Advertisement

ADAS
Home Administrare flote Monitorizare și aplicații Beneficiile ADAS pentru managementul flotei

Beneficiile ADAS pentru managementul flotei

Adoptarea pe scară largă a vehiculelor cu sisteme avansate de asistență pentru șofer (Advanced Driver Assistance Systems – ADAS) are o mulțime de beneficii atât pentru siguranța conducătorilor auto și a pietonilor, cât și a vehiculelor. În plus, oferă și beneficii financiare semnificative pentru flote.Conducerea mașinii timp îndelungat este o experiență solicitantă, statul la volan ore întregi putând duce la oboseală mentală, disconfort fizic și niveluri crescute de stres. În timp ce conducerea pe distanțe lungi prezintă riscuri pentru sănătate și siguranță, ea poate afecta și eficiența flotei. Incidentele rutiere pot scoate vehiculele și șoferii acestora de pe șosea pentru perioade lungi de timp, ceea ce-i face pe manageri să caute alte soluții, uneori nu foarte la îndemână, pentru a se asigura că sarcinile sunt încă îndeplinite. Este, deci, important ca managerii de flote să adopte tehnologia potrivită pentru a reduce aceste riscuri ce afectează siguranța și eficiența parcului auto.

Cum funcționează?

Funcția de bază a ADAS este de a spori siguranța vehiculului și de a ajuta șoferul să controleze mai bine vehiculul. Aceste sisteme fac acest lucru alertând șoferul asupra potențialelor probleme sau preluând sarcini specifice de conducere. Beneficiarii principali sunt șoferii, pasagerii și pietonii. Sistemele de asistență a șoferului funcționează pentru a reduce numărul de coliziuni, crescând astfel siguranța rutieră generală.

Asistența șoferului s-a schimbat semnificativ în ultimii 50 de ani, de pe vremea sistemelor de frânare antiblocare până în prezent. Constructorii auto care au adoptat controlul electronic al stabilității și controlul adaptiv al vitezei de croazieră în anii 1990 au schimbat jocul în siguranța vehiculelor. La scurt timp, în 2008, Volvo a introdus sistemul City Safety, unul dintre primele sisteme autonome de frânare de urgență.

Astăzi, ADAS cuprinde mai multe caracteristici de siguranță care se bazează în mare măsură pe tehnologie. Este un puzzle complex cu o mulțime de părți mobile, care pot include:

Senzori: aceștia detectează obiectele din apropiere sau modificările condițiilor de conducere. De exemplu, senzorii radar pot ajuta la controlul adaptiv al vitezei de croazieră și la detectarea coliziunilor, iar senzorii de temperatură pot detecta modificări ale condițiilor meteorologice care ar putea afecta vehiculul.

Camere: Camerele captează imagini pe care sistemul le poate apoi analiza. Ele sunt vitale pentru avertismentele de părăsire a benzii, recunoașterea semnelor de circulație și detectarea pietonilor.

LiDAR (Light Detection and Ranging): Această tehnologie folosește lumina laser pulsată pentru a măsura distanțe și pentru a crea hărți detaliate ale zonelor din jurul vehiculului. Acest lucru îmbunătățește o serie de funcții precum parcarea autonomă și controlul adaptiv al vitezei de croazieră.

GPS: tehnologia Global Positioning System ia în considerare sistemele de navigație pentru a oferi informații despre locația în timp real.

Algoritmi software: aceștia sunt esențiali pentru interpretarea datelor colectate de senzori și camere, precum și pentru adoptarea deciziilor pe baza acestor informații.În combinație, aceste tehnologii permit ADAS să facă șofatul mai sigur și mai eficient. De aceste sisteme beneficiază atât șoferii individuali, cât și managerii de flote care au de supravegheat mai multe vehicule.

Nivelurile sistemului ADAS

Producătorii de automobile și organismele de reglementare clasifică ADAS pe diferite niveluri, în funcție de cât de multă automatizare este prezentă:

Nivelul 0: La acest nivel, sistemele avansate de asistență pentru șofer nu controlează vehiculul, dar oferă șoferului informații pe care să le interpreteze. Caracteristicile pentru acest nivel includ avertismente de părăsire a benzii de rulare, camere pentru unghiul mort și avertismente de coliziune frontală.

Nivelul 1: Cunoscut ca asistență pentru șofer, ADAS de nivel 1 poate prelua controlul unei singure funcții în interiorul vehiculului. Caracteristicile din această categorie includ controlul adaptiv al vitezei de croazieră și asistența la frânarea de urgență.

Nivelul 2: Cu ADAS de nivel 2, sistemul poate controla mai multe funcționalități, inclusiv parcarea autonomă. Vehiculul este parțial autonom, dar necesită în continuare monitorizare umană în orice moment.

Nivelul 3: Acest nivel poate gestiona majoritatea funcțiilor vehiculului, deși intervenția umană este încă necesară. Vehiculele cu ADAS de nivel 3 au capacități de detectare a zonei din jur, permițându-le să îndeplinească sarcini precum accelerarea pe lângă un vehicul cu mișcare lentă.

Nivelul 4: Acest nivel înseamnă o automatizare ridicată a condusului. ADAS de nivel 4 este suficient de avansat încât intervenția umană este de obicei inutilă în majoritatea situațiilor.

Nivelul 5: Cel mai înalt nivel de ADAS, Nivelul 5, permite o autonomie completă a vehiculului. Interacțiunea umană, inclusiv controlul manual al volanului, devine opțională. Este posibil ca vehiculele cu ADAS de nivel 5 să nu aibă nevoie de volan sau pedale.

