Cel mai recent grad de evoluție al celulelor fotovoltaice a crescut gradul de absorbție al energiei solare și permite funcționarea acestora chiar și noaptea!
Panourile solare captează căldura emisă de soare și o transformă în energie electrică. Actualmente, cele mai răspândite panouri fotovoltaice au randamente de până la 20%, majoritatea încadrându-se în intervalul 12-15%. Este un progres real, dacă ne gândim că, la apariția acestora în 1950, randamentul era de 4%.
Totuși, acest randament va crește în curând, datorită echipei de cercetători de la Universitatea din Rochester. După mai multe experimente, aceasta a ajuns la concluzia că aplicând un tratament cu pulsuri ultrascurte provenind de la un laser, pot transforma suprafața unui metal (iar wolframul este metalul cu cea mai mare eficiență de absorbție solară), adăugându-i nano-structuri care pot absorbi energia solară numai la lungimea de undă solară.
Aceasta este Toyota Prius cu celule fotovoltaice!
Pare complicat, așa că simplificăm explicația: metalele au suprafața strălucitoare și, astfel, reflectă energia solară în loc s-o înmagazineze. Și cum, după tratamentul cu laser, placa de wolfram nu numai că devine neagră, dar ajunge să absoarbă selectiv numai energia la lungimea de undă a radiației solare și – foarte important – la toate celelalte lungimi de undă reduce disiparea căldurii.
Astfel, spun cercetătorii, este generată cu 130% mai multă electricitate decât în cazul plăcii de wolfram netratate și cu 15% mai multă decât în cazul unui metal cu suprafață neagră, dar care absoarbe un spectru mai larg de lumină (adică la alte lungimi de undă).
În paralel, o altă echipă de la Universitatea din California a dezvoltat un set de celule ”anti-solare”, care lucrează și noaptea. Ziua sunt îndreptate spre cer, funcționînd precum celulele convenționale, iar noaptea sunt îndreptate spre pământ, de la care captează lumina infraroșie invizibilă, generând aproximativ 25% din energia pe care un panou solar o produce ziua. Celulele anti-solare folosesc un aliaj de mercur.
via electrek
Comentați?