Falimentul ameninţă 60% din piaţa transporturilor rutiere

Într-o scrisoare deschisă transmisă şefului statului, Klaus Iohanis, preşedinţilor celor două camere şi comisiilor de specialitate din Senat şi Camera Deputaţilor, transportatorii îşi exprimă dezacordul faţă de prevederile proiectului Legii RCA şi solicită respingerea iniţiativei, precum şi reducerea tarifelor prin obligarea ASF şi a asigurătorilor de a calcula primele pe baze actuariale.



camioane-man-floteauto

Scrisoarea deschisă a fost semnată de toate oraganizaţiile patronale din domeniu: Uniunea Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR, Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002 – APTE, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România, COTAR, Federaţia Operatorilor Români de Transport – FORT, Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere Internaţionale – ARTRI şi Asociaţia Operatorilor de Transport Rutier Apulum.

Transportatorii semnalează autorităţilor situaţia gravă cu care se confruntă industria de profil, situaţie determinată de creşterea exagerată si total nejustificată a nivelului primelor RCA pentru firmele româneşti de transport.

Potrivit cărăuşilor, această situaţie aduce în pragul falimentului o industrie care s-a dezvoltat în ultimii 25 de ani exclusiv pe baza capitalului privat românesc.

În acest sector economic, cu o pondere de 4,5% în PIB, activează 220.000 de angajaţi ai firmelor de transport rutier, care folosesc 170.000 autovehicule comerciale licenţiate pentru transportul rutier de mărfuri si persoane, precum şi 150.000 de angajaţi in servicii conexe, logistică, depozitare, unităţii service şi distribuţie piese de schimb, asigurări.

Industria de transport rutier este supusă în mod repetat unor şocuri economice greu de suportat. Astfel, creşterea de preţ la carburanţi prin aplicarea supraaccizei de 7 eurocenţi/litru şi impunerea unei creşteri explosive, total nejustificate, a tarifelor de primă RCA în ultimele 6 luni, îi reduc drastic competitivitatea faţă de firmele străine”, avertizează transportatorii rutieri în scrisoarea deschisă.

Deşi creşterea de tarife a fost reclamată încă din luna septembrie 2015, aceştia semnalează că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) nu o recunoaşte deschis şi nu a luat niciun fel de măsuri ca să impună asigurătorilor revenirea la tarifele fundamentate pe baze actuariale, conform prevederilor legale.

„După cinci luni de discuţii, în care asociaţiiIe transportatorilor rutieri de mărfuri şi persoane din România au prezentat ASF dovezi concrăte ale faptului că tarifele RCA au fost majorate exagerat şi nejustificat în ultimul an, ASF refuză să recunoască această evidenţă gravă, protejând interesele asigurătorilor în mod indirect, dar eficient”, punctează transportatorii.

Consiliul Concurenţei a confirmat în urma anchetei realizate în cadrul companiilor de asigurări că, în perioada iunie 2015 – ianuarie 2016, tarifele de primă RCA pentru transportul de marfă au avansat între 19% – 183%, iar pentru transportul de persoane creşterile au ajuns la 226%.

Este datoria noastră să atenţionăm că fără adoptarea urgentă a măsurilor necesarepentru remediarea imediată, această situaţie va conduce la falimentul firmelor mici de transport rutier, care deţin peste 60% din piaţă, precum şi la migrarea firmelor de transport rutier în alte ţări. De exemplu, în Bulgaria, impozitul pe profit este de 10%, impozitul pe dividende este de 5%, iar prima de asigurare este sub 1.000 de euro la categoriile de autovehicule pentru care în România depăşeşte 2.600 euro la bonus zero. În consecinţă, creşterea explozivă a tarifelor RCA va conduce la scăderea drastică a numărului de asiguraţi, ceea ce va crea o presiune tot mai mare pe sistemul de asigurări din România, riscând ca sistemul RCA să devină inoperabil prin colapsare”, punctează transportatorii rutieri.

Aceştia trag un semnal de alarmă asupra faptului că, sub pretextul căutării de soluţii la această gravă problemă, ASF a trimis în Parlament un nou Proiect de Lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terţilor prin accidente devehicule (RCA, fără a ţine cont aspectele fundamentale reclamate de transportatorii rutieri, respectiv creşterea aberantă a tarifelor.

În aceste conditii, asociaţiile semnatare, care reprezintă întregul sector românesc al transporturilor de mărfuri şi persoane solicită interverţia urgentă a autorităţilor pentru:

  • reducerea tarifelor RCA, prin obligarea asigurătorilor şi a ASF la respectarea revederile legale privind fundamentarea tarifelor de primă RCA pe baze actuariale depuse la autorizare ca furnizori şi notificarea acestora conform termenelor legale;
  • restituirea operativă a primelor încasate de către asigurători pentru toate cazurile în care nu au foat respectate condiţiile legale de fundamentare şi notificare în termen a modificărilor de tarife din ultimul an;
  • respingerea actualului proiect de lege depus de către ASF spre consultare şi aprobare până când conţinutul acestuia nu va avea ca bază de discuţie, recunoscută de toate părţile, motivele care au dus la explozia tarifelor pentru transportatorii rutieri din ultimele 6 luni, inclusiv reflectarea întocmai a exigenţelor legale referitoare la buna gestiune şi controlul pieţei RCA din România.

Potrivit transportatorilor, este evident că forma actuală a proiectului sprijnă în mod clar interesele asigurătorilor, atât în detrimentul lor, cât şi a celorlalte categorii de proprietari persoane fizice, obligaţi la achiziţia de poliţe RCA. În aceste condiţii, asociaţiile semnatare ale scrisorii deschise resping cu fermitate proiectul propus, considerând că aprobarea legii nu rezolvă problema esenţială din piaţa RCA, respectiv creşterea gradului de cuprindere în asigurare, reducerea daunelor din vătămări corporale sau reducerea fraudei pe segmentul RCA.

“Aceste măsuri ar putea conduce la reducerea tarifelor, până la un nivel mediu de 1.100 euro pentru vehiculele comerciale peste 7,5 t, 500 de euro pentru 5 t şi 65 de euro pentru autoturisme”, explică sursele citate.

 

 

Adaugati comentariu