Advertisement

Best Electric Car
Home Piaţa auto Flotă verde BEST ELECTRIC CAR. Miza pe zero… emisii

BEST ELECTRIC CAR. Miza pe zero… emisii

Care este cea mai bună mașină electrică aflată la vânzare în România anului 2023? Aceasta a fost întrebarea la care am aflat răspunsul după, probabil, cea mai complexă dintre edițiile de până acum ale concursului Best Electric Car.

Reticența la schimbare, dar și faptul că trecerea la propulsiile alternative este, din punctul de vedere al țintelor propuse și al termenelor, o decizie politică, au făcut ca vehiculele electrice să nu ajungă la sufletul tuturor. O parte dintre cei care intră în această categorie au ales să nu ia poziție, rezumându-se la obiceiurile de consum clasice. Alții însă sunt vocali, mai cu seamă că, pentru moment, au la îndemână și argumente. Fie că vorbim despre prețul mare de achiziție al mașinilor electrice, de autonomia vehiculelor, pe care o consideră nesatisfăcătoare, ori de o infrastructură de încărcare insuficientă.

Însă, în pofida criticilor, vehiculele cu propulsie electrică sunt o realitate. În unele țări, precum cele din nordul Europei, statisticile vorbesc despre faptul că au ajuns să fie majoritare. Și nu este totul. Tot cifrele relevă faptul că vânzările de vehicule din acest segement ar urma să urce cu 35% anul acesta, ajungând la 14 milioane de unităţi. Ceea ce ar reprezenta 18% din piaţă, în condițiile în care, nu mai departe de 2020, cota era de numai 4%.

electric

Iar dacă ne referim la România, în 2022 piața electricelor a crescut cu aproape 84%, deci și aici încep să capete reprezentativitate. Lucru pe care-l probează și competiția Best Electric Car, ajunsă anul acesta la a treia ediție. Cei care am făcut parte din juriu am simțit acest lucru încă de la primul pas, reprezentat de alegerea finalistelor. Iar după ce, prin cumularea voturilor, au fost alese cele șapte modele pentru confruntarea finală, am avut, pe parcursul a aproape 1.000 de kilometri, pe ruta București – Iași și retur, o sarcină la fel de dificilă. Pentru că dincolo de clasa din care făceau parte, de la compactă la cea de lux, de tipul de caroserie – hatch, sedan, crossover, SUV și van –, ori de nivelul de preț (între 53.000 și 193.000 de euro), fiecare dintre acestea au probat că, din punct de vedere tehnologic, constructorii au atins un nivel demn de remarcat. O demonstrează, spre exemplu, autonomia, amintită deja drept argument important pentru „adversarii“ electricelor. Ei bine, cifrele modeste, ori restricțiile pe care și le impuneau, la capitolul confort, cei care conduceau astfel de vehicule, pentru a potența distanța parcursă, sunt deja o amintire.

Dacă oprești măcar o dată după ce ai parcurs 300 de kilometri, lucru care este recomandat oricum din motive de siguranță, nu ai vreun motiv de teamă atunci când pleci la drum lung. Pentru că într-o pauză de jumătate de ceas poți încărca suficient curent pentru a putea să parcurgi încă 250 de km. Și, oricum, dacă este să priviți lucrurile cu sinceritate, câte drumuri din acestea extrem de lungi le parcurgeți de-a lungul unui an?

Dar să lăsăm generalitățile și să ne îndreptăm atenția către ceea ce a fost Best Electric Car 2023. Așadar, spuneam, șapte finaliste. Modele alese dintre cele disponibile pe piața din România, care au primit în ultimele 12 luni o actualizare de motor, de baterie sau o generație complet nouă. Le regăsiți, împreună cu datele esențiale,
în tabelul care urmează.

best electric car

Și-acum să plecăm la drum. Noi am făcut-o de la Mega Mall. Căci înainte de începerea competiției, timp de 4 zile au fost admirate în fața și în interiorul acestuia. Lucru care avea să se mai întâmple, ulterior, la Iași, în piațeta pietonală din Palas Mall, la picioarele Palatului Culturii, la capătul primei zile a evenimentului. Și, în dimineața următoare, în Piața Unirii, acolo unde, în pofida burniței, au atras ca un magnet trecătorii, care și-au satisfăcut curiozitatea încercând să nu-i încurce pe jurnaliștii de la televiziunile locale, care au realizat interviuri și au filmat mașinile.

