Vehiculele electrice cu baterie sunt acum mai accesibile ca niciodată în toată Europa, potrivit ediției din 2025 a studiului ”Car Cost Index”, în care este analizat costului total de deținere și operare a unei mașini (TCO) în 28 de țări europene. România nu prea se încadrează în această imagine, utilizarea mașinilor ”verzi” din segmentele B1, C1 și D1 fiind mai scumpă decât cea a modelelor similare termice.
Compania de leasing operațional Ayvens a lansat ediția din 2025 a studiului ”Car Cost Index”, o analiză cuprinzătoare a costurilor de închiriere și conducere a unei mașini de pasageri din segmentele B1- D2, în 28 de țări europene (Austria, Belgia, Bulgaria, Croația, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Lituania, Luxemburg, Italia, Olanda, Irlanda, Luxemburg, Italia, Olanda. Norvegia, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Elveția și Regatul Unit). Raportul a fost publicat anterior de LeasePlan (acum Ayvens, după preluarea de către ALD Automotive), iar metodologia a rămas aceeași. Autorii analizei au luat în cosiderare diferitele costuri implicate de deținerea mașinii în leasing operațional din fiecare țară, inclusiv amortizarea, dobânzile, reparațiile, întreținerea, anvelopele, energia/combustibilul, taxele (fără TVA) și asigurarea. În ediția din acest an, costurile sunt calculate pentru primii patru ani de deținere, presupunând un kilometraj anual de 30.000 km, și pe baza cotațiilor de închiriere ale Ayvens din T4 2024. Studiul prezintă și o analiză comparativă a TCO între mașinile termice și cele electrice, însă autorii precizează că, deși importantă, aceasta este dificil de realizat, din cauza atâtor combinații posibile de vehicule și a diferențelor fundamentale între cele două tipuri de propulsie. Prin urmare, pentru a evalua în mod corect competitivitatea costurilor vehiculelor electrice cu cele ale vehiculelor termice, studiul a încercat să găsească un echilibru între ele, luând în considerare aceleași componente ale costului total de proprietate (TCO) pentru toate tipurile de vehicule, inclusiv combustibil/energie, amortizare, taxe, asigurări, anvelope și întreținere. Astfel, o mașină electrică este considerată ca fiind „competitivă la costuri” atunci când TCO-ul său se află într-o marjă de 5% față de TCO-ul unui vehicul termic comparabil.
Astfel, costul mediu lunar al închirierii unei mașini în leasing operațional variază foarte mult în Europa, de la 684 euro/lună în Polonia la 1.252 euro/lună în Elveția. Cu un TCO mediu de 844 de euro/lună, România se numără printre țările unde este cel mai ieftin să conduci un autoturism de serviciu în leasing operațional, fiind surclasată și de Suedia (832 euro/lună), Finlanda (818 euro/lună), Grecia (815 euro/lună) și Ungaria (748 euro/lună). Costul mediu a vizat toate tipurile de vehicule, de la cele pe benzină și motorină, la hibride plug-in, hibride și electrice.
Comparativ, studiul Ayvens mai arată că, anul trecut, a fost mai ieftin să conduci în leasing operațional o mașină electrică în Polonia (662 euro/lună), Ungaria (711 euro/lună) și Finlanda (729 euro/lună). În România, TCO-ul mediu a fost de 886 de euro/lună.
Costuri competitive
Datele ”Cost Car Index” arată că vehiculele electrice din aproape toate segmentele și țările europene sunt mai ieftin de utilizat (pe baza TCO) decât mașinile pe benzină sau diesel:
– Vehiculele electrice sub-compacte (B1 și SUV-B1) au un cost total de deținere mai mic decât modelele similare termice în 18 din 28 de țări. România nu se află printre cele 18 state, dar nici Bulgaria, Grecia, Polonia, Cehia sau Marea Britanie.
În România, TCO-ul mediu al mașinilor electrice din acest segment este de 761 euro/lună, iar în cazul celor pe benzină, de 587 euro/lună.
Modelele analizate au fost Volkswagen Polo (benzină), Peugeot 208 (benzină și electric), Opel Mokka (benzină și electric) și Volkswagen T-Cross (benzină).
– În popularul segment C (C1 și SUV-C1), vehiculele electrice au un cost total de deținere mai mic în 14 din 28 de țări, ele fiind mai accesibile în vestul și în țările din nordul Europei, Germania fiind o excepție (electric – 938 euro/lună, plug-in hibrid – 997 euro/lună, benzină – 815 euro/lună, diesel – 817 euro/lună). Din nou România nu se află printre cele 14 state, alături de Bulgaria, Grecia, țările baltice, Ungaria, Italia, Cehia sau Slovacia.
În România, TCO-ul mediu al vehiculelor din acest segment are următoarele valori: diesel – 676 de euro/lună, electric – 817 euro/lună, benzină – 652 euro/lună și plug-in hibrid – 760 euro/lună.
Modelele analizate au fost Renault Megane (electric, benzină și diesel), Peugeot 308 (electric, benzină și diesel), Ford Puma (benzină și diesel), Kia Niro (electric și hibrid plug-in).
