Plafonarea tarifelor la poliţele RCA după ieşirea Euroins de pe piaţă a fost un lucru bun, iar în această perioadă trebuie pregătită o legislaţie mai bună, care să rezolve problemele, cea mai importantă fiind lipsa de control asupra costurilor, în special ale reparațiilor mașinilor, ce duce inevitabil la o creştere a tarifelor asigurărilor auto obligatorii, a arătat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
„Tarifele au fost plafonate de către Guvern ca să se poată absorbi şocul ieşirii unei companii foarte mari, Euroins, de pe piaţă, ieşire care vine la scurt timp după ce a ieşit altă companie mare, City, de pe piaţă. Ideea este să folosim această perioadă de şase luni, din care deja s-au scurs două, ca să se calmeze piaţa, asta înţeleg, şi ca să pregătim o legislaţie mai bună, care să ne asigure că în viitor nu vor mai fi probleme pe piaţa RCA. Deci, aştept cu încredere că până la sfârşitul celor şase luni va exista un act normativ, de ce tip o fi el vom vedea, dar să existe un act normativ care să rezolve problemele de pe piaţă. Cea mai importantă pe care-o vedem noi este lipsa de control asupra costurilor, care induce sau e inevitabil să inducă o creştere a preţului poliţelor RCA”, a afirmat Chiriţoiu, președintele Consiliul Concurenţei, citat de Agerpres.
În opinia sa, faptul că anumiţi asigurători vor să stabilească tariful poliţelor în funcţie de anumite criterii, cum ar fi kilometrajul maşinii, nu reprezintă o problemă, ci faptul că nu există un mecanism prin care să fie controlat cât cheltuiesc aceştia cu reparaţiile maşinilor.
„Asta nu mi se pare problematic. Dacă o companie are nişte criterii şi vine cu un preţ care, nu ştiu, e considerat nepotrivit de către clienţi, clienţii se pot duce la altă companie care are alte criterii. Deci nu aici văd problema. Problema este dacă, repet, dacă nu este un mecanism de a controla cât cheltuiesc firmele astea de RCA, ele vor fi obligate să pună aceste costuri crescute cu reparaţiile maşinilor, că despre asta e vorba în primul rând, costurile cu reparaţiile maşinilor vor obliga toate companiile să crească preţurile, da, deci nu doar una. Criteriile, cum sunt, sunt ale fiecărei companii, dar costurile astea în piaţă se răsfrâng asupra tuturor şi atunci vor creşte preţurile toate”, a explicat Bogdan Chirițoiu.
Chiriţoiu a subliniat că plafonarea tarifelor la RCA a fost o idee bună, pentru a nu se creşte tarifele în panica creată de ieşirea de pe piaţă a Euroins.
„Unu: piaţa de RCA avea probleme de mai mult timp şi erau firme care încercau să evite o expunere mare pe piaţa RCA. Doi, am văzut când a ieşit de pe piaţă City, că sunt firme care în panica iscată în momentul ăla au crescut foarte mult tarifele, probabil în efortul de a nu avea noi clienţi până când nu se lămureşte situaţia în piaţă. De asta cred că a fost o idee bună, că de data asta au fost plafonate tarifele. Deci, după ieşirea Euroins s-a venit cu această plafonare cu care nu s-a venit după ieşirea City. Cred că e un lucru bun acum, tocmai ca să ţinem lucrurile mai calme, să trecem peste panica atâta a consumatorilor, dar şi a firmelor de RCA”, a adăugat şeful autorităţii de concurenţă.
Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) a anunţat, pe 17 martie, că a decis să retragă autorizaţia de funcţionare a societăţii Euroins România, constatând indiciile stării de insolvenţă a companiei, a anunţat vineri, instituţia.
„Consiliul a mai hotărât promovarea de către ASF a unei cereri pentru deschiderea procedurii de faliment şi numirea Fondului de Garantare a Asiguraţilor (FGA) ca administrator interimar al societăţii, cu sarcina de a asigura administrarea şi conducerea activităţii asigurătorului şi adoptarea măsurilor necesare pentru conservarea patrimoniului. Atribuţiile conducerii societăţii se suspendă de drept. Mandatul FGA încetează la numirea lichidatorului judiciar”, a precizat ASF la momentul respectiv.
Instituţia a mai menţionat că, la data de 30 iunie 2022, societatea nu deţinea fonduri eligibile pentru acoperirea SCR (cerința de capital de solvabilitate), situaţie care s-a menţinut şi la data de 30 septembrie 2022. Pentru restabilirea cerinţei de capital de solvabilitate (SCR) era nevoie de fonduri în cuantum la 2,19 miliarde lei, iar pentru acoperirea MCR (cerințele minime de capital), fonduri de 1,75 miliarde lei.
Decizia retragerii autorizaţiei a fost luată în condiţiile în care situaţia Euroins România nu face fiabilă aplicarea unei proceduri de rezoluţie, a subliniat ASF.
CITEȘTE ȘI:
Afacerile din transporturi au crescut cu 17,8% în primul trimestru din 2023
Mașina proprie rămâne metoda de transport preferată. Studiu PwC
Comentați?