Revenind la drum, pentru că ne aștepta o primă zi foarte lungă, am plecat dimineață, la 6:30. Am vrut să vedem cum se comportă electricele noastre într-o cât mai mare varietate de condiții, astfel că am ales să mergem pe autostrada A3, până la Gherghița, iar de acolo – prin Mizil, Buzău și Râmnicu Sărat – la Focșani, unde am făcut o pauză mai lungă, atât pentru masă, cât și pentru alimentarea mașinilor.

Best Electric Car

electricLa Focșani am oprit la ieșirea din oraș, către Adjud, la Luca. Nu este doar o simigerie, cum ați putea crede, ci un restaurant excelent amenajat, unde poți mânca foarte bine. De altfel, am petrecut aici câteva ore, timp în care am alimentat mașinile la o stație de 150 kW din apropiere. Cum am pus la încărcat câte două mașini simultan, am avut 75 kW pentru fiecare. Nici nu-ți trebuie mai mult, gândiți-vă că în doar 2,5 ore am încărcat 7 mașini, nu până la 100%, ci suficient de mult ca să ajungem cu ele la Iași. Drumul către Iași nu a fost cel clasic, tocmai pentru a rula și pe drumuri mai puțin bune. Și astfel de drumuri găsești prin Bârlad și Vaslui. Tot aici mașinile au pierdut și ultimele zone curate de pe caroserii, așa că prima oprire, la Iași, a fost la Apan Motors, unde le-am spălat pentru prezentarea de mai târziu. Acesta a fost și punctul culminant la primei zile de Best Electric Car în Romania 2023, expunerea celor 7 mașini la Pallas Mall Iași, unde au putut fi studiate în detaliu de public. Tot aici, cei de la Vitesco (Electrified Partner al tuturor edițiilor Best Electric Car în Romania) au avut un mic stand de prezentare a tehnologiilor pentru mașini electrice și electrificate pe care le concep și produc în România. Și sunt șanse mari ca în mașina pe care o conduceți, indiferent de marcă, să fie componente produse și dezvoltate de români, în România.

electric

A doua zi a competiției Best Electric Car, ediția 2023, s-a desfășurat doar în Iași și împrejurimi, dar a fost una plină, în care juriul a vizitat mai multe locații deosebite. După momentul amintit deja, în care am expus mașinile în Piața Unirii, a urmat vizita la un centru Bosch Car Service (partener principal al Best Electric Car) aflat încă în amenajare, unde am aflat care sunt standardele de calitate ale rețelei Bosch și cum reușesc să le mențină alt de sus. Iar aici se impun câteva precizări.

electric

Bosch Car Service are în România peste 90 de parteneri și o rețea care se extinde continuu. Și nu este totul. Pentru că germanii oferă școlarizarea personalului, în săli dotate cu aparatură de ultimă oră, iar acum s-au împlinit deja doi ani de când aceste cursuri se axează și pe diagnoză sau reparații pentru mașini hibride și electrice. În plus, partenerii beneficiază și de servicii de marketing, mai exact de promoții oferite clienților finali de către Bosch, și care sunt promovate pe cele mai importante canale media.

Iar dacă vorbim despre vehiculele „verzi“, Bosch Car Service are pregătit un modul dedicat propulsiilor electrificate, care curând va fi pus în practică, după ce va deveni realitate și o facilitate legală la nivel național. Cât de bine cunoaște Bosch modelele recente de autoturisme, pentru a le putea oferi partenerilor informații de ultim moment? Pe scurt, excelent, pentru că o mulțime de sisteme integrate în modelele actuale sunt dezvoltate de compania germană. Practic, e greu de crezut că, la nivel mondial, există un producător auto care să nu aibă componente Bosch din fabrică. În plus, Bosch dezvoltă o mulțime de componente aftermarket, care au aceleași specificații precum cele OEM. Deci, cunoștințele legate de modelele actuale de autoturisme sunt foarte vaste.

