Exporturile de mașini și echipamente pentru transport au crescut, în 2024, cu 4,6% comparativ cu anul precedent, valoarea FOB a acestora fiind de 43,6 miliarde de euro, arată datele publicate, luni, de Institutul Național de Statistică (INS). Comparativ, în 2023, exporturile de mijloace de transport crescuseră cu 8,6% față de anul anterior.
Din valoarea totală a exporturilor de mașini și echipamente pentru transport, 33,9 miliarde de euro au fost obținute în relația cu Uniunea Europeană, o valoare mai mare, la rândul ei, cu 1,3% comparativ cu rezultatul înregistrat în 2023.
Conform INS, exporturile de mijloace de transport au avut o pondere de 47% în totalul exporturilor României, menținându-se în continuare la cel mai ridicat nivel dintre toate grupele de produse.
În ceea ce privește importurile CIF de mașini și echipamente pentru transport, acestea au însumat, în 2024, aproximativ 45,9 miliarde de euro, în urcare cu 2% față de anul precedent. Comparativ, în 2023, importurile de mijloace de transport crescuseră cu 8,5% față de anul anterior.
Din valoarea totală a importurilor de mașini și echipamente pentru transport, 35,1 de miliarde de euro au fost bunuri importate din Uniunea Europeană, în scădere cu 0,9% comparativ cu 2023.
Datele Statisticii arată ca importurile de mijloace de transport au avut o pondere de 36,4% în totalul importurilor naționale.
În aceste condiții, pe grupa de produse „Mașini și echipamente pentru transport”, România a înregistrat, în 2024, un deficit al balanței comerciale, de 2,3 miliarde de euro, în scădere față de nivelul din anul anterior, de 3,2 miliarde de euro.
Conform datelor INS, la nivelul întregii economii, în 2024, exporturile FOB au însumat 92,7 miliarde euro, iar importurile CIF au totalizat 126,1 miliarde euro. Față de anul precedent, exporturile au scăzut cu 0,4%, iar importurile au crescut cu 3,3%. Deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) în 2024 a fost de 33,4 miliarde de euro, mai mare cu 4,4 miliarde de euro (+15,3%) decât cel înregistrat în 2023.
Prețul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă prețul la frontiera țării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum și toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.
Prețul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă prețul la frontiera țării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale prețului FOB, cât și costul asigurării și transportului internațional.
CITEȘTE ȘI:
Compania Națională de Investiții Rutiere a preluat proiectul Autostrăzii A3 Ploiești – Brașov
Comentați?