Advertisement

mobilitate
Home Transporturi Ce soluții de mobilitate își doresc angajații de la companii

Ce soluții de mobilitate își doresc angajații de la companii

Pentru companiile europene, soluțiile de mobilitate reprezintă o modalitate de a atrage și reține talente. Cele mai populare sunt bugetul de mobilitate și mașina de serviciu, în condițiile în care majoritatea angajaților consideră că o organizație ar fi mai atractivă ca „brand de angajator” dacă acestea ar face parte din pachetul salarial.

Includerea unor soluții de călătorie în pachetul salarial al angajaților permite companiei să-și îmbunătățească atractivitatea și păstrarea talente, arată un sondaj realizat recent de consultații de la Arval Mobility Observatory și Ipsos, care au discutat cu peste 2.900 de salariați din 6 state europene (Germania, Belgia, Spania, Franța, Italia și Țările de Jos) despre așteptările acestora în ceea ce privește politica de mobilitate a organizației din care fac parte.
„Acest sondaj unic privind mobilitatea angajaților arată în mod clar așteptările mari ale salariaților cu privire la ofertele de mobilitate ale angajatorilor. Companiile au loc de îmbunătățire în ceea ce privește implementarea ofertelor de servicii de mobilitate propuse. Dar ceea ce este important mai presus de toate este relevanța în selecția acestei oferte. Dacă fac alegerea corectă și răspund nevoilor angajaților lor, va fi un diferențiator cheie pentru ele în ceea ce privește atractivitatea. În plus, companiile pot juca un rol cheie ca promotori în oferirea de soluții de mobilitate durabilă”, a explicat Yaël Bennathan, directorul Arval Mobility Observatory

Mașina, un mijloc de transport esențial

Pandemia de Covid-19 a schimbat profund obiceiurile de a lucra și de a călători ale angajaților. Cea mai mare schimbare se referă la telemuncă (47% dintre angajații chestionați lucrează încă de la distanță) și la scăderea frecvenței deplasărilor de afaceri (42% dintre angajați). În total, 60% dintre angajații din cele șase țări europene studiate lucrează de la distanță cel puțin o zi pe săptămână, cu o medie de 1,9 zile. Călătoriile de la domiciliu la serviciu rămân, prin urmare, semnificative în ceea ce privește deplasarea angajaților.

Indiferent de motivul călătoriei (de afaceri sau de acasă la muncă), mașina rămâne instrumentul numărul unu pentru călătoriile angajaților: conform Ipsos, reprezintă 71% din călătoriile acasă-serviciu și 49% din călătoriile de afaceri.
Fie că fac naveta sau fie că se deplasează din motive profesionale, există un consens în rândul angajaților asupra caracteristicilor esențiale pe care trebuie să le aibă mijlocul de transport selectat în ceea ce privește timpul de călătorie, proximitatea, flexibilitatea și prețul. Confortul și curățenia sunt mai apreciate pentru călătoriile de afaceri, în timp ce prețul este preferat pentru navetă.

Cele mai frecvente oferte de mobilitate

În companiile chestionate, 59% dintre angajați au cel puțin o soluție de mobilitate. Cele mai frecvente oferte se referă la asigurarea unui loc de parcare privat (21%), acoperirea parțială a cheltuielilor cu transportul public (20%) și mașinile de serviciu. În medie, angajații din cele șase țări în care a fost realizat studiul beneficiază de 2,2 servicii de mobilitate. Belgia și Țările de Jos sunt statele cele mai avansate în ceea ce privește soluțiile de mobilitate oferite angajaților: în Belgia, 8 din 10 angajați au cel puțin o soluție de mobilitate oferită de compania lor, iar în Țările de Jos, aproximativ 7 din 10 salariați beneficiează, în medie, de 2,5 servicii de mobilitate.

Angajații vor mai mult

Sondajul mai arată, însă, că soluțiile de mobilitate oferite sunt considerate insuficiente de către angajați. Mai puțin de jumătate dintre cei chestionați folosesc cel puțin o soluție de mobilitate, explicând că această utilizare scăzută se datorează faptului că ori compania lor nu oferă nimic, ori oferta nu este adecvată, ori nu corespunde așteptărilor lor. Drept urmare, 55% dintre angajați nu sunt convinși de ofertele de mobilitate ale angajatorului. De altfel, și nivelul de satisfacție este corelat cu numărul de soluții de mobilitate. În Belgia și Țările de Jos, unde numărul de soluții de mobilitate este mai mare, rata de nemulțumire este semnificativ mai mică: 37% în Țările de Jos și 49% în Belgia.

