Comisia Europeană a anunțat, marți, propunerile de taxe de import definitive pentru mașinile electrice (BEV) produse în China, ale căror valori, în unele cazuri, sunt ușor mai scăzute decât cele provizorii, stabilite la începutul lunii iulie.
Astfel, după ajustări, taxele de import definitive ar urma să aibă următoarele niveluri, în funcție de producător:
– BYD – 17% (față de 17,4%);
– Geely – 19,3 % (față de 20%);
– SAIC – 36,3 % (față de 38,1%);
– Alte societăți cooperante – 21,3 % (față de 21%);
– Toate celelalte societăți necooperante – 36,3 % (față de 38,1 %).
Pentru Tesla, în calitate de exportator din China, a fost stabilit un nivel al taxei de 9 %.
Totodată, Comisia va mai acorda și posibilitatea ca mai mulți exportatori chinezi și anumite întreprinderi comune cu producători din UE – care nu exportau încă în cursul perioadei de investigație – să beneficieze de nivelul mai scăzut al taxei prevăzut pentru societățile cooperante afiliate lor și decizia de a nu percepe retroactiv taxe compensatorii.
”Acest proiect de decizie reflectă observațiile primite de la părțile interesate cu privire la taxele compensatorii provizorii publicate la 4 iulie 2024, precum și încheierea mai multor măsuri de investigare care nu fuseseră finalizate în etapa provizorie”, a anunțat Comisia Europeană (CE).
Comunicarea proiectului de constatări definitive reprezintă o etapă procedurală intermediară în cadrul unei investigații de apărare comercială. Scopul său este de a le oferi părților interesate posibilitatea de a prezenta observații, așa cum s-a procedat și în etapa provizorie. După ce Comisia analizează toate observațiile transmise de părțile interesate, iar statele membre își dau avizul, decizia finală va fi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
La 4 octombrie 2023, Executivul comunitar a deschis în mod oficial o investigație antisubvenție din oficiu privind importurile de BEV originare din China, destinate transportului de persoane.
La 4 iulie 2024, Comisia a publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene regulamentul de instituire a unor taxe compensatorii provizorii la importurile de BEV din China. Taxele au intrat în vigoare la data de 5 iulie 2024.
La 20 august 2024, CE a comunicat părților interesate proiectul de decizie privind instituirea unor taxe compensatorii definitive la importurile de BEV din China. Această decizie a fost luată după ce Comisia a analizat toate observațiile părților interesate cu privire la regulamentul de instituire a măsurilor provizorii.
Părțile interesate au, de asemenea, posibilitatea de a solicita, cât mai curând posibil, audieri cu serviciile Comisiei și de a prezenta observații în termen de 10 zile.
Ulterior, după ce va analiza observațiile transmise de părțile interesate, Executivul comunitar va prezenta decizia finală statelor membre, care vor vota în conformitate cu procedura de examinare prevăzută în temeiul normelor privind comitologia (propunerea Comisiei va fi adoptată dacă nu există o majoritate calificată care să voteze împotrivă). Acest vot va avea un efect obligatoriu.
Măsurile definitive trebuie instituite în termen de cel mult 4 luni de la instituirea taxelor provizorii. Un regulament de punere în aplicare al Comisiei, care va include constatările definitive ale investigației, va fi publicat în Jurnalul Oficial până cel târziu la 30 octombrie 2024 (în termen de cel mult 13 luni de la deschiderea investigației).
Eventualele măsuri vor rămâne în vigoare timp de 5 ani și vor putea fi prelungite în urma unei cereri motivate și a unei reexaminări.
CITEȘTE ȘI:
Prețul bateriilor pentru modelele hibride și electrice Dacia
Conducere autonomă. Renault, viziune pragmatică asupra tehnologiei
Comentați?