Advertisement

Home Piaţa auto Analize de piață Criza semiconductorilor și impactul asupra flotelor auto

Criza semiconductorilor și impactul asupra flotelor auto

Criza semiconductorilor la nivel global, generată de pandemia Covid-19, a dus la încetinirea semnificativă, în 2021, a producției de vehicule noi. Se estimează că perturbările vor dura până în 2022, astfel încât managerii de flote sunt încurajați să-și anticipeze comenzile de autovehicule.

Industria auto, ca multe alte industrii, este dependentă de semiconductori, acestea fiind utilizate în circuite integrate sau cipuri electronice. Prin urmare, sunt esențiale pentru majoritatea sistemelor care echipează autovehiculele, de la cele de propulsie, infotainment și cruise control, până la airbag-uri, centuri de siguranță sau baterii.

În practică, un material semiconductor are proprietățile de conducere a electricității între cele ale materialelor conductoare (metale) și cele ale materialelor izolante. O așa-numită tehnică „doping” constă în adăugarea de impurități pentru a declanșa cu precizie proprietățile conductoare. Astfel, materialul va conduce electricitatea numai atunci când i se furnizează o anumită cantitate de energie (termică, luminoasă sau electromagnetică), ceea ce face posibilă activarea sau dezactivarea circuitelor integrate.

Principalele cauze ale crizei de semiconductori au fost creșterea fără precedent a cererii pe fondul pandemiei de Covid-19, generată de utilizarea masivă a dispozitivelor pentru asistența medicală la distanță, munca la domiciliu și învățarea online, precum și folosirea tot mai mare a semiconductorilor în vehiculele ce încorporează tehnologie avansată.

Ulterior, deficitul de semiconductori a fost agravat de incendiul de la uzina Renesas din Naka (Japonia) și de furtunile de iarnă care au afectat uzinele NXP, Infineon și Samsung din Texas (Statele Unite). Aceste fabrici produc cipuri foarte subțiri din material semiconductor, utilizate în special pentru fabricarea microcontrolerelor auto.

Criza semiconductorilor și impactul asupra producției

Potrivit companiei de cercetare a pieței IHS Markit, un număr de 5,69 milioane de vehicule comerciale ușoare nu au mai fost produse de la începutul anului din cauza întreruperilor lanțului de aprovizionare cu semiconductori. Pierderea de producție este estimată la „1,44 milioane de unități în primul trimestru, 2,6 milioane de unități în al doilea trimestru și de 1,6 milioane de unități în cel de-al treilea”, a arătat Mark Fulthorpe, director executiv al IHS Markit, responsabil cu estimarile globale ale producției de vehicule ușoare.

Din păcate, problemele sunt departe de a se fi încheiat. Deși capacitățile de producție au mai crescut, uzinele de asamblare și testare sunt situate în țări din Asia în care pandemia de Covid-19 împiedică în continuare revenirea la normal a producției.

IHS Markit prognozează că „lipsa semiconductorilor din industria auto va continua până în primul trimestru al anului 2022 sau chiar până în cel de-al doilea trimestru. Pe de altă parte, Intel și Infineon au avertizat că situația ar putea persista pe tot parcursul anului 2022”.

În ceea ce privește segmentul de vehicule comerciale, „pe parcursul întregului an, luând în calcul estimările pentru trimestrele III si IV, pe lângă pierderile de producție deja identificate în prima jumătate din 2021, penuria de semiconductori va afecta fabricarea a cel puțin 6,3 milioane de unități la nivel mondial”, a mai arătat Mark Fulthorpe.

Într-adevăr, tot mai mulți producători au fost nevoiți, în ultimul timp, să-și închidă fabricile, precum Toyota și Stellantis.

Probleme similare afectează și piața camioanelor grele. Scania a anunțat pe 30 august că își va suspenda producția de camioane timp de o săptămână în Suedia, Franța și Olanda, apoi în America Latină.

Confruntați cu această situație, specialiștii în managementul flotelor recomandă companiilor să-și anticipeze necesarul de vehicule și să-și planifice în avans achizițiile, pentru a compensa întârzierile cauzate de termenele mai mari de livrare.

 

CITEȘTE ȘI:

SafeFleet, inclusă pe lista partenerilor europeni de servicii telematice a companiei project44

Guvernul pregăteşte două acte normative referitoare la preţurile RCA și situația City Insurance

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

mașina de serviciu
Analize de piață

70% dintre tineri sunt de acord ca mașina de serviciu să devină un „birou pe roți”

Aproape 70% dintre tinerii cu vârste între 18 și 29 de ani...

România
Analize de piațăFlotă verde

Cât de ”verde” va fi parcul auto al România în 2050?

Numărul total de autoturisme din România este estimat să ajungă la 9,1...

APIA
Analize de piață

APIA transmite un semnal de alarmă privind piața auto din România, în pragul lui 2025

În contextul unor schimbări economice și legislative majore la nivel global și...