Autostrada Sudului A6 este un proiect important pentru sudul României, care nu este traversat de niciun fel de șosea de mare viteză. Din păcate, ca și în cazul altor inițiative privind dezvoltarea infrastructurii, lucrurile se mișcă mult prea încet pentru aspirațiile celor care așteaptă acest drum de peste 20 de ani.
Despre Autostrada Sudului A6, cu o lungime de aproximativ 400 – 500 km, se vorbește din 2004, când autoritățile doreau realizarea unei șosele de mare viteză pe traseul București – Alexandria – Craiova, cu extindere spre Calafat, pentru joncțiunea cu podul peste Dunăre, și spre Lugoj, pentru conectarea cu A1. Identificarea sursei de finanțare nu a fost considerată o prioritate, iar peste proiect s-a așternut praful. 9 ani mai târziu, a fost finalizat însă un ciot de 10,5 km, care face legătura dintre Lugoj și Autostrada A1, în zona localității Balinț. Mai trec iar câțiva ani și, în sfârșit, CNAIR lansează primele licitații pentru realizarea studiilor de fezabilitate. Este vorba despre contractele pentru proiectarea secțiunilor București – Alexandria, Craiova – Filiași (parte din drumul de mare viteză Craiova Târgu-Jiu) și Filiași – Drobeta Turnu Severin – Lugoj.
Secțiunea București – Alexandria
Cunoscută la un moment dat și sub denumirea de ”Autostrada lui Dragnea”, șoseaua de mare viteză București – Alexandria va avea o lungime totală de 77 km, trei tronsoane și 10 noduri rutiere, care vor face legătura cu alte drumuri naționale și județene, inclusiv cu DN 5 București – Giurgiu, pentru conexiunea cu Podul peste Dunăre. Durata de realizare este de 36 de luni, din care 12 luni pentru realizarea proiectului tehnic și 24 luni pentru execuție.
Pe traseul din județele Ilfov, Giurgiu și Teleorman, aprobat încă din 2023, sunt prevăzute 33 de poduri/pasaje și 10 noduri rutiere. Din 5 în 5 kilometri au fost prevăzute 15 zone, fiecare cu o lungime de 160 de metri pentru trecerea de pe o cale pe alta a autostrăzii, în caz de accidente, devieri sau reparații. Traseul pornește din zona Dărăști (Ilfov), din Autostrada de Centură București A0 (semi-inelul de sud) și cu o conexiune la Drumul Radial 10 Măgurele Expres, iar finalul acestuia este în DN 6F – Centura Alexandria, asigurând conexiunea cu viitorul Coridor 4 pe relația Alexandria – Roșiorii de Vede – Caracal – Craiova”, se arată în documentația de mediu elaborată de Total Business Land.
Autoritățile estimeză că până la finalul acestui an, Autostrada București – Alexandria va intra în licitație pentru proiectare și construcție. Până atunci, însă trebuie emis Acordul de Mediu, de care depinde avizarea Studiului de Fezabilitate. Primii pași au fost deja făcuți, fiind organizate dezbaterile publice necesare în județele Ilfov, Giurgiu și Teleorman. ”Scopul acestor dezbateri a constat în analizarea raportului privind impactul asupra mediului și a studiului de evaluare adecvată în cadrul procedurii de emitere a acordului de mediu – document important pentru desfășurarea și implementarea proiectului, fiind o etapă preliminară avizării și aprobării Studiului de Fezabilitate”, spunea, în ianuarie 2025, Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Acesta preciza că, până la finalul acestui an, după emiterea Acordului de Mediu şi finalizarea Studiului de Fezabilitate, va urma obținerea avizelor de la CNAIR, Ministerul Transporturilor și alte ministere implicate, aprobarea indicatorilor tehnico-economici în Guvern, întocmirea caietului de sarcini și lansarea licitației pentru proiectare și execuție.
În 2014, construcția șoselei de mare viteză era evaluată la circa 400 de milioane de euro, dar 10 ani mai târziu costurile au crescut de 5 ori, la aproximativ 2 miliarde de euro. Astăzi, circulația dintre cele două municipii este asigurată de drumul național DN 6, un traseu cu câte o bandă pe sens și cu un trafic foarte aglomerat.
Secțiunea Alexandria – Craiova
Dacă pentru așa-zisele capete ale Autostrăzii Sudului, București – Alexandria și, respectiv, Craiova – Lugoj, proiectarea avansează, pentru secțiunea Alexandria – Craiova nu s-a făcut nimic. Discuțiile din ultimii ani s-au purtat pe marginea a două variante, Alexandria – Roșiorii de Vede – Slatina – Craiova și, respectiv, Alexandria – Roșiorii de Vede – Caracal – Craiova. Dat fiind faptul că în documentația de mediu pentru secțiunea București – Alexandria se vorbește despre realizarea Coridorul 4 pe relația Caracal – Craiova, se pare că varianta a doua este cea care va fi luată în calcul.
