Ce traseu va avea autostrada Braşov – Ungheni




Inclusă într-un Memorandum aprobat de Guvernul Tudose la finalul anului trecut, autostrada Ungheni – Iaşi­ – Paşcani – Bacău – Braşov va avea o lungime de 336,5 km şi un cost de investiţie de aproximativ 3 miliarde de euro. Pentru finanţare, autorităţile mizează pe fonduri obţinute de la Banca Europeană pentru Dezvoltare

Magistrala rutieră nu va fi un proiect construit în totalitate de la zero, pentru că va include şi sectoare din alte două viitoare autostrăzi. Conform Memorandumului, este împărţită în trei sectoare: Paşcani – Iaşi – Ungheni, Bacău – Paşcani şi Braşov – Bacău.

Sectorul Paşcani – Iaşi – Ungheni

Acest sector face parte de fapt din proiectul autostrăzii Montana (Târgu Mureş – Ungheni), mai exact din tronsonul Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni. Acesta are o lungime de aproximativ 100 km, fiind împărţit la rîndul său în două sectoare:

  1. Târgu Neamţ – Paşcani – Iaşi (78 km). Studiul de fezabilitate a fost realizat în anul 2011 si reanalizat de CNAIR în luna octombrie 2017, în prezent fiind în pregătire documentaţia pentru obţinerea acordului de mediu. Ministerul Transporturilor estimează că lucrările de construcţie vor fi finalizate cel mai târziu în anul 2022.
  2. Iaşi – Ungheni (22 km). Sursa de finanţare identificată prin Master Planul General de Transport pentru execuţia lucrărilor este reprezentată de fonduri nerambursabile din POIM 2014-2020. În prezent, a fost finalizată pregătirea documentaţiei pentru demararea procedurii de achiziţie pentru faza „Completare/actualizare Studiu de Fezabilitate şi elaborare Proiect Tehnic de Execuţie”, urmând a fi demarată procedura de achiziţie. Finalizarea acesteia este estimată în trimestrul IV 2018. Totodată, CNAIR are în lucru documentaţia pentru licitarea contractului de servicii „Completare/Revizuire Studiu de Fezabilitate şi elaborare Proiect Tehnic de Execuţie Autostrada Tg. Neamţ – laşi Ungheni, tronson laşi – Ungheni – realizarea conexiunii la podul peste râul Prut”. Deşi în Master Planul General de Transport pentru execuţia lucrărilor sunt indicate fonduri nerambursabile prin POIM 2014-2020, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ion Iordăchescu, spune că, în acest moment, se analizează posibilitatea urgentării procedurii de implementare a acestui proiect prin folosirea mecanismelor de finanţare în parteneriat public-privat.

Sectorul Bacău – Paşcani

Şi acest sector face parte din alt proiect, şi anume din cel al Drumului Expres Ploieşti – Paşcani (DX 5 Siret Expres). În lungime de 81,2 km costul investiţiei este estimate la 485,5 milioane de euro. Pentru construcţie, CNAIR a licitat Contractul de servicii “Elaborare Studiu de Fezabilitate şi Proiect Tehnic, procedura de achiziţie publică fiind în curs de evaluare.

Sectorul Braşov – Bacău

Acest sector este sigura porţiune independentă, nu este inclusă în niciun alt proiect. Magistrala rutieră este intitulată autostrada A5 Moldova, în lungime de 160 de km şi cu un cost de investiţie de 1,84 miliarde euro.

Potrivit sectratarului de stat în Ministerul Transporturilor, Ion Iordăchescu, proiectul Brasov – Târgu Secuiesc – Onesti – Bacău va fi implementat, conform Master Planului General de Transport,  de abia în perioada 2020 – 2030. Astfel, perioada de programare pentru realizarea Studiului de fezabilitate este 2021 – 2022, iar cea pentru execuţia lucrărilor, 2023 – 2026.

 

 

Adaugati comentariu