Ce este în neregulă cu emisiile de NOx provenite de la autovehicule diesel?

Normele UE au stabilit limite pentru emisiile de poluanţi proveniţi de la autovehicule, precum şi noi proceduri de testare. Potrivit secretarului general al Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile, respectarea noilor reguli va determina creşterea costului de producţie cu 600-1300 de euro pe vehicul.



poluare-floteauto

Poluarea aerului cauzează peste 430.000 de decese premature pe an în Europa. Vehiculele, în
special cele de tip diesel, reprezintă una dintre principalele surse de oxizi de azot (NOx).

Studiile arată că emisiile pe drumuri sunt mai mari decât în laboratoare şi, ca atare,
eurodeputaţii evaluează soluţii de a aduce testele mai aproape de condiţiile reale.

Pe 23 februarie, membrii comisiei pentru mediu au ascultat opiniile părţilor interesate cu
privire la propunerile ce vizează îmbunătăţirea procedurilor de măsurare a emisiilor de
poluanţi atmosferici principali de la autoturisme.

„Trebuie să restabilim încrederea în sectorul auto din Europa. Acest sector ar trebui să
devină perfect fiabil. Din acest motiv, testele trebuie să fie clare, exigente şi independente”, a
declarat eurodeputata PPE Françoise Grossetête (Franţa).

„În Parlament dorim să ne asigurăm că avem un sistem de testare central şi independent”, a
declarat eurodeputatul social-democrat german Matthias Groote. El a adăugat că este necesar să se asigure „că ceea ce se spune în legislaţie va fi, de fapt, respectat”.

poluare-oxizi-azot-floteautoUn nou model de automobil poate fi introdus pe piaţă numai dacă îndeplineşte cerinţele de
mediu ale UE, cunoscute şi sub numele de standarde de emisii euro. Odată aprobată într-o
ţară, o maşină poate fi vândută oriunde în UE. Acest proces este numit „omologare de tip”.

În prezent, emisiile provenite de la noile modele sunt măsurate în condiţii de laborator. Cu
toate acestea, studiile arată că există un decalaj între măsurările în laboratoare şi cele în
condiţii reale de conducere – ultimele vehicule diesel Euro 6 pot emite NOx de câteva ori mai
mult în lumea reală, decât în centre specializate de test.

Transportul rutier emite până la 40% din totalul de NOx din Europa. Aproximativ 80% dintre
aceste emisii provin de la autoturisme diesel (aproximativ 50% de la maşinile noi vândute în
UE).

Maşinile pe benzină respectă standardele de NOx.

În 2010, Centrul Comun de Cercetare al Comisiei a testat şase vehicule diesel şi şase pe
benzină. „Concluzia principală a fost că există o problemă cu emisiile de NOx pe drum
provenite de la autovehiculele pe motorină”, a declarat Alois Krasenbrink (CCC) în cadrul
şedinţei.

Motive de diferenţe în lumea reală şi emisii legale

Procedura de măsurare este învechită (introdusă în 1970, actualizată în 1990). Teste sunt
prea flexibile (producătorii de automobile pot reduce masa, utiliza anvelope de mică
rezistenţă, etc.). Există şi alţi factori, cum ar fi stilul de conducere şi temperatura aerului.

UE actualizează procedurile de măsurare a emisiilor, pentru a reflecta mai bine condiţiile de
conducere reale. Comisia a adoptat deja două din patru măsuri, datorită cărora noile teste,
cunoscute sub numele de teste de emisii reale ale conducerii auto (RDE), vor începe în
septembrie 2017.

Între timp, Parlamentul şi Consiliul au în vedere o actualizare a normelor privind emisiile
autoturismelor din UE (standarde de emisii euro pentru autoturisme si camioane), precum şi
reforma procesului de omologare de tip care ar consolida independenţa acestor teste (faţă de
producătorii de automobile).

Nu în ultimul rând, Parlamentul a înfiinţat o comisie specială, care va cerceta încălcarea
regulilor UE vizând testele de emisii de către producătorii de automobile (după scandalul
Volkswagen).

„Noi recunoaştem că testele RDE sunt urgent necesare, deşi constituie o provocare pentru
industrie”, a declarat Erik Jonnaert, secretarul general al Asociaţiei Constructorilor Europeni
de Automobile. Potrivit acestuia, costul de producţie va creşte cu 600-1300 de euro pe
vehicul.

„Legislaţia UE în acest domeniu arată foarte clar că maşinile pe drum ar trebui să fie
conforme cu cererile de omologare – în condiţii normale de utilizare ele ar trebui să se
comporte ca în cazul testelor de laborator, ceea ce în mod clar nu este cazul acum”, a
conchis Chris Carroll, reprezentantul Organizaţiei Europene de Consum.

 

 

Adaugati comentariu