro pe kWh în 2010.

În plus, într-un efort de a accelera adoptarea vehiculelor electrice, o serie de guverne au implementat stimulente. Unele vizează construirea infrastructurii de încărcare, în timp ce altele țintesc scăderea costurilor de achiziție a vehiculelor în sine. Aceste reduceri pot juca un rol important atât în a face mobilitatea electrică mai viabilă, cât și în diminuarea costului total de proprietate. Privind Europa în ansamblu, o reducere medie de 4.000 euro ar crește viabilitatea economică cu 6 puncte procentuale, iar o reducere de 6.500 euro, cu 9 puncte procentuale. Acest lucru arată că reducerile sunt pârghii importante pe care guvernele le pot folosi pentru a stimula companiile să treacă la mobilitatea ”verde” până când vehiculele electrice ating paritatea prețului cu cele echipate cu motoare cu ardere internă.

Gama de subvenții variază foarte mult de la o țară la alta. Unele guverne oferă asistență financiară semnificativă, în timp ce altele nu oferă niciuna. Pentru a ilustra diferențele pe care le pot determina subvențiile, studiul Geotab compară Germania și Regatul Unit. Dintre țările incluse în analiză, Germania oferă printre cele mai multe subvenții pentru flote, iar Marea Britanie, cele mai puține. Totuși, studiul relevă că doar 8% din flota germană ar pierde bani la înlocuirea vehiculelor cu motoare cu ardere internă cu o mașină electrică de gamă compatibilă, chiar înainte de aplicarea subvențiilor. Pe de altă parte, în Marea Britanie, o mare parte a flotelor de vehicule comerciale ușoare ar fi compatibile, dar 34% nu ar fi economice.

Studiul indică faptul că în Germania, 69% dintre vehicule oferă autonomie compatibilă și sunt, de asemenea, economice, fără nicio asistență financiară. Dacă se adaugă subvenția de 9.000 de euro, ponderea ar crește la 73%. În Marea Britanie, impactul potențial al unei subvenții este în continuare foarte important. Reducerea oferită, de 2.500 de lire sterline, crește ponderea vehiculelor compatibile și economice la 60%, comparativ cu 55% fără sprijin financiar.

Economii de combustibil

Un alt beneficiu cheie al flotelor de utilitare ușoare electrice este reducerea dependenței de combustibilii fosili. Țările dependente de surse externe de combustibili fosili sunt deosebit de vulnerabile la volatilitatea prețurilor. Flotele se confruntă cu creșterea costurilor cu combustibilul, deoarece carburanții reprezintă o mare parte din cheltuielile lor operaționale.

Studiul relevă că flotele europene analizate ar putea evita, în mod colectiv, utilizarea a peste 148 de milioane de litri de combustibili fosili pe an și un total de peste 1 miliard de litri pe parcursul a șapte ani, prin trecerea la vehicule electrice. Acest lucru ar echivala cu economisirea a peste 32.000 de autocisterne.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2023)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Cinci oferte pentru finalizarea Variantei Ocolitoare Timişoara Sud

EY: Economia europeană dă dovadă de reziliență, dar redresarea va fi lentă

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

vehiculele electrice
Analize de piațăFlotă verde

Vehiculele electrice parcurg mai mulți kilometri decât cele termice. Studiu BloombergNEF

Ideea că vehiculele electrice ar fi folosite doar pentru călătorii scurte pare...

Vehicule comerciale uşoare

Renault prezintă la IAA Transportation 2024 un concept car și Master H2-Tech Prototype

Renault va fi prezent la evenimentul IAA Transportation de la Hanovra, între...

Toyota
Flotă verdeIndustrie auto

Toyota reduce cu o treime producția de mașini electrice

Pentru a face față încetinirii vânzărilor de mașini electrice din Europa și...

Flotă verde

Volvo EX90 va ajunge la clienții din România începând cu luna noiembrie

Volvo anunță că primul SUV EX90 integral electric a fost lansat pe...