– Vehiculele electrice standard de dimensiuni medii (D1 și SUV-D1) sunt competitive în ceea ce privește costurile doar în 11 din 28 de țări. România nu se află printre cele 11 state, dar nici Marea Britanie, Italia, Germania, Suedia, statele baltice sau Austria.
În România, TCO-ul mediul al vehiculelor din acest segment are următoarele valori: diesel – 799 de euro/lună, electric – 984 euro/lună, benzină – 809 euro/lună și plug-in hibrid – 826 euro/lună.
Modelele analizate au fost Volkswagen Passat (plug-in hibrid, benzină și diesel), Hyundai Ioniq 5 (electric), Ford Kuga (plug-in hibrid, benzină și diesel), Skoda Enyaq (electric).
– În ceea ce privește segmentul de vehicule premium de dimensiuni medii (D2 și SUV-D2), TCO-ul mașinilor electrice se află în marja de 5% în toate țările (nu a fost introdusă în analiză Bulgaria), ceea ce înseamnă că acest lucru este valabil și în România, unde TCO-ul mediu al vehiculelor din acest segment are următoarele valori: diesel – 1.092 de euro/lună, electric – 953 euro/lună, benzină – 1.078 euro/lună și plug-in hibrid – 1.045 euro/lună.
Vehiculele analizate au fost Polestar 2 (electric), BMW Seria 3 (plug-in hibrid, benzină și diesel), Mercedes-Benz GLC-Class (plug-in hibrid, benzină și diesel) și Audi Q4 e-tron (electric).
Pe de altă parte, studiul oferă și o analiză comparativă a costului total de deținere între un BMW i4 și un BMW Seria 3. Astfel, închirierea în leasing operațional a modelului electric este mai accesibilă decât cea a modelului pe benzină în 22 dintre 27 de state analizate, inclusiv în România.
Componentele TCO
În toate cele 28 de țări analizate, o defalcare a TCO-ului pe componete, arată că în mașinile electrice cu baterie au o depreciere mai mare, dar costurile cu energia sunt mult mai mici în comparație cu vehiculele pe benzină și diesel:
– TCO mașini electrice: deprecierea – 50%, dobânzile – 14%, reparațiile, întreținerea și anvelopele – 14% , asigurarea – 9%, taxele – 1%, energia – 13%;
– TCO hibride plug-in: deprecierea – 48%, dobânzile – 14%, reparațiile, întreținerea și anvelopele – 15% , asigurarea – 9%, taxele – 2%, energia – 12%;
– TCO mașini pe benzină: deprecierea – 34%, dobânzile – 11%, reparațiile, întreținerea și anvelopele – 14% , asigurarea – 8%, taxele – 2%, energia – 29%;
– TCO diesel: deprecierea – 39%, dobânzile – 12%, reparațiile, întreținerea și anvelopele – 14% , asigurarea – 8%, taxele – 4%, energia – 23%.
Autorii studiului precizează că aceste calcule exclud TVA, mașina de schimb, cardul de combustibil/energie și încărcătorul de acasă. Costurile cu combustibilul și energia sunt calculate pe baza estimărilor WLTP. Costurile de încărcare ale mașinilor electrice cu baterie au fost determinate luând în calcul o pondere de 70% a încărcării de acasă, de 20% la birou și de 10% în stații publice.
Informații utile pentru managerii de flote
Studiul ”Car Cost Index” realizat de Ayvens oferă managerilor de flote o serie de informații utile pentru trecerea la mobilitatea electrică:
– Nu este vorba doar de preț, ci de TCO. Atunci când se face comparația între o mașină electrică și una termică, este important să fie incluse în calcul toate elementele de cost. De exemplu, în general, datorită faptului că vehiculele ”verzi” au costuri de funcționare mai mici (întreținere, electricitate), o durată mai lungă de închiriere în leasing operațional va crește avantajele de cost ale acestora față de vehiculele termice.
– Pentru compararea TCO, sunt importante specificații similare ale vehiculelor. Deși o comparație perfectă nu este întotdeauna posibilă între mașinile electrice și cele termice, există potriviri destul de apropiate în ceea ce privește o serie de aspecte precum dimensiunea, puterea și nivelul de echipare. O mașină electrică entry-level are de obicei specificații mai bune în comparație cu un vehicul termic entry-level, ceea ce poate însemna că se poate obține mai mult la aceeași bani cu un vehicul ”verde”.
– Atenție la costurile cu combustibilul și energia. Aceste costuri sunt lăsate adesea în afara calculelor. De aceea, arată experții Ayvens, pentru a realiza o comparație corectă, acestea ar trebui să fie incluse, chiar dacă bugetele pentru închirierea în leasing operațional exclud combustibilul și electricitatea.
– Ar trebui luate în considerare și alte aspecte. Pe lângă TCO, există și alți factori de care trebuie să se țină cont în cadrul tranziției la electromobilitate. Este important să se analizeze, de exemplu, impactul impozitării asupra utilizatorilor (beneficii în natură), autonomia mașinii și infrastructura de încărcare. Totodată, trebuie luată în considerare și o informare/formare a viitorilor șoferi de mașini electrice.
(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2025)
CITEȘTE ȘI:
A apărut revista FLOTE AUTO, aprilie 2025
Vision V oferă o perspectivă asupra unui nou segment
Comentați?