Advertisement

Garanti BBVA Leasing
Home Interviuri Anul 2022 va fi ca un Montagne Russe, cu posibile creșteri și scăderi

Anul 2022 va fi ca un Montagne Russe, cu posibile creșteri și scăderi

Interviu cu Okan Yurtsever, Director General, Garanti BBVA Leasing

Care sunt caracteristicile industriei de leasing financiar din România la începutul acestui an? Ce potențial de creștere are piața în 2022?

Anul a început foarte bine, aproape peste așteptări, însă așteptările noastre nu au inclus conflictul din Ucraina. Acest conflict a debutat la sfârșitul lunii februarie, însă cum proiectele aveau o anumită întârziere inevitabilă și comenzile ajungeau de obicei cu întârziere, nu am văzut un efect imediat în ceea ce privește solicitărilor clienților ori confirmării plăților.
Cu toate acestea, începând cu sfârșitul lunii februarie și continuând cu luna martie, cererea a scăzut față de așteptările noastre. Prin urmare, de atunci, am început să simțim un impact negativ generat de conflictul din Ucraina. Astfel, s-a conturat o nouă tendință – creșterea gradului de impredictibilitate.
În plus, conflictul din Ucraina exercită presiuni asupra inflației, asupra prețurilor, inclusiv asupra prețurilor la energie, iar prețul petrolului tinde să fluctueze. Atunci când se întâmplă acest lucru, există o marjă mare în care prețul poate să fluctueze, iar persoanele juridice trebuie să țină seama de cost pe traseul de la producție la livrare.
Una peste alta, văd anul acesta ca pe un Montagne Russe, cu posibile creșteri și scăderi. Dar, desigur, va exista activitate în domeniu, pentru că mașinile îmbătrânesc, iar clienții trebuie să-și înlocuiască flotele pentru că, la un moment dat, acestea nu mai sunt rentabile.

Ce avantaje are o companie dacă alege finanțarea prin leasing financiar?

Timpul de răspuns este încă avantajul principal pe care îl au companiile care aleg leasingul financiar. Dar, desigur, există și alte beneficii, cum ar fi utilizarea resurselor financiare ale companiei pentru alte investiții curente sau faptul că acele cheltuieli cu amortizarea și dobânda sunt deductibile, deoarece activul achiziționat prin leasing financiar este înregistrat ca mijloc fix.
În cele din urmă, un beneficiu semnificativ este posibilitatea de a achita costul activului în rate lunare, evitând o investiție inițială substanțială și costul fiind repartizat pe mai multe luni, fără a pune presiune pe bugetul companiei.

Cum au evoluat finanțările acordate de Garanti BBVA Leasing în primul trimestru din 2022 comparativ cu aceeaşi perioadă de anul trecut?

În primul trimestru al anului, am înregistrat creșteri în toate domeniile și toate tipurile de active – mașini, echipamente, utilaje și imobiliare. Multe contracte de leasing financiar au fost aferente, așa cum spuneam, contractelor semnate în ultima parte a anului 2021.
Astfel, unele dintre proiecte au fost semnate în 2021, iar altele în primul trimestru din 2022, iar aici mă refer la produsele pe care le-am putut găsi în stocuri, adică piața second-hand.
Prin urmare, putem concluziona că a existat o cerere crescută la începutul anului, pe măsură ce efectele COVID-19 s-au diminuat. Pe fondul unui grad de relaxare, clienții au demarat noi proiecte pentru a-și înlocui bunurile învechite.
Cu toate acestea, atunci când conflictul a izbucnit în Ucraina, efectele sale au început să fie resimțite.

În condițiile în care producătorii auto întârzie livrarea vehiculelor noi, ați înregistrat o creștere a cererilor de finanțare pentru vehicule second-hand? Ce soluții de finanțare oferiți clienților în acest caz?

Există bunuri second-hand pe stoc, o situație atipică pentru piața de leasing, deoarece această categorie a devenit mai scumpă de la o lună la alta. Și chiar s-a ajuns în punctul în care, după un an de utilizare, o mașină second-hand să coste mai mult decât una nouă, deoarece termenele de livrare sunt foarte lungi pentru vehiculele noi. Dar avantajul este că aceste produse sunt disponibile.
Clientul are nevoie de mobilitate și este nevoit să cumpere un vehicul second-hand, iar noi, desigur, îi oferim soluții. De altfel, nu ar trebui să existe nicio companie care să nu finanțeze bunuri second-hand.
În concluzie, a existat o cerere mare pentru bunuri second-hand, în special pentru mașini, utilaje și echipamente, și mai puțin pentru liniile de producție.

Ce reprezintă soluția MyLeasing pentru clienții Garanti BBVA Leasing?

Soluția MyLeasing a fost lansată în urmă cu câțiva ani, dar a fost recent modernizată și îmbunătățită. Acum, MyLeasing este o soluție inovatoare și foarte intuitivă și a stârnit interesul utilizatorilor, dovedindu-se de un real folos pentru diferitele lor inițiative.
Este o platformă special dedicată clienților noștri, ajutându-i să-și gestioneze contractele, inclusiv să efectueze cereri către noi. În plus, este o soluție simplă pentru descărcarea detaliilor din contracte și pentru a urmări și gestiona contul personal.

Va influenţa creşterea ROBOR costul finanţărilor în leasing financiar pentru companii? Care ar putea fi segmentele de clienţi cele mai afectate?

Credem că toți clienții cu dobânzi variabile vor fi afectați de majorarea indicelui ROBOR, dar cele mai afectate vor fi organizațiile cu cele mai mici marje de profit.

Credeţi că firmele îşi vor amâna proiectele de investiţii, precum cele în flote auto?

După cum am menționat, va fi în continuare activitate pe piață, deoarece va exista întotdeauna nevoia de înlocuire a mașinilor, a echipamentelor și a altor bunuri.
Cred că piața va crește pe termen lung, dacă nu se întâmplă ceva neașteptat. Ne așteptăm să vedem creșteri pe piața leasingului, chiar și în contextul conflictului din Ucraina, dar evoluția din acest an este greu de estimat, deoarece există multe necunoscute.
Nu cred că vom mai trece prin valuri de COVID-19, dar vor fi valuri inflaționiste, cauzate de creșterea prețurilor la energie.
Pe de altă parte, este posibil să vedem unele creșteri pe piață, dacă vor fi lansate noi capacități de producție, însă cred că există o mulțime de necunoscute și este imposibil de făcut o prognoză clară pentru 2022.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, mai 2022)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Iulie dă re-startul sistemului fiscal. Cât de pregătiţi sunt contribuabilii să gestioneze noile raportări

Nokian Tyres se pregătește de ieșirea de pe piața din Rusia

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Oana Iancu
Interviuri

Oana Iancu, Business Lease România: Într-o companie, managementul mobilității are nevoie de soluții integrate

În cadrul unei companii, mobilitatea trebuie privită ca pe un întreg, având...

leasing financiar
Leasing financiar

Peste 11.500 de vehicule au fost finanțate în leasing financiar în trim. I

Finanțările noi de vehicule în leasing financiar au rămas pe creștere, cele...

SafeFleet
InterviuriMonitorizare și aplicații

Cum se alege soluția telematică ideală pentru flote

– Interviu cu Claudiu Suma, CEO SafeFleet & LEKTRI.CO

ALD Automotive
InterviuriLeasing operaţional

Cum va dezvolta Ayvens piața de leasing operațional din România

Interviu cu Shane Dowling, Country Managing Director Ayvens în România