Anvelopele de buget, o soluție viabilă?

Nu intenționăm să demontăm mitul anvelopelor de buget, dar încercăm să prezentăm avantajele și dezavantajele acestora și să explicăm de ce, de multe ori, un cost inițial mic se poate transforma într-un cost mai mare pe termen lung.

Anvelopele autovehiculelor sunt un capitol care dă mari bătăi de cap, în general, indiferent dacă este vorba de un particular proprietar de vehicul sau de un responsabil care are în administrare un întreg parc auto. La prima vedere, toată rețeta este una financiară, pe termen scurt. Și anume costul inițial de achiziție a unui set complet sau doar a unei perechi de anvelope
necesare.

De fapt și de drept problema se dovedește mult mai complexă, costul real fiind cel de pe întreaga durată de exploatare a anvelopelor în cauză. Ca și în cazul autovehiculelor sau a industriei de piese auto, și în cazul anvelopelor există o ofertă bogată, diversificată. Există producatori mari, de tradiție, care oferă game variate și complexe de modele și mărimi, există producători de buget, care sunt afiliați mai mereu unui producător mare, din prima categorie. Și mai există producătorii entrylevel, low buget, de foarte puține ori cu un nume cu rezonanță, dar care oferă prețuri cu adevărat imbatabile. Fără a fi răutăcioși, le putem numi chinezării, pentru că în mai toate cazurile proveniența acelor produse este chiar China.

Prețul de achiziție al anvelopei este, de multe ori, invers proporțional costurilor totale de exploatare.

Bineînțeles, diferența este, ca în orice altă ramură industrială, de calitate. Calitatea de fabricație, dar și calitatea de viață a pprodusului. Aceasta din urmă se poate traduce prin durata sa de viață și prin performanțele pe care le oferă. O anvelopă poate fi utilizată în siguranță 20.000, 40.000 sau 60.000 km, de exemplu, dar nu orice anvelopă poate ajunge la performanțele din urmă. Acolo se face diferența, iar suma de bani plătită inițial se poate răsfrânge în timpul efectiv de exploatare.

Performanțele anvelopelor au fost standardizate în timp. Importante sunt performanțele la frânare sau cele legate de rularea pe suprafața umedă. Nu e obligatoriu ca o anvelopă scumpă (uneori foarte scumpă) să aibă performanțe extraordinare la frânare, dar e aproape sigur că o anvelopă așa-zis ˝no name˝ să aibă rezultate proaste și chiar foarte proaste. De regulă încercarea anvelopelor la acest capitol se face prin frânări bruște de la viteze prestabilite, cea mai uzuală fiind viteza de 100 km/h. Se calculează exact distanța necesară unui vehicul pentru a se opri complet. Aici intervin de cele mai multe ori diferențele generate de mateterialele folosite de diverși producători și de tehnologiile de fabricare utilizate.

Câțiva metri (2,3,5 m) pot face diferența dintre accident sau nu, dintre pagube mari sau doar minore, dintre viață și moarte. De asemenea, pe suprafața de rulare umedă sau udă contează enorm calitățile de evacuare a apei, iar marii producători investesc sume considerabile în cercetarea produselor din portofoliu, lucru pe care producătorii mici nu îl fac, nu numai pentru că nu și-l permit, dar și pentru că nu stăpânesc cunoștinele necesare.

Deci, punând cap la cap, concluzionăm că aderența unei anvelope este esențială, atât pe suprafețe de rulare uscate, cât și umede, și mai ales în momentul în care ne referim la distanțele de frânare. Dacă nu sunt necesare performanțe deosebite, ofertele unui producător mare, de renume, pot fi înlocuite cu unele ale unor producători mai mici, dar tot din portofoliul marilor companii din domeniu. Indiferent de nume, marii producători ofera și soluții de buget sub diverse mărci.

De cele mai multe ori discutăm depre modele de anvelope rebotezate, care făceau parte din gamele principale premium până cu puțin timp în urmă și care, odată cu apariția modelelor succesoare, au fost rebotezate și poziționate mai jos pe scara preurilor. Deci simplul fapt că ele au fost dezvoltate la un moment dat de către un producător mare poate fi garanția că și anvelopele un pic mai ieftine, dar parte dintr-un concern mare, pot fi extrem de performante. De fapt, această nișă se poate dovedi perfectă atât pentru un utilizator normal, care nu caută performanța dinamică de top, dar și pentru parcurile auto foarte atente la cheltuielile pe care le efectuează.

DOT-ul este marcajul care indică săptămâna și anul în care a fost produsă anvelopa respectivă.

Revenim practic la punctul din care am plecat. Dacă ne gândim la durata de viață și de funcționare optimă a unei anvelope, atât în timp, cât și în distanța totală parcursă, dacă ne gândim la aderența oferită, la distanțele de frânare, oare nu putem spune că diferențele inițiale de preț se mai niveleazaă? Nu de puține ori, în urma unor studii complexe și serioase, s-a dovedit că, la final de viață, o anvelopă scumpă, premium, a fost mai profitabilă decât una de buget, chiar dacă diferența rezultată din costul de achiziție era considerabilă.

Ultimele generaiți de anvelope performante au fost concepute și pentru a scădea rezistența la rulare, rezultatul mai amplu fiind scăderea consumului de combustibil. Acestea sunt așa-zisele anvelope eco. Sigur, prețul acestora este mai mare, dar diferențele se văd când se calculează consumul de combustibil. Iar utilitatea acestor anvelope este sesizabilă tocmai în cazul parcurilor auto de mari dimensiuni. Nu mai trebuie menționat că producătorii mici, independenți, au în gamă (în aproape toate cazurile) anvelope eco doar cu numele, tehnologiile necesare producerii unor asemenea produse nefiind nici pe departe rentabile pentru ei.

anvelope 1Un ultim aspect legat de anvelope pe care am vrea să-l amintim în această discuție este cel legat de etichetele tip utilizate de ceva timp încoace. Introducerea lor a urmărit tocmai o diferențiere cât mai corectă a performanțelor oferite clienților. Fiecare model în parte este acompaniat de o etichetă tip pe care sunt notate performanțele la frânare, la rulare pe suprafața umedș i nivelul de zgomot generat în mers. E limpede că produsele mai scumpe, de la producători consacrați, au o etichetă mai ofertantă, care atrage.

Dar eticheta nu este soluția întotdeauna, mai ales în cazul… ˝chinezăriilor˝, despre care nu trebuie să mai precizăm că se pot prezenta în comerț cu etichete contrafacute, așa că este recomandabil să se acorde o atenție sporită achiziției anvelopelor. Ca nu cumva economia făcută inițial să se întoarcă, uneori amplificat,asupra utilizatorului. A nu se înțelege că suntem complet împotriva anvelopelor foarte ieftine. Ele sunt oricând mai bune decât unele uzate, trecute de mult peste momentul ieșirii din uz, dar vrem să subliniem că luarea unei decizii trebuie cântarită mai mult, dincolo de prețul afișat pe etichetă.

Eticheta standardizată poate fi un bun indicator al performanțelor unei anvelope. Atâta timp cât nu este falsificată… Ea oferă informații despre performanțele de consum, despre zgomotul la rulare produs sau despre comportarea anvelopei pe suprafețe de rulare ude. Foarte important este și DOT-ul.

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, iulie-august 2014)

Adaugati comentariu