Advertisement

Redresare şi Rezilienţă
Home Infrastructură Autostrăzile şi drumurile expres propuse la finanţare prin Planul Național de Redresare şi Rezilienţă

Autostrăzile şi drumurile expres propuse la finanţare prin Planul Național de Redresare şi Rezilienţă

Din fondurile care vor fi primite de la Comisia Europeană (CE) prin Facilitatea de Redresare şi Rezilienţă, în valoare totală de 30,4 de miliarde de euro, Guvernul propune la finanţare un număr de 8 autostrăzi şi 23 de drumuri expres, variante de ocolire şi drumuri de legătură, în lungime de aproape 1.300 km.

Banii nu vor ajunge pentru toate, pentru că, potrivit Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), sectorului rutier i-au fost alocate fonduri pentru 580 km de şosele rapide, care însumează 4,54 mld. euro:

  • Peste 250 km de autostradă şi drumuri expres cu un buget estimatde 3,54 mld. euro;
  • Peste 330 km de Variante Ocolitoare şi drumuri de legătură lareţeaua centrală cu un buget estimat de 1 mld. euro.

În pofida celor 4,54 mld. euro, lista investiţiilor propuse spre finanţare în cadrul PNRR pentru domeniul „Transport durabil” este mult mai mare. Ea cuprinde 8 autostrăzi şi 23 de drumuri expres şi drumuri de legătură cu reţeaua rutieră primară. În urma negocierilor cu Comisia Europeană se va stabili care vor intra la finanţare.

AUTOSTRĂZI – 6,4 mld. euro (cu TVA) pentru 662,82 km

  • Autostrada Lugoj-Deva (Sector E + rest sector D) – 330 mil. euro pentru 13,5 km;
  • Autostrada de centură Nord Bucureşti – 960 mil. euro pentru 49,6km;
  • Autostrada Ploieşti-Buzău – 380 mil. euro pentru 65 km
  • Autostrada Buzău-Focşani – 420 mil. euro pentru 72 km;
  • Autostrada Focşani-Bacău – 640 mil. euro pentru 109,3 km;
  • Autostrada Bacău-Paşcani + Legătura la Piatra Neamţ – 865 mil. euro pentru 81,2 km;
  • Autostrada Paşcani-Suceava-Siret – 638 mil. euro pentru 101,5 km;
  • Autostrada Transilvania (cu Meseş-Poarta Sălajului-Nuşfalău) + Pachet conectivitate Cluj (Gilău-Apahida) – 2.170 mil. euro pentru 170,72 km.

DRUMURI EXPRES – 2,3 mld. euro cu TVA pentru 636,2 km

  • A1-Timişoara-Aeroport Traian Vuia/DNCT – 26,5 mil. euro pentru 7,7 km;
  • Târgovişte-Bucureşti-A0/DNCB – 123,8 mil. euro pentru 58,6 km;
  • DN1-Aeroportul Henri Coandă-A3/A0 – 51,3 mil. euro pentru 9 km;
  • A8-Leţcani Vest-Centura Iaşi-Iaşi Dacia – 88 mil. euro pentru 14,9 km
  • Apahida-Jucu – 21,40 mil. euro pentru 3,7 km;
  • A1-Piteşti-Mioveni – 50 mil. euro pentru 9,2 km;
  • Centura Craiova Est-DX Piteşti-Craiova – 22,3 mil. euro pentru 4,3 km;
  • Alternativa Techirghiol (Litoral Express) – 62,8 mil. euro pentru 22 km;
  • Bistriţa-Dej – 317 mil. euro pentru 55,6 km;
  • Hunedoara-Sântuhalm-A1 – 39 mil. euro pentru 13 km;
  • Botoşani-Suceava-DX5 – 148,2 mil. euro pentru 26,2 km;
  • Slobozia-Drajna Nouă-A2 – 43,1 mil. euro pentru 16,9 km;
  • Jucu-Dej – 251,6 mil. euro pentru 34,1 km;
  • Miercurea Ciuc-Sf. Gheorghe-A13 – 50,2 mil. euro pentru 60,3 km;
  • Vaslui-Bacău-DX5/A13 – 62,1 mil. euro pentru 74,2 km;
  • Reşiţa-Caransebeş-DX2 – 41,8 mil. euro pentru 41,8 km;
  • Călăraşi-Drajna Nouă-A2 – 15,7 mil. euro pentru 22 km;
  • Sfântu Gheorghe (Chilieni)-Chichiş-A13 – 32,6 mil. euro pentru 5,8 km;
  • A10-Teiuş-Blaj – 30,8 mil. euro pentru 23,7 km;
  • Legătura A3-Mărtineşti-Vâlcele – 77,95 mil. euro pentru 9 km;
  • Baia Mare -Jibou – 423,9 mil. euro pentru 54,8 km;
  • Baia Mare-Satu Mare – 336,83 mil. euro pentru 55,5 km
  • Soveja – Lepşa – 19,85 mil. euro pentru 13,9 km.

Durata de implementare a Planului Naţional de Redresare și Rezilienţă este stabilit prin proiectul de regulament al Consiliului Uniunii Europene și al Parlamentului European până în luna august 2026.

Din suma aferentă granturilor, 70% va fi disponibilă până în 2022, iar restul de 30% se va aloca pe baza unei formule prestabilite (diferită faţă de cea pentru prima tranșă, urmând a se calcula până la 30 iunie 2022), în funcţie evoluţiile macroeconomice la nivelul fiecărei ţări.

Planului Naţional de Redresare și Rezilienţă a fost prezentat joi seara, în cadrul unui eveniment la care au participat membrii Guvernului, președintele Klaus Iohannis, comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean și primarul Capitalei, Nicușor Dan.

 

CITEȘTE ȘI:

Restricţii de circulaţie de Sfântul Andrei şi de Ziua Naţională a României

Drumarii nu vor mai putea utiliza nisip pentru combaterea poleiului şi înzăpezirii. Proiect

Lucrări de reabilitare pe Podul Giurgiu-Ruse. Circulaţia se desfăşoară alternativ

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Brașov - Bacău
Infrastructură

Traseul actualizat al Autostrăzii Brașov – Bacău A13, prezentat autorităților locale

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a prezentat autorităților locale din județele...

Varianta Ocolitoare Giurgiu
Infrastructură

Construcția Variantei Ocolitoare Giurgiu intră în linie dreaptă

Contractul pentru construcția Variantei Ocolitoare Giurgiu (12,06 km) a fost semnat între...

pod peste Dunăre
Infrastructură

11 oferte pentru proiectarea celui de-al doilea pod peste Dunăre, la Giurgiu

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a primit 11 oferte...

Autostrada Timișoara - Moravița
Infrastructură

Autostrada Timișoara – Moravița A9. Constructor desemnat pentru lotul 2 Jebel – Moravița

Compania Porr Construct a fost desemnată câștigătoarea contractului pentru construirea lotului 2...