Manipularea kilometrajelor la maşinile second hand este un fenomen care a scăpat de sub control nu numai în România, ci şi în majoritatea ţările europene. Şi, în condiţiile în care piaţa maşinilor second hand este în creştere, numărul vehiculelor cu odometre trucate sporeşte de la an la an.
Deşi în România nu există studii care să ofere o imagine clară a impactului manipulării kilometrajului, o analiză a Parlamentului European arată că între 5% şi 12% din maşinile de ocazie vândute în statele UE şi între 30% şi 50% dintre cele exportate pe teritoriul UE au odometrele fraudate. Mai mult decât atât, daunele estimate asupra economiei europene sunt enorme, între 6-9 miliarde de euro, sume obţinute atât din creşterea frauduloasa a preţului (cu aproximativ 2.000 euro/vehicul), cât şi din costul reparaţiilor ulterioare în service, dat fiind faptul că maşinile sunt mai uzate decât în realitate.În plus, vehiculele vechi cu kilometrajul manipulat emit mai multe noxe şi, totodată, prezintă probleme de siguranţă rutieră.
În România au importate anul trecut peste 500.000 de maşini second hand, ceea ce ar însemna că aproximativ 300.000 de vehicule au fost fraudate.
Modelul belgian
Belgia este una dintre cele două state europene, alături de Olanda, care a reuşit să limiteze cu succes acest fenomen, adoptând un sistem prin care se asigură o înregistrare mai frecventă a kilometrajului. Datele Parlamentului European arată că trucarea odometrelor afectează doar 1% din vehiculele second hand.
Concret, la centrele de inspecţie tehnică a maşinilor, kilometrajul fiecăreia este verificat şi stocat într-o bază de date. Centrul emite un document numit Car Pass, care listează kilometrajul la fiecare vizită, fiind actualizat anual.
Documentul este oficial şi nu poate fi modificat.
Propunerea Parlamentului European
De altfel, înregistrarea periodică a kilometrajului în cadrul inspecţiilor tehnice stocarea valorilor într-o bază de date securizată la nivel european face parte dintr-o gamă de măsuri propuse recent de Parlamentul European.
„Dacă avem controlul permanent asupra kilometrajului, acesta nu mai poate fi manipulat. Prin urmare, ca prim pas, încercăm să înfiinţăm baze de date naţionale în toate statele membre”, spun eurodeputaţii.
Ca atare, deputaţii au adoptat o rezoluţie prin care solicită Comisiei Europene noi măsuri legislative, care să includă registre naţionale de kilometraj, accesibile transfrontalier.
Înregistrarea kilometrajului ar trebui să fie obligatorie la fiecare control tehnic periodic, la fiecare inspecţie tehnică, verificări sau reparaţii în service, începând cu prima înregistrare a maşinii, se arată în textul rezoluţiei.
Europarlamentarii mai cer Comisiei să monitorizeze modul în care constructorii de automobile pun în practică strategiile anti-fraudă cerute de actuala legislaţie UE şi să fixeze criterii clare, care să permită verificarea eficientă a securităţii odometrelor.
Deşi fraudarea kilometrajului are un impact negativ asupra securităţii rutiere, numai şase state includ “manipularea odometrului” în categoria infracţiunilor penale, spun deputaţii, cerând tuturor statelor membre să procedeze ca atare.
După adoptarea de Parlamentul European a rezoluţiei, Comisia va trebui să prezinte o iniţiativă legislativă în acest sens sau să explice de ce nu propune astfel de măsuri.
Comentați?