Următorul punct de interes a fost la Vitesco Technologies, Electrified Partner al competiției Best Electric Car. Practic, am vizitat acest punct de lucru unde sunt concepute și testate diverse subansamble pe care le puteți găsi în mașinile de generație nouă, fie ele electrice sau electrificate.

electric

În centrul Vitesco Technologies din Iași, 900 de angajați proiectează, testează și se asigură că piesele cărora le dau undă verde funcționează perfect pe mașina ta hibridă sau electrică. Sunt o parte a conglomeratului Vitesco Technologies, care numără 38 de mii de angajați la nivel mondial și a avut vânzări de 9,1 miliarde de euro în 2022. Ce proiectează, testează și produce Vitesco? Ei bine, de toate, de la invertoare, reductoare, starter-generatoare la 48 V și chargere onboard până la senzori, valve, pompe și module de răcire. Noi am vizitat zonele de testare ale centrului, nu și pe cele de proiectare. În zona aplicată se fac teste în timpul proiectării, teste iterative, în urma cărora se corectează problemele de proiectare. Apoi se refac testele până la obținerea produsului final. Aici, din multitudinea de dispozitive și bancuri de probă, am vizitat trei zone de lucru ce aparțin Departamentului de electronică de putere. În primul post se testează produse de electrificare, de la invertoare la BSG-uri. Se testează totul, de la componentă și soft până la modulul care include toate componentele. Sunt simulate situații extreme, care nu vor fi niciodată atinse în realitate (worst case condition). La varierea parametrilor de intrare, răspunsul trebuie să fie fix cel din specificații. Dacă sunt abateri, produsul este trimis din nou în zona de proiectare, pentru corectări.

Există o mulțime de componente testate aici, care se potrivesc la mai multe grupuri auto, dar niciodată piese complete, pentru că fiecare grup are specificații diferite de gabarit, prindere, greutate, tensiune etc. Apoi, dacă trec testele, merg mai departe, unde sunt testate la nivel de black box, adică asamblate în carcasa finală, așa cum sunt montate în mașină.

electric

În a doua încăpere, am întâlnit… un laborator în laborator. De fapt, o cameră specială cu pereții căptușiți cu ferită, care izolează interiorul de energiile electromagnetice ale exteriorului. La interior se măsoară emisiile fiecărui produs realizat la Vitesco, de la convertoare la invertoare. Aceste emisii trebuie să rămână sub o anumită limită impusă de client. Altfel, interferează cu alte elemente ale mașinii și le afectează funcționarea. Totodată, și Vitesco trebuie să ia măsuri pentru a-și proteja produsul de radiațiile electromagnetice ale celorlalte piese ale mașinii și astfel măsoară nivelul de rezistență al acestora la radiații. Adică pentru a-l face imun la alte radiații nu numai din mașină, ci și din afara sa. Există o antenă-receptor, care captează radiațiile piesei, iar dacă nu corespund specificațiilor, se lucrează la module, filtre, carcase și layout pentru rezolvarea problemei.

Am avut posibilitatea de a vedea și cum se derulează un test de optimizare a zonei de eficiență a invertorului. Aici vine modulul de putere brut, iar specialiștii îl optimizează, „storcând“ din el cea mai bună eficiență posibilă, păstrând limitele siguranței. E greu de explicat procesul de testare, dar este simplu de spus că nivelul de eficiență la care s-a ajuns în mod uzual e de 95%. Există și eficiențe de 97–98%, însă ele pot dubla prețul produsului. Pentru a înțelege viteza lentă cu care evoluează, invertoarele nu au avut niciodată o eficiență atât de mică, încât să se apropie de 90%. Dar – atenție – componente cu eficiență de 97% care lucrează împreună pot dubla autonomie a unei mașini, față de cele cu eficiență de 95%! Acum începi să înțelegi de ce BMW-ul i7 costă atât și de ce reușește să consume 20 kWh/100 km pe ruta BucureștiIași-retur, la greutatea și gabaritul pe care le are.

