Înmatriculările de mașini noi în Europa vor urca la 13,1 milioane în acest an, în creștere cu doar 2,2% față de 2023, potrivit estimărilor Dataforce. Compania germană de cercetare a pieței auto mai arată că avansul se va accelera în 2025, însă vor exista potențiale probleme, pe fondul creșterii costului vieții.
În 2023, înmatriculările de mașini noi în Europa au crescut cu 13,6%, atingând un volum total de 12,9 milioane de unități. Volumele mari s-au datorat unui blocaj semnificativ al comenzilor și al cererii mari continue.
Cu toate acestea, arată analiștii Dataforce, cererea devine acum o problemă, consumatorii amânând cumpărarea unei mașini noi din cauza creșterii costului vieții. ”Pentru a susține vânzările, producătorii și dealerii trebuie să se bazeze pe reduceri”, consideră aceștia.
Sprijinite de aceste măsuri, înmatriculările de mașini noi vor continua să crească în 2024, dar într-un ritm mult mai lent, cu 2,2%, până la 13,1 milioane de unități. Această cifră este încă mult sub nivelul pieței de mașini noi din 2019, anul anterior pandemiei, când 15,9 milioane de mașini noi au fost înmatriculate în Europa. Dataforce subliniază că piața nu va atinge acest nivel prea curând.
„Industria trebuie să se pregătească pentru vânzări mai mici pe termen lung și pentru un mediu mai competitiv”, spune Benjamin Kibies, Senior Automotive Analyst la Dataforce.
Un motiv suplimentar pentru această prognoză sumbră – în afară de scăderea apetitului consumatorilor – este creșterea cerințelor privind emisiile de CO2 din UE. Pentru a atinge obiectivul la nivel de flotă de 93,6 g CO2/km până în 2025, în vânzările constructorilor auto mașinile electrice trebuie să aibă o pondere medie de 23%, iar cele hibride plug-in, de 8%.
Acest lucru îi va împinge pe producătorii de mașini să reducă promoțiile la vehiculele termice și să le redirecționeze către vehiculele electrice. Deși măsura va avea un impact negativ asupra înmatriculărilor de vehicule noi, Dataforce estimează că acestea vor crește cu 4,1% în 2025, la 13,7 milioane de unități.
Înmatriculările de mașini electrice, în scădere cu 2,5% în 2024
În primele 5 luni din 2024, vânzările de vehicule electrice în Europa au stagnat, înmatriculările de mașini electrice pe baterie crescând cu doar 2,5%. Cota de piață a acestora a scăzut la 13,4% de la 13,7% în aceeași perioadă a anului trecut. Scăderea se datorează retragerii subvențiilor guvernamentale, reducerii veniturilor disponibile și creșterii costurilor de finanțare .
Ca urmare a acelor influențe negative pe termen lung, Dataforce estimează că înmatriculările de mașini electrice pe baterie vor scădea, în acest an, cu 2,5%,
”Modul în care piața vehiculelor electrice va evolua dincolo de 2025 și până în 2029 va depinde de mulți factori externi – în primul rând de progresele în infrastructura publică de încărcare”, conchid analiștii.
CITEȘTE ȘI:
Astăzi, la ora 18, se deschide circulaţia pe alți 10 kilometri de pe Autostrada de Centură București
Guvernul renunță la proiectul privind Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii
Comentați?