Consiliul Concurenţei despre tarifele RCA: „Avem o creştere a preţurilor an de an”

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu spune că, pe ansamblul segmentului RCA, "avem o creştere a preţurilor an de an, ceea ce este îngrijorător".



City Insurance

Potrivit acestuia, din datele raportate de asigurători, „se plăteşte cu 30-40% mai mult pe despăgubiri decât se încasează” şi, ca atare, preşedintele Consiliului Concurenţei nu înţelege interesul industrie pentru acest segment care produce pierderi.

„De unde apar creşterile? În parte pot fi explicate de faptul că, per ansamblu, industria pare să meargă în pierdere, ceea ce este cumva surprinzător. Poate îmi explică colegii de la UNSAR de ce vedem, aparent, pe datele raportate, că se plăteşte cu 30-40% mai mult pe despăgubiri decât se încasează pe RCA. De ce nişte agenţi economici raţionali sunt implicaţi în industrie, dacă merge atât de prost? Numai Ungaria este cumva comparabilă cu noi. Am văzut că ţări din estul Europei produsul este în echilibru, ba chiar profitabil. De ce în România are pierderi atât de mari?”, a afirmat preşedintele Consiliului Concurenţei.

Potrivit acestuia, datele pe care le deţine Consiliul Concurenţei în ceea ce priveşte majorarea tarifelor RCA „nu par să confirme panica” generată de transportatori, în condiţiile în care există asigurători care îşi majorează preţurile la unele produse, dar sunt şi scăderi de preţuri la alte produse, astfel că imaginea pare să fie a unei pieţe care funcţionează.

bogdan-chiritoiu-floteautoSunt foarte reticent să luăm decizii sub presiune: că trebuie musai, de azi pe mâine, să schimbăm legea. De exemplu, vin transportatorii şi spun: a crescut preţul la RCA cu 300%, trebuie să faceţi ceva mâine. Cât se poate, încercăm să rezistăm la presiunea aceasta de a decide lucrurile de azi pe mâine, fără a avea date. Poate este şi vina noastră că nu avem destule date. Oricum, nu poţi instantaneu, în timp real, să ştii ce se întâmplă în sute de mii de contracte. Trebuie să avem răbdare să strângem date, să luăm decizii în cunoştinţă de cauză. Datele pe care le avem noi, câte am primit — şi de la reglementator şi cât am mai strâns noi din piaţă, nu par să confirme panica aceasta. Vedem că sunt companii care îşi cresc la unele produse preţurile, dar am găsit şi, spre surpriza noastră, scăderi de preţuri la unele produse. Imaginea pare să fie a unei pieţe care cumva funcţionează. Da, avem undeva nişte creşteri de preţuri, dar sunt şi companii care pe unele produse îşi reduc preţurile”, a menţionat Bogdan Chiriţoiu.

În opinia sa, chiar cu aceste majorări de preţuri, „imaginea nu pare să fie atât de dramatică
aşa cum a fost prezentată”.

„Nu am văzut creşteri de 300% pe scară largă. România evident, nu este Germania, nu este
Anglia. Este o ţară în care avem foarte multe de făcut. Dar, să ne luăm timp să judecăm
lucrurile, să strângem date şi să luăm decizii în cunoştinţă de cauză, fără să ne lăsăm
impresionaţi de interesele punctuale ale lui X sau Y”, a arătat Bogdan Chiriţoiu.

În luna noiembrie 2015, reprezentanţii transportatorilor au declarat că firmele mici de transport rutier din România ar putea intra în faliment, iar cele medii şi mari îşi vor muta activitatea în alte ţări, din cauza tarifelor mari percepute de companiile de asigurări pentru
RCA.

Tot în noiembrie, reprezentanţii ASF anunţau că vor demara, începând din decembrie, mai multe controale la societăţile de asigurări pentru verificarea cauzelor creşterii tarifelor RCA faţă de perioadele precedente, în condiţiile în care tarifele primelor RCA au crescut cu 300% – 400% pentru categoria societăţilor care operează în domeniul transportului auto.

În urma controalelor, reprezentanţii ASF au solicitat celor nouă societăţi de asigurare autorizate să vândă poliţe RCA „să reconsidere formulele de calcul” care au stat la baza ultimelor tarife notificate pentru anul 2016, menţionând că aşteaptă, până la 31 decembrie 2015, noi notificări cu tarifele recalculate pentru perioadele următoare.

Pe de altă parte, reprezentanţii UNSAR au menţionat că transportatorii prezintă în spaţiul public exemple punctuale de majorări radicale ale tarifelor RCA, care nu pot fi generalizate la nivelul tuturor asigurătorilor, iar daunalitatea transportatorilor a crescut dramatic în ultima perioadă, în special pe transportul extern.

Adaugati comentariu