În clădirea alăturată se fac testele finale (de validare). Aici e mai distractiv, mai aplicat, pentru că energiile electrice și undele electromagnetice sunt înlocuite cu teste de temperatură, vibrații, salinitate și umiditate. În esență, este o hală mare cu câteva camere termice, climatice și mecanice (multe cu un volum de 1300 l) în care se fac testele. În principiu, pot suporta și 300 kg, de aceea există inclusiv o macara mobilă care să le ridice la nivelul bancului de testare, dar pot fi și mai multe piese simultan care să însumeze această greutate.

În fiecare dintre aceste zone am descoperit nu doar tehnologie de ultimă oră, ci și oameni cu o expertiză și pasiune greu de descris în cuvinte. Dacă aveam la dispoziție timpul necesar, probabil că fiecare dintre ei ne-ar fi vorbit nu ore ci zile-n șir despre activitatea lor. Una care are drept rezultat elementele care vor pune-n mișcare modelele electrificate pe care le veți conduce. Timpul însă ne presa, așa că ulterior ne-am îndreptat, alături de reprezentanții Arval România și Vitesco Technologies, la o întâlnire cu membrii clubului oamenilor de afaceri din Iași (BIZ Club), la hotelul Pleiada. S-a discutat despre electrificare, finanțare și oportunitățile de afaceri pe care le generează infuzia de mașini electrice în România și în Europa.

Ultima zi a competiției Best Electric Car în Romania a fost dedicată drumului către București, cu plecare din Iași. Am pornit la drum destul de dimineață pentru că ne aștepta o zi lungă. Zi care a început cu o sesiune de spălare a tuturor celor 7 finaliste, pe care ploaia din Iași a lăsat urme. Apoi am pornit pe un traseu diferit, adică pe DN 2, pentru a verifica în special consumul mașinilor într-un regim prietenos de descărcare a bateriilor, la 100 – 110 km/h.

Prima oprire a fost la castelul de la Miclăușeni, pentru o poză de grup, reușită de fotograful nostru în ciuda aglomerației de acolo. Apoi o sesiune foto cu fiecare mașină în parte și drum liber până la același Luca, din Focșani, pentru un bine-meritat prânz. De aici am mers susținut, cu întreruperi doar pentru schimburile de mașini între membrii juriului către punctul de la care am și pornit – Mega Mall.

Partea interesantă a unui astfel de tur cu mașini electrice nu constă doar în modul în care simți mașinile, confortul, performanțele sau timpii de încărcare, ci și în obținerea unor date concrete legate de consum și autonomie, în condiții reale, în trafic specific României. Așa că am centralizat toate aceste date, iar cei care doresc să le studieze o pot face, oricând, pe pagina oficială a Best Electric Car.

Așadar, am ajuns și la final. Moment în care, fiecare dintre cei care au făcut parte din juriu, a pus laolaltă cifre seci, dar și senzații, pentru a ordona cele șapte mașini într-o ierarhie proprie. Pentru ca, mai apoi, aceste opțiuni să fie centralizate pentru a oferi ierarhia finală.

best electric car

Se mai impun doar câteva precizări. Detalii despre modelul campion, Nissan Ariya, dar și despre cel care a reprezentat alegerea publicului, Volkswagen ID.BUZZ, le aveți chiar în acest număr (Flote Auto, mai 2023). Însă, trebuie să completăm tabloul. Pentru că ediția din acest an a fost specială, în sensul că cele 7 finaliste au fost destul de diferite, juriul a decis să acorde și noi premii, în cadrul unor categorii bine definite, care au reieșit, în mod natural, după cei aproximativ 900 km de teste. Astfel, la categoria Best Electric Range, câștigător a fost modelul BMW i7, a cărui baterie de 101,7 kWh (net) promite – oficial – autonomie de 624 km.

best electric car

Pe de altă parte, Kia e-Niro a câștigat secțiunea Best Electric Consumtion, în primul rând datorită consumului său foarte redus, care se traduce în mai mulți km parcurșicu bateria de 64,8 kWh (brut). La final, competiția Best Electric Car a desemnat și câștigătoarea secțiunii Best Electric Tech, tot în urma votului juriului, care a revenit modelului BMW i7.

