Află cât ar costa RCA dacă ar fi plătite asigurări pentru toate vehiculele înmatriculate

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) arată că în cazul în care toate autovehiculele din România ar fi asigurate RCA, prima medie pentru vehiculele comerciale ar scădea surprinzător de mult.
amânare a plății ratelor

Potrivit calculelor făcute de UNTRR, prima medie pentru vehicule comerciale ar scădea la 1.100 de euro, în timp ce prima medie pentru autoturisme s-ar reduce la 95 de euro.

Anul trecut, piaţa RCA s-a ridicat la aproape 750 milioane euro, potrivit estimărilor UNTRR pe baza datelor ASF din primele nouă luni din 2015 şi cu menţinerea unei creşteri de 15% faţă de 2014.

Totodată, conform Raportului Consiliului Concurentei din decembrie 2015 asupra pieţei asigurărilor, această sumă de 750 milioane euro este colectată astfel:

  • aproximativ 600 milioane euro de la 76,9% din autoturismele înmatriculate în România (4,6 milioane autoturisme, din 6 milioane de autoturisme).
  • aproximativ 150 milioane euro de la 51% (în scădere cu 8% faţă de 2011, conform aceluiaşi studiu) din autovehiculele comerciale licenţiate în România (84.150 din 135.000 de camioane peste 3,5 t şi 30.000 de autocare/autobuze/microbuze cu peste 1+8 locuri).

Ţinând cont de aceste cifre, UNTRR arată că, astfel, prima medie pentru autovehicule comerciale este de 1.800 euro, iar cea pentru autoturisme, de 130 euro.

Dacă ar creşte nivelul colectării la 100%, conform estimărilor UNTRR, la nivelul actual al pieţei s-ar putea ajunge la:

  • aproximativ 570 milioane euro