Care sunt așteptările în materie de mobilitate

Majoritate covârșitoare angajaților participanți la sondaj (92%) se așteaptă ca organizația lor să implementeze sau să mențină o soluție de mobilitate. Cel mai solicitat și dorit serviciu este bugetul de mobilitate, urmat de mașina de serviciu cu servicii asociate. Dintre cele mai așteptate oferte, 76% dintre angajați evidențiază acoperirea totală sau parțială a costurilor cu combustibilul, 73% vor buget de mobilitate, iar 72% sunt interesați de acoperirea costurilor cu transportul public.
Cu toate acestea, doar 54% dintre angajați cred că organizația lor va spori numărul de soluții de mobilitate disponibile în următorii cinci ani. Pe de altă parte, autorii studiului spun că, prin implementarea de noi forme de călătorie, companiile pot face și tranziția ecologică. Iar în condițiile în care sustenabilitatea nu este un criteriu propus de angajați în alegerea modului de deplasare (este doar pe poziția a 10-a), rămâne la alegerea companiilor să își conștientizeze salariații din acest punct de vedere.

Vector de atragere și reținere a talentelor

Oferta de soluții de mobilitate este un criteriu important în căutarea și selecția unei companii, pentru aproximativ șase din zece candidați. Este, de asemenea, un vector de atractivitate pentru 76% dintre angajații care plănuiesc să-și părăsească compania pentru alta în următoarele șase luni. Un catalog de soluții de mobilitate este astfel, în ochii candidaților, un puternic criteriu de alegere al unui viitor angajator. Potrivit sondajului realizat de Arval Mobility Observatory și Ipsos, cele mai populare soluții sunt bugetul de mobilitate și politica auto a companiei: 82% și, respectiv, 78% dintre angajați consideră că o companie ar fi mai atractivă ca „brand de angajator”, dacă bugetul de mobilitate sau o mașină de serviciu ar fi parte din pachetul salarial.

Regimul fiscal al mașinilor de serviciu

Conform art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările ulterioare, următoarele cheltuieli au deductibilitate limitată(…): ”50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv în scopul activității economice, cu o masă totală maximă autorizată care să nu depășească 3.500 kg și care să nu aibă mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzând și scaunul șoferului, aflate în proprietatea sau în folosința contribuabilului.

Cheltuielile care intră sub incidența acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea.” În baza art.28 din Codul fiscal, „pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzând și scaunul șoferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite în Reglementările privind omologarea de tip și eliberarea cărții de identitate a vehiculelor rutiere, precum și omologarea de tip a produselor utilizate la acestea – RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor și locuinței nr. 211/2003, cu modificările și completările ulterioare, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, în limita a 1.500 lei/lună.

Justificarea utilizării vehiculelor, în sensul acordării deductibilității integrale la calculul rezultatului fiscal, se efectuează pe baza documentelor financiar-contabile și prin întocmirea foii de parcurs care trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informații: categoria de vehicul utilizat, scopul și locul deplasării, kilometrii parcurși, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.

În cadrul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate supuse limitării fiscale se cuprind cheltuielile direct atribuibile unui vehicul, cum sunt: impozitele locale, asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, inspecțiile tehnice periodice, rovinieta, chiriile, partea nedeductibilă din taxa pe valoarea adăugată, dobânzile, comisioanele, diferențele de curs valutar înregistrate ca urmare a derulării altor contracte decât cele de leasing.
De asemenea, la art. 25 din Codul fiscal se menționează că regulile de deductibilitate menționate mai sus se aplică și pentru cheltuielile de funcționare, întreținere și reparații, aferente autoturismelor folosite de persoanele cu funcții de conducere și de administrare ale persoanei juridice, la un singur autoturism aferent fiecărei persoane cu astfel de atribuții.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, mai 2023)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Până la construirea celui de-al doilea pod la Ruse-Giurgiu, va fi înființată o linie de feribot

Despăgubiri duble acordate turiștilor români în 2022, în baza asigurărilor de călătorie

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Transporturi

MecDiesel – Soluția completă pentru piese de camioane

Industria vehiculelor comerciale, camioanelor și utilajelor grele joacă un rol esențial în...

mobilitatea
Transporturi

București și Cluj-Napoca, la început de drum către mobilitatea urbană inteligentă

București și Cluj-Napoca se află într-un stadiu incipient al evoluției către soluțiile...

afacerile din transporturi
BusinessTransporturi

Afacerile din transporturi au scăzut cu 5,7% în primele șapte luni din 2024

În primele șapte luni din acest an, faţă de perioada corespunzătoare din...

Afacerile din transporturi
Transporturi

Afacerile din transporturi au scăzut cu 5,7% în primul semestru din 2024

În primele șase luni din acest an, faţă de perioada corespunzătoare din...