Și, la final, mai venim cu o veste, oferită de Barna Tanczos, ministrul Mediului. Acesta a menționat că programul Rabla Clasic, cel destinat mașinilor cu motoare termice, va avea un buget redus gradual, cu 5% pe an, iar banii astfel rezultați vor ajunge la Rabla Plus, program dedicat mașinile electrice.

best electric car

„Condițiile din programele Rabla Clasic și Rabla Plus le-am stabilit împreună cu producătorii și importatorii de vehicule. Cred că accentul trebuie pus în special pe mașinile electrice și plug-in hybrid. Așa am stabilit acum trei ani când a fost făcut planul multianual pentru cele două programe pe principiul vaselor comunicante. Cu cât scădem la motoarele cu ardere internă, cu atât crește bugetul la electrice și hibridele plug-in. La hibridul simplu nu intenționăm să creștem bonificația pentru că obiectivul nostru pe termen mediu și lung este să creștem pe electrice“, a precizat Barna Tanczos.

Mașina dorită cu efort minim

Partenerul nostru, Arval, se se asigură că afacerea ta beneficiază de mașini rapid, fără povara de a le plăti integral. Fără a-ți bate capul cu faptul că mașina trebuie să ajungă în service, indiferent de motiv, ori cu alte situații neprevăzute. Trebuie doar să plătești o rată lunară, iar aceasta va include totul. Astfel, poți să-ți anticipezi ușor bugetul, fără surprize.

electric

Firește, există inclusiv oferte personalizate pentru modele electrice, și, pentru o rată lunară ce pornește de la 419 euro + TVA, firma pe care o conduci poate beneficia rapid de o mașină fără emisii! (B.G)

Suplimentul perfect

Kia Sportage PHEV a fost mașina de asistență a caravanei Best Electric Car. Am ales-o din câteva motive. În primul rând, pentru că nu e 100% electrică, deci n-a fost nevoie să mai ocupăm locul la prizele din Focșani cu o a opta mașină. Apoi, pentru că e foarte încăpătoare, deci a transportat fără griji și echipa de organizatori, și bannerele, și toate cele necesare deplasării.

electric

În sfârșit, suspensia confortabilă și scaunele comode au fost o cerință sine qua non pentru cei care au făcut mai multe drumuri decât oricare dintre jurați. Și încă ceva. Am încărcat bateria la plecarea din Mega Mall (București) și la cea din Palas Mall (Iași), iar consumul mediu pe ruta de aproape 1000 km a fost mai mic de 6 l/100 km, în condițiile unei puteri de 230 de cai. Și sportiv, și ecologic. (B.G)

 

Fotografii de Bogdan Paraschiv

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, luna mai 2023)

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

A apărut revista FLOTE AUTO, luna iunie 2023

Directiva CSRD. Emisiile de CO2 ale flotelor vor influența accesul companiilor la finanțare

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

vehicule electrice
Administrare floteFlotă verde

6 sfaturi de conducere pe timp de iarnă pentru șoferii de vehicule electrice

Pe măsură ce frigul iernii revine, șoferii de vehicule electrice se confruntă...

stații de încărcare
Administrare floteFlotă verde

8 criterii pentru alegerea unei stații de încărcare pentru mașini electrice

Alegerea unei stații de încărcare pentru vehicule electrice este o decizie importantă...

vehiculele electrice
FinanciarFlotă verde

FMI: Tranziţia la vehiculele electrice va avea un amplu impact asupra industriei auto

Tranziţia globală la vehiculele electrice va avea un amplu impact asupra investiţiilor,...

Călărași
Flotă verdeFonduri publice

Flotă de 20 de autovehicule ”verzi” pentru Primăria Călărași

Primăria Călărași intenționează să achiziționeze, prin licitație, un număr de 20 de...