Advertisement

Schengen
Home Administrare flote Monitorizare și aplicații Cât de bine cunoașteți istoria telematicii? De la înregistrările pe hârtie din anii 1960, la comunicarea instantanee de astăzi

Cât de bine cunoașteți istoria telematicii? De la înregistrările pe hârtie din anii 1960, la comunicarea instantanee de astăzi

În ultimii aproape 60 de ani, mobilitatea s-a transformat rapid, revoluționând modul în care se mișcă lumea și în care operează companiile cu flote. Având în vedere progresele în inteligența artificială (AI), dar și alte tehnologii inovatoare, specialiștii în telematică de la Webfleet spun că acest deceniu va marca cu siguranță un alt punct de cotitură în managementul flotei. Dar această nouă eră, plină de transformări, nu ar fi posibilă fără deceniile anterioare de inovație.

Deci, să ne privim înapoi la momentele cheie care au modelat administrarea flotelor de astăzu. Cât de bine cunoști istoria telematicii? Iată ce ne reamintește Webfleet.

Anii 1960: De la jurnalele pe hârtie la navigația prin satelit

În istoria telematicii anilor 1960, flotele se bazau pe hărți de hârtie pentru navigație. O afacere bazată pe flote din anii șaizeci i-ar părea destul de ciudată unui fleet manager de astăzi…

Utilizarea vehiculului, programele de întreținere, comportamentul șoferului – toate aceste informații erau înregistrate în documente de hârtie și păstrate în dulapuri metalice. În plus, traseele erau planificate cu ajutorul atlaselor rutiere, iar conducătorii auto navigau folosind doar hărțile și o experiența câștigată cu greu.

Apoi, în 1964, Marina SUA a lansat TRANSIT, primul sistem operațional de navigație prin satelit, care a fost folosit în principal pentru urmărirea submarinelor. Managerul de flotă și șoferul care comunicau prin radio bidirecțional, s-ar putea să nu fi știut la momentul respectiv, dar introducerea navigației prin satelit a schimbat lucrurile pentru totdeauna.

Anii 1970: Primul e-mail și apariția GPS-ului

În istoria telematicii anilor 1970, primul e-mail a fost trimis pe ARPANET. Birourile marilor companii au fost dotate cu primele calculatoare mainframe, dar datele erau introduse în loturi la sfârșitul fiecărei săptămâni, astfel că administrarea flotelor era îngropată în munți de hârțoage.

O dezvoltare esențială a venit în 1971, când primul e-mail a fost trimis între două computere pe ARPANET, prima rețea operațională de comutare de pachete. Doi ani mai târziu, în 1973, Departamentul de Apărare al SUA iniția programul NAVSTAR Global Positioning System (GPS).

Anii 1980: Calculatoarele personale schimbă jocul

În istoria telematicii anilor 1980, computerele personale au marcat o schimbare majoră. Odată cu apariția computerelor personale (PC), lucrurile au început cu adevărat să se miște. Și nu doar marile întreprinderi digitalizau părți din activitatea lor administrativă.

Gama de radiouri bidirecționale s-a îmbunătățit, iar unele companii au echipat șoferii cu telefoane mobile de mărimea unei cărămizi. Au intrat în joc hărțile digitale, jurnalele electronice ale șoferilor și sistemul de informații geografice (GIS). În același timp, președintele american Ronald Reagan a autorizat accesul civililor la GPS. Apoi, în 1985, a fost lansat ETAK Navigator, primul sistem de navigație auto din lume.

Anii 1990: World Wide Web devine disponibil publicului

În istoria telematicii anilor 1990, GPS-ul a atins capacitatea de operare deplină. Un moment cu adevărat crucial a avut loc când World Wide Web a devenit disponibil publicului. Sistemul de informații, care permitea partajarea conținutului pe internet într-un mod ușor de utilizat, a deschis un univers de noi posibilități pentru oameni, afaceri și flote.

O altă etapă majoră a fost atinsă în 1995: sistemul GPS atinge capacitatea operațională deplină, cu 24 de sateliți care oferă poziționarea vehiculului în timp real la scară globală.

Pe măsură ce deceniul trece, programarea întreținerii vehiculelor, gestionarea combustibilului, jurnalele șoferilor și multe altele au fost gestionate din ce în ce mai mult pe computere. Dulapurile de dosare au devenit din ce în ce mai mici…

Anii 2000: un deceniu de inovație rapidă

În istoria telematicii anilor 2000, o inovație a urmat rapid alteia. Urmărirea îmbunătățită prin GPS a avantajat procesul decizional, în timp ce navigația pas cu pas a redus timpul de călătorie și consumul de combustibil. Dispozitivele mobile au îmbunătățit, de asemenea, comunicarea. Datele de trafic în timp real și optimizarea avansată a rutelor au condus la eficiență.

Monitorizare automată a combustibilului, date în timp real despre starea de sănătate a vehiculelor, dispozitive electronice de înregistrare (ELD) și alte inovații permis evoluția managementului de flotă către procesul în timp real, bazat pe date, pe care îl cunoaștem astăzi.

Anii 2010: Smartphone-urile se globalizează

În istoria telematicii anilor 2010, smartphone-urile au fost adoptate la nivel global, stimulate de prețuri mai mici, hardware îmbunătățit, un ecosistem în creștere de aplicații inovatoare și o infrastructură de internet mobil în expansiune. Impactul asupra mobilității a fost uriaș. Navigarea în timp real a fost îmbunătățită, iar comunicarea dintre șoferi și managerii de flote nu a fost niciodată mai fluidă.

Datele în timp real despre performanța vehiculului și a șoferului au schimbat abordarea față de siguranța rutieră și eficiența consumului de combustibil. Întreținerea predictivă, programarea automată a întreținerii și diagnosticarea de la distanță, au extins durata de viață avehiculului.

Anii 2020: noi niveluri de eficiență și durabilitate

În istoria telematicii anilor 2020, siguranța și eficiența flotei a continuat să se extindă, iar operațiunile de gestionare a flotei au devenit mai sigure și mai inteligente.

Odată cu progresele în tehnologia bateriei, gamele de vehicule electrice devin mai mari, în timp ce prețurile devin mai mici. Inteligența artificială (AI) revoluționează sectorul mobilității, având potențialul de a transforma rolul unui manager de flotă la fel de complet precum GPS-ul și internetul în ultimele decenii. Big Data, vehicule autonome, 5G, anvelope conectate – toate aceste tehnologii se combină pentru a atinge noi niveluri de eficiență și durabilitate.

Lumea mobilității a parcurs cu siguranță un drum lung, de la înregistrările pe hârtie și pixurile de acum șase decenii la interfețele elegante și comunicarea instantanee de astăzi. Dartransformarea, spun specialiștii Webfleet de abia acum începe.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

CNAIR a primit 11 oferte pentru Autostrada Litoralului. Până unde va ajunge viitoarea șosea de mare viteză

 

Piața RCA a crescut cu peste 8% în primele 9 luni din 2024

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

telematice
Monitorizare și aplicații

5 provocări la achiziția unei soluții telematice

Telematica este mult mai mult decât localizarea vehiculelor aflate pe șosea. Soluția...

LEKTRI.CO
InterviuriMonitorizare și aplicații

Cum se alege soluția telematică ideală pentru flote

– Interviu cu Claudiu Suma, CEO SafeFleet & LEKTRI.CO

Monitorizare și aplicații

Ai un stil de viață activ? Simplifică-ți viața cu 3 lucruri esențiale!

Fiecare dintre noi căutăm soluții care să ne facă viața mai ușoară,...