Cum ne folosim de „Constatarea amiabilă de accident”

La încheierea unei asigurări RCA, asigurătorul pune la dispoziţia consumatorilor şi formularul pentru constatarea amiabilă. Acesta se poate folosi în cazul accidentelor de vehicule produse pe teritoriul României, în urma cărora au rezultat numai pagube materiale şi în care au fost implicate doar două vehicule.
accident-asigurare-floteauto

Formularul poate fi utilizat indiferent de locul producerii accidentului: pe drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulaţiei publice, în incinte şi în orice alte locuri.

Ambii conducători auto implicaţi în accident trebuie să accepte soluţionarea prin completarea şi semnarea formularului „Constatare amiabilă de accident”. Astfel, dacă una din părţi nu este de acord cu semnarea acestui document, atunci constatarea accidentului va putea fi făcută de către unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs.

Introducerea formularului „Constatare amiabilă de accident” a avut în vedere reducerea timpului pe care cei implicaţi în accident îl petreceau între poliţia rutieră şi asigurător, pentru a aduna toate documentele necesare reparaţiei vehiculului. Accidentele uşoare, în care sunt implicate doar două părţi şi care nu au ca urmare vătămări corporale sau deces, pot fi rezolvate amiabil, eliminându-se astfel şi sancţiunea contravenţională aferentă.

Formularul „Constatare amiabilă de accident”, completat şi semnat de ambii conducători ai vehiculelor implicate, conţine informaţii privind cauzele şi împrejurările producerii accidentului. Acesta nu stabileşte vinovăţia în producerea evenimentului. Totodată, este important de ştiut că folosirea formularului este opţională şi nu obligatorie, fiind o alternativă la varianta tradiţională (constatarea poliţiei).

Formularul „Constatare amiabilă de accident” se foloseşte astfel:

• Conducătorii celor două vehicule implicate în accident completează împreună un singur formular.
• Fiecare conducător completează corect şi complet una din secţiunile formularului de constat amiabil (fie cea din dreapta, fie cea din stânga – intitulate Vehicul A şi Vehicul B).

• Obţineţi datele tuturor martorilor la accident şi notaţi-le pe formular în partea din dreapta sus, în câmpul cu numărul 5. Folosiţi un pix şi scrieţi cu majuscule, lizibil. Martorii nu trebuie să fie:

• persoane transportate,

• soţi sau persoane ce gospodăresc împreună,

• afini sau rude de orice grad,

• prepuşi ai aceleiaşi persoane fizice sau juridice la care sunt angajaţi şi conducătorii auto,

• utilizatorii vehiculelor implicate,

• proprietarii vehiculelor implicate.

• Rugaţi-l pe celălalt şofer implicat în accident să vă arate documentele de identificare (carte de identitate, talonul maşinii, permisul de conducere şi contractul RCA). Puteţi evita astfel cazuri în care datele de identificare sunt scrise greşit sau chiar sunt furnizate intenţionat alte date (datele altei maşini, din alt contract RCA, din alt permis de conducere etc.).

• Realizaţi schiţa accidentului. Formularul include şi un spaţiu comun pentru realizarea schiţei accidentului. Desenaţi o singură schiţă de comun acord cu celălalt şofer implicat.

• Formularul are 2 pagini autocopiative. Fiecare conducător auto îşi păstrează câte o pagină. Copia şi originalul au aceeaşi valoare juridică.

• Nu modificaţi însemnările din formular după completarea şi semnarea acestuia.

• Formularul se depune la societatea de asigurare.

De ştiut

– Asigurătorul RCA este cel care stabileşte dreptul la despăgubire în baza formularului „Constatare amiabilă de accident”.

– Formularul „Constatare amiabilă de accident” reprezintă descrierea unui cumul de elemente şi fapte care contribuie la soluţionarea dosarelor de daună, nereprezentând o recunoaştere a răspunderii conducătorilor auto.

– Doar în baza formularului „Constatare amiabilă de accident” vehiculul nu poate fi introdus în reparaţie. În astfel de cazuri, părţile implicate trebuie să se adreseze societăţii de asigurare emitente a poliţei RCA a vehiculului „vinovat” sau asiguratorului facultativ pentru eliberarea „Documentului de constatare”.

– Este de preferat să aveţi copii după documentele relevante: adrese, declaraţii, formulare, asigurare RCA, talon, buletin. Acestea se pot dovedi utile în momentul în care veţi merge să solicitaţi despăgubirea.

 

 

Adaugati comentariu