BCR a acordat, în perioada 2005 – 2015, finanţări de peste 5 miliarde lei pentru proiectele de infrastructură dezvoltate de autorităţile publice, cea mai mare parte a fondurilor – 2,6 mld. lei – fiind destinate reabilitării infrastructurii rutiere.
Potrivit băncii, o altă categorie majoră de proiecte a vizat intervenţii dedicate pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii: legături rutiere între comunităţi izolate, reparaţii ale şcolilor şi spitalelor, construcţia de locuinţe sociale, centre de asistenţă socială şi îngrijirea persoanelor cu dizabilităţi, infrastructură de apă, canalizare şi managementul deşeurilor.
Aproximativ 1 miliard de lei reprezintă co-finanţări ale proiectelor realizate cu fonduri europene aferente programelor operaţionale de care a beneficiat România în perioada 2007-2013, în special prin Programul Operaţional Regional şi Programul Naţional de Dezvoltare Rurală. La acestea se adaugă Programul Operaţional Sectorial Mediu (sisteme integrate de management al deşeurilor) precum şi o serie de Programe de Cooperare Transfrontalieră.
Ioana Gheorghiade, Director Executiv Sector Public şi Finanţarea Infrastructurii în cadrul BCR subliniază faptul că se impune din ce în ce mai mult dezvoltarea strategică a infrastructurii pentru transportul de mărfuri şi a celei educaţionale pentru atragerea şi păstrarea investitorilor în România.
Dacă nu se schimbă nimic în această privinţă, investiţiile se vor concentra în continuare în capitală şi în oraşele mari cu forţa de muncă calificată ori în zona de Vest cu lanţul logistic care s-a dezvoltat în acea zonă cu acces rapid la autostrăzile din Ungaria. Fără o extindere a infrastructurii interesul companiilor private se mută pe pieţele externe, iar investitorii străini vor prefera Polonia sau Ungaria. Potenţialul de dezvoltare al României este pus în pericol”, a afirmat Ioana Gheorghiade.
În ceea ce priveşte priorităţile Băncii Comerciale Române pe termen scurt şi mediu, oficialii BCR au punctat următoarele:
- Susţinerea proiectelor co-finanţate cu fonduri europene atât cele în curs de finalizare derulate în cadrul POR 2007 – 2013 cât şi cele care urmează să fie implemenate prin programul 2014 – 2020.
- Finanţarea dezvoltării infrastructurii sociale, educaţionale şi de transport în zonele mai slab dezvoltate ale României, în linie cu misiunea băncii de a fi aproape de comunităţile unde este prezentă.
- Finanţarea dezvoltării infrastructurii de mediu.
- Cooperarea între mediul privat şi public pentru dezvoltarea proiectelor esenţiale, inclusiv în format PPP.
Comentați?