Fără a oferi mai multe amănunte, secretarul de stat Ionel Scrioșteanu spunea, în octombrie 2024, în cadrul unor discuții la PNL Dolj, că următoarele proiecte pentru infrastructura rutieră sunt realizarea studiilor de fezabilitate pentru Autostrada Alexandria – Craiova și pentru Drumul Expres Craiova – Calafat.
Secțiunea Craiova – Filiași
Autostrada dintre Craiova și Filiași (58,6 km) este, de fapt, parte din proiectul drumului de mare viteză Craiova – Târgu Jiu. Secțiunea, care va fi proiectată pentru o viteză de 130 km/h, a primit Acordul de Mediu încă din decembrie 2023. Construcția este împărțită în trei loturi:
– Lotul 1 (10,3 km), care va funcționa și ca variantă ocolitoare pentru zona de nord a municipiului Craiova, trebuie construit în 34 de lini, din care 10 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție. Pentru asocieri de constructori din România, Bulgaria și Turcia au depus oferte în februarie 2025, valoarea estimată a contractului fiind de maximum 1,64 miliarde lei (fără TVA), sumă asigurată prin Programul Transport (PT) 2021-2027. Pe traseu vor construite inclusiv un nod rutier (Craiova Nord), care va asigura conexiunea cu DN 65F, un pasaj peste DEx 12 Craiova – Pitești, două viaducte peste nodul Valea Ursoaia, două parcări de scurtă durată, dotate cu câte 8 locuri destinate încărcării autoturismelor electrice.
– Lotul 2 (14,4 km) a fost lansat în licitație tot în februarie 2025, stârnind interesul a șase asocieri de constructori din România, Bulgaria, Italia, Elveţia, Turcia şi Ucraina, care au depus tot atîtea oferte. Acest segment va face legătura între Nodul Rutier Craiova Nord şi localitatea Işalniţa. Durata contractului este tot de 34 de luni (10 luni proiectare şi 24 de luni execuţie), iar valoarea, de 1,96 miliarde de lei, iar sursa de finanţare fiind PT 2021-2027. Antreprenorul trebuie să construiască inclusiv un viaduct peste CF 100, DN 6/E70 şi râul Brădeşti, în lungine de 843 m; un pod peste râul Amaradia, în lungime de 264 m și două spaţii de servicii, dotate fiecare cu 8 locuri pentru încărcarea autoturismelor electrice.
– Lotul 3 (21,70 km) se desfășoară între nodul rutier Beharca și proximitatea localității Filiași, iar pe traseu vor fi construite 21 lucrări de artă. Contractul mai prevede construirea a patru spații de servicii, dotate cu cel puțin opt stații de încărcare pentru autoturismele electrice. Finanțarea este asigurată prin PT 2021-2027, durata alocată proiectării și execuției fiind tot de 34 de luni. La licitația pentru execuție au fost primite cinci oferte.
Secțiunea Filiași – Lugoj
Acest segment de drum de mare viteză, în lungime de aproximativ 230 km) este încă în etapa realizării studiilor de fezabilitate și alegerii traseului, contractele cu proiectații fiind deja semnate pentru toate cele 4 loturi:
– Lotul 1 Filiași – Drobeta Turnu Severin (70 km). Proiectantul a fost desemnat în 13 februarie 2023, iar contractul a fost semnat în 10 iunie.
– Lotul 2 Drobeta Turnu Severin – Domașnea (65 km). Proiectantul a fost desemnat în 28 februarie 2023, iar contractul a fost semnat în 4 iunie.
– Lotul 3 Domașnea – Caransebeș (45 km). Proiectantul a fost desemnat în 30 iunie 2023, iar contractul a fost semnat în 13 septembrie. CNAIR este interesată de realizarea unui nod rutier în zona localității Slatina-Timiş, pentru asigurarea conexiunii cu DN 6 și, implicit, pentru dezvoltarea turistică a zonei.
– Lotul 4 Caransebeș – Lugoj (50 km). Primul proiectant, o compania din Turcia, a fost desemnat în 28 februarie 2023, însă contractul nu a mai fost semnat pentru că nu au fost depuse documentele necesare. Ulterior, a fost lansată o nouă licitație, iar contractul a fost semnat de abia în 6 decembrie 2024.
Toate studiile de fezabilitate trebuie finalizate în 24 de luni, ceea ce înseamnă că primele trei vor fi depuse la CNAIR în august – septembrie 2025, iar cel de-al patrulea, la finalul anului viitor sau chiar începutul lui 2027.
(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2025)
CITEȘTE ȘI:
Doar 2,3% dintre companii utilizează transportul multimodal. Studiu






Comentați?