Advertisement

Consiliul Concurenței
Home Administrare flote Carburanţi Benzina şi motorina, sub dominaţia taxelor şi a dolarului

Benzina şi motorina, sub dominaţia taxelor şi a dolarului

Analiştii estimează că preţul petrolului va rămâne, în 2016, la niveluri „excepţional de mici”, în pofida unor episoade de volatilitate. Din păcate, ponderea prea mare a taxelor în preţul carburanţilor şi aprecierea dolarului până la 4,5 lei/unitate nu va aduce ieftiniri semnificative ale benzinei şi motorinei.


Exceptând unele episoade punctuale de volatilitate, preţul petrolului va rămâne la niveluri „excepţional de mici” în 2016, după ce a atins la începutul anului cel mai scăzut nivel din ultimii 12, coborând sub 30 dolari pe baril, spun analiştii companiei de investiţii financiare Tradeville.

De altfel, Banca Mondială şi-a revizuit în scădere cu 14 dolari estimările privind preţul petrolului în următoarele 12 luni, până la aproximativ 37 de dolari/baril. Acest nivel ar fi cu 27% mai mic decât cel de anul trecut, care deja trecuse printr-o prăbuşire cu 47%. Experţii instituţiei financiare internaţionale se aşteaptă la o revenire graduală a preţului pe parcursul lui 2016, însă este vorba de o recuperare mai mică decât în anii care au urmat precedentelor scăderi semnificative, inclusiv 2008, 1998 şi 1986.

Din păcate, influenţa unui baril ieftin în preţurile carburanţilor care alimentează maşinile şoferilor români este mai redusă decât ne-am fi putut aştepta.

În primul rând, pentru că mai bine de jumătate din structura preţului reprezintă o cheltuială fixă: taxele datorate statului. Potrivit Comisiei Europene, acestea au o pondere de 56% în preţul mediu al benzinei de 95 şi de 57% în cel al motorinei.

O privire asupra situaţiei din celelalte state europene ne arată că, din acest punct de vedere, România nu este plasată la extreme. Există ţări în care ponderea taxelor este mai mare – Marea Britanie, Italia, Franţa, Irlanda, Olanda, Belgia, Suedia, Finlanda; sunt şi ţări unde această pondere este mai mică – în Bulgaria pentru ambele produse petroliere, iar în Lituania, Letonia, Luxemburg, Malta şi Grecia, pentru motorină. Să nu uităm că de la începutul anului a intrat în vigoare reducerea TVA la 20%, care a dus la ieftinirea carburanţilor cu 3%, ceea ce a însemnat, în medie, un preţ mai scăzut cu 16 bani pe litru.

Tot în structura preţului carburanţilor mai intră costul efectiv al acestora, cu o pondere de aproximativ 20%, precum şi cheltuielile cu transportul şi stocarea, cu salariile personalului şi marja de profit a distribuitorilor – puţin peste 20%.

Preţul petrolului influenţează practic aceste două ultime componente. Cea mai importantă contribuţie o are la stabilirea costului carburanţilor, în cheltuielile cu transportul fiind doar marginală. Mulţi dintre noi ar putea spune că este bine şi măcar aşa. Din păcate, nici de data aceasta, ieftinirea barilului nu aduce prea multe motive de bucurie. Costul carburanţilor este influenţat de cotaţia leu/dolar, importurile fiind denominate în moneda americană.

Potrivit analiştilor Tradeville, la nivel global, în 2016, dolarul american va continua să se aprecieze atât în raport cu valutele majore, cât şi cu cele emergente şi de frontieră, pe fondul revenirii economiei americane şi a majorării dobânzilor de către Rezerva Federală (banca centrală a SUA).

„Atâta timp cât cursul euro/leu rămâne stabil, în linia a ceea ce am văzut după 2009, o depreciere posibilă a cursului euro/dolar s-ar traduce printr-o apreciere a dolarului american în faţa leului românesc. Cursul leu/dolar ar putea ajunge, astfel, la 4,5 în prima jumătate a acestui an”, estimează analiştii Tradeville.

De la începutul anului, cursul de schimb afişat de Banca Naţională a fluctuat în intervalul 4,14-4,22 lei/dolar. Cel mai ridicat nivel din acest an a fost înregistrat în data de 6 ianuarie, de 4,2141 lei/dolar.

De altfel, experienţa din 2015 arată că, în pofida prăbuşirii preţului petrolului cu aproape 50%, benzina de 95 nu s-a ieftinit deloc pe parcursul anului. Ba, dimpotrivă. În ianuarie costa, în medie, 4,9 lei/litru (1,089 euro/litru), iar în decembrie ajungea la 5 lei/litru (1,106 euro/litru). În acelaşi timp, motorina avea un preţ mediu, în ianuarie, de 5,1 lei/litru (1,139 euro/litru), pentru ca în decembrie să ajungă la 4,9 lei/litru (1,075 euro/litru).

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2016)

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

biodiesel
CarburanţiFiscalitate

După mașinile electrice, Comisia Europeană va taxa și biodieselul importat din China

După ce a introdus taxe vamale suplimentare pentru vehiculele electrice chinezești, Comisia...

motorină
CarburanţiTransporturi

Pentru transportatori, subvenția destinată accizei la motorină crește la 20 de bani/litru

În ședința de Executivului de miercuri, a fost aprobată Hotărârea de Guvern...

acciza
CarburanţiFiscalitate

Ministerul Finanțelor propune creșterea subvenției la acciza pentru combustibil pentru transportatori și distribuitori

Ministerul Finanțelor a publicat în transparență un proiect de act normativ prin...

zero emisii
Carburanţi

Agenția Internațională pentru Energie ajută flotele să compare emisiile de CO2 ale vehiculelor

Un instrument interactiv lansat de Agenția Internațională pentru Energie (IEA) oferă managerilor...