Cât de echitabilă este reducerea taxelor pe carburanți?

Reducerea taxelor pe carburanți îi va costa pe contribuabilii europeni peste 12 miliarde de euro, însă cei mai bogați șoferi vor primi, în  medie, de opt ori mai mulți bani publici decât cei mai săraci, potrivit  unui studiu realizat de organizația neguvernamentală Transport &  Environment (T&E). 
Consiliul Concurenței

Conform studiului T&E, cei mai bogaţi 10% dintre şoferi vor  beneficia, în medie, de până la opt ori mai mult de reducerile de taxe pe carburanți decât cei mai săraci, deoarece consumă mult mai mult  combustibil. Șoferii mai bogați conduc mai mult, cu vehicule mai  mari și mai poluante, adesea fiind singuri la volan. De exemplu, o reducere cu 15 eurocenți a accizei la carburanți pe parcursul a șase luni va reduce factura unui șofer de BMW X5 cu 300 euro, comparativ cu 85 euro în cazul unui șofer de Citroën C3. În același timp, persoanele care folosesc transportul public nu primesc nimic.
Potrivit analizei, guvernele ar trebui, în schimb, să introducă taxe la importul petrolului din Rusia pentru a crește veniturile destinate sprijinului în numerar pentru gospodăriile cu venituri mici și pentru a stimula securitatea energetică a Europei. „Există modalități mai bune în care guvernele pot ajuta oamenii. Am putea impune un tarif sau o taxă asupra importurilor de petrol din Rusia chiar acum. În loc să fie subvenționați șoferii bogați de mașini, sprijinul în numerar ar putea fi distribuit mai echitabil familiilor care chiar au nevoie de el”, a explicat Griffin Carpenter, analist auto la T&E.
Studiul T&E mai arată că statele UE ar putea obține 27 de miliarde de euro în acest an prin aplicarea unei taxe de import de 25 de dolari/barilul de petrolul rusesc, iar industria petrolieră a Rusiei ar trebui să absoarbă costurile, deoarece nu are alternative la vânzarea pe piața europeană pe termen scurt. Analiștii T&E menționează că, până în prezent, nu au fost luate măsuri pentru a reduce cererea de petrol în Europa, guvernele concentrându-se doar pe reducerea taxelor pe carburanți.
Un raport AIE publicat recent a constatat că, dacă toate economiile avansate adoptă 10 măsuri de urgență, ele pot reduce rapid cererea globală de petrol cu ​​2,7 milioane de barili pe zi, echivalent cu cererea de petrol a tuturor mașinilor din China.
„Cea mai ușoară modalitate de a evita prețurile mari ale petrolului este de a face posibil ca oamenii să conducă mai puțin. Guvernele ar trebui să reducă temporar tarifele în transport public. Dacă guvernele vor să ajute gospodăriile cu venituri mici dependente de mașini, ar trebui să scadă impozitele pe venit, să mărească alocațiile de mobilitate sau pur și simplu să emită cecuri în numerar celor care au nevoie de ele”, conchide Griffin Carpenter.
Planul în 10 puncte 
Agenția Internațională pentru Energie (AIE) a propus recent un ”Plan în 10 puncte”, care, dacă va fi adoptat de guvernele lumii, ar scădea rapid cererea globală de petrol cu ​​2,7 milioane de barili pe zi în decurs de patru luni și ar reduce riscul unei crize a ofertei. Potrivit documentului, aceste eforturi ar diminua povara prețurilor la carburanți resimțită de consumatorii din întreaga lume,daunele economice și veniturile din hidrocarburi ale Rusiei.
Dacă sunt implementate pe deplin în economiile avansate, măsurile recomandate de noul ”Plan în10 puncte” al AIE ar diminua semnificativ tensiunile potențiale într-un moment în care o cantitate mare de rezerve petroliere rusești ar putea să nu mai ajungă pe piață, în condițiile în care se apropie sezonul de vârf al cererii din iulie și august. Măsurile ar avea un efect și mai mare dacă ar fi adoptate parțial sau integral și în economiile emergente.
Studiul AIE include, de asemenea, recomandări privind deciziile care ar putea fi adoptate de guverne și comsumatori pentru a trece de la acțiunile de urgență pe termen scurt incluse în ”Planul în 10 puncte”, la măsuri susținute care ar determina reducerea cererii de petrol spre zero emisii nete până în 2050.
Întrucât cea mai mare parte a cererii de petrol provine din transport, ”Planul în 10 puncte” se concentrează asupra modului în care se utilizează mai puțin petrol pentru a transporta persoane și bunuri din punctul A în punctul B, bazându-se pe măsuri concrete care au fost deja aplicate de diverse țări și orase. Acțiunile pe termen scurt pe care le propune AIE includ reducerea cantității de carburanți consumată de mașini prin impunerea unor limite de viteză mai mici, munca de acasă, limite ocazionale ale accesului auto în centrele orașelor, transport public mai ieftin, o mai mare utilizare a trenurilor rapide și conferințe online în locul călătoriilor cu avionul.
„Ca urmare a agresiunii înspăimântătoare a Rusiei împotriva Ucrainei, este posibil ca lumea să se confrunte cu cel mai mare șoc al aprovizionării cu petrol din ultimele decenii, cu implicații uriașe pentru economiile și societățile noastre. Țările membre ale AIE au intervenit deja pentru a sprijini economia globală cu milioane de barili din stocurile de petrol de urgență, dar putem lua măsuri, la cerere, pentru a evita riscul unei crize de petrol paralizante. Planul nostru în 10 puncte arată că acest lucru poate fi realizat prin măsuri care au fost deja testate și dovedite în mai multe țări”, a declarat directorul executiv al AIE, Fatih Birol.
Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, majoritatea acțiunilor propuse în ”Planul în 10 puncte” ar necesita schimbări în comportamentul consumatorilor, susținute de măsuri guvernamentale. Cum și dacă aceste acțiuni sunt implementate depinde de circumstanțele fiecărei țări – în ceea ce privește piețele energetice, infrastructura de transport, dinamica socială și politică.
În cele din urmă, totuși, Agenția consideră că reducerea cererii de petrol nu depinde doar de guvernele naționale. Câteva dintre măsuri pot fi implementate direct la alte niveluri de guvernare – la nivel regional sau local – sau pot fi doar urmate voluntar de cetățeni și companii, permițându-le să economisească bani și arătând în același timp solidaritate cu poporul Ucrainei.
Raportul AIE notează că reducerea consumului de petrol nu trebuie să rămână o măsură temporară. Reducerile susținute sunt importante nu numai pentru a îmbunătăți securitatea energetică a țărilor, ci și pentru a aborda schimbările climatice și pentru a reduce poluarea aerului. Guvernele au la dispoziție toate instrumentele necesare pentru a reduce cererea de petrol în următorii ani, iar raportul le stabilește pe cele cheie pentru a realiza acest lucru, inclusiv accelerarea adoptării vehiculelor electrice, creșterea standardelor de economisire a combustibilului, creșterea aprovizionării cu combustibili alternativi și producerea și consumul mai sustenabil de materiale plastice.
Având în vedere că invazia Ucrainei de către Rusia a dus la scăderea aprovizionării piețelor petroliere înainte de sezonul de vârf al cererii, ”Planul în 10 puncte” al AIE propune acțiuni pentru a atenua tensiunile și povara prețurilor. Impacturile estimate sunt pe termen scurt și reflectă implementarea măsurilor în economiile avansate, acolo unde este fezabil și acceptabil din punct de vedere cultural

Măsurile propuse

1. Reducerea limitelor de viteză pe autostrăzi cu cel puțin 10 km/h
Impact: Se vor economisi aproximativ 290.000 barili de petrol/zi de la autoturisme și încă 140.000 barili/zi de la camioane
2. Munca de acasă până la trei zile pe săptămână, acolo unde este posibil
Impact: O zi pe săptămână economisește aproximativ 170.000 barili de petrol/zi; trei zile economisesc aproximativ 500.000 barili/zi
3. Duminici fără mașini în orașe
Impact: În fiecare duminică se vor economisi aproximativ 380.000 barili/zi; o duminică pe lună înseamnă o economie de 95.000 barili/zi
4. Ieftinirea transportului public și stimularea micromobilității, mersul pe jos și cu bicicleta
Impact: Se economisesc aproximativ 330.000 barili/zi
5. Accesul alternativ cu mașinile personale pe străzile din orașele mari
Impact: Se economisesc aproximativ 210.000 barili/zi
6. Stimularea utilizării mașinilor în sistem car-sharing și adoptarea practicilor pentru a reduce consumul de combustibil
Impact: Se economisesc aproximativ 470.000 barili/zi
7. Promovarea conducerii eficiente a camioanelor de marfă și livrarea mărfurilor
Impact: Se economisesc aproximativ 320.000 barili/zi
8. Utilizarea transportului cu trenuri de mare viteză și cu trenuri de noapte în locul avioanelor, acolo unde este posibil
Impact: Se economisesc aproximativ 40.000 barili/zi
9. Evitarea călătoriile de afaceri cu avionul acolo unde există opțiuni alternative
Impact: Se economisesc aproximativ 260.000 barili/zi
10. Consolidarea adoptării vehiculelor electrice și a celor mai eficiente
Impact: Se economisesc aproximativ 100.000 barili/zi

Costul reducerilor accizelor la carburanți

Cele 15 state europene care au decis reducerea accizelor la carburanți pentru diferite perioade de timp sunt:
  • Belgia (pentru 3 luni, cu un efor bugetar de 520 mil. euro),
  • Croaţia (3 luni, 42 mil. euro),
  • Cipru (2,5 luni, 12 mil. euro),
  • Franţa (4 luni, 3 mld. euro),
  • Germania (3 luni, 3,5 mld. euro),
  • Grecia (3 luni, 90 mil. euro),
  • Ungaria (3 luni, 86 mil. euro),
  • Irlanda (5,5 luni, 436 mil. euro),
  • Italia (o lună, 978 mil. euro),
  • Malta (decizie pentru 12 luni luată în noiembrie 2021, 52 mil. euro),
  • Olanda (9 luni, 1,35 mld. euro),
  • Polonia (6 luni, 1,46 mld. euro),
  • Portugalia (3,5 luni, 334 mil. euro),
  • Slovenia (o lună, 12 mil. euro)
  • Suedia (4 luni, 267 mil. euro).

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2022)

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

Crește rata creditelor bancare neperformante în zona euro. Prognoză EY

Scutire de impozit pe profitul reinvestit în mijloace de transport. Propunere legislativă

 

 

 

Adaugati comentariu