Caracteristicile standard ale ADAS

Ofertele ADAS s-au îmbunătățit semnificativ în ultimele decenii, până la punctul în care multe caracteristici sunt standard la majoritatea vehiculelor noi. Să aruncăm o privire la unele dintre cele mai comune caracteristici de siguranță:

Controlul adaptiv al vitezei de croazieră
Controlul adaptiv al vitezei de croazieră (Adaptive Cruise Control – ACC) este o funcție automată care ajustează viteza unui vehicul pentru a menține distanțe de siguranță față de vehiculele din față. Mitsubishi l-a introdus în 1992 drept sistemul său de avertizare la distanță, „Debonair”. În 1999, Mercedes-Benz a introdus ACC asistat de radar pe vehiculele sale S-Class și CL-Class.Astăzi, majoritatea sistemelor ACC folosesc radar și uneori senzori LiDAR pentru a detecta vehiculele din față și pentru a regla, în consecință, viteza. Această caracteristică a devenit din ce în ce mai comună, multe vehicule din gama medie și de lux oferind-o acum ca standard sau opțional.

Asistență pentru menținerea benzii
Asistența pentru menținerea benzii (LKA) – uneori numită sisteme de avertizare la părăsirea benzii – ajută la prevenirea părăsirilor neintenționate ale benzii. Când sistemul detectează o mișcare neintenționată în afara benzii sale, face ca volanul sau scaunul să vibreze pentru a alerta șoferul. În unele cazuri, poate suna o alarmă sonoră. Unele sisteme LKA acționează chiar prin direcționarea automată a vehiculului înapoi pe banda sa.

Sisteme de evitare a coliziunilor
Sistemele de prevenire a coliziunilor, cunoscute și sub denumirea de sisteme pre-coliziune, utilizează radar, camere de bord, dar și alți senzori pentru a detecta în avans potențialele scenarii de coliziune și pentru a alerta șoferul. Dacă șoferul nu răspunde, unele sisteme pot acționa automat frânele pentru a preveni sau atenua o coliziune. Volvo a fost pionier în această tehnologie, introducând sistemul City Safety ca standard în 2010.

Asistență la parcare
Sistemele de asistență la parcare îi ajută pe șoferi să parcheze mai ușor. Unele sisteme pot detecta un spațiu de parcare adecvat și pot instrui șoferul când trebuie să schimbe treptele de viteză și când să accelereze sau să frâneze. Altele pot chiar prelua volanul pentru a parca vehiculul. Toyota a introdus un sistem automat de parcare în 2003, iar acum multe vehicule includ această caracteristică.

Detectarea unghiului mort
Sistemele de detectare a unghiului mort avertizează șoferii cu privire la vehiculele aflate în unghiurile moarte în timpul schimbării benzii sau când vehiculele se apropie din spate cu viteză mare. Aceste sisteme folosesc de obicei senzori radar sau ultrasonici pentru a monitoriza zonele pe care șoferul nu le poate vedea cu ușurință. Volvo a introdus această tehnologie în 2005, prin intermediul sistemul său de informare privind unghiul mort(BLIS).

Beneficii pentru managementul flotei

Adoptarea pe scară largă a vehiculelor cu sisteme avansate de asistență pentru șofer are o mulțime de beneficii pentru siguranța flotei. Sistemele de evitare a coliziunilor, avertismentele de părăsire a benzii de rulare și controlul adaptiv al vitezei de croazieră reduc riscul de coliziuni, alertând șoferii asupra potențialelor pericole și, în unele cazuri, chiar preluând controlul vehiculului pentru a preveni accidentele.

ADAS este, de asemenea, benefic pentru conștientizarea șoferului. Detectarea punctului mort și avertismentele de coliziune frontală îi ajută pe șoferi să fie conștienți de zonele din jurul lor și să promoveze obiceiuri mai sigure. Detectarea avansată a somnolenței conducătorilor auto poate alerta managerii de flote dacă șoferii prezintă semne de oboseală, permițându-le să ia măsuri înainte de a avea loc incidente.

Utilizarea ADAS pentru gestionarea flotei are și un impact financiar semnificativ, deoarece reduce riscul de coliziune. Acest lucru se poate traduce în economii substanțiale pentru proprietarii de flote. Mai puține incidente duc la mai puține reparații și la reducerea suplimentară a costurilor. În cele din urmă, controlul adaptiv al vitezei de croazieră și asistența pentru conducerea ecologică pot îmbunătăți eficiența consumului de combustibil, ceea ce poate ajuta la eforturile companiei pentru creșterea sustenabilității flotei.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Cristian Pistol, CNAIR: Banca Mondială este interesată să finanţeze o serie de proiecte rutiere

Ministrul Mediului a dat startul înscrierilor în programele Rabla, la fabrica Ford Otosan

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

telematica
Monitorizare și aplicații

Telematica și reducerea costurilor cu flotele auto

Datele despre vehiculele companiei sunt unul dintre cele mai importante active. De...

Monitorizare și aplicații

Jocurile de cazino întâlnesc literatura

De la romanele clasice până la cele mai recente opere contemporane, cărțile...

SafeFleet
Monitorizare și aplicații

SafeFleet a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 24 mil. lei în 2023, în creștere cu 13%

SafeFleet, unul din cei mai importanți jucători pe piața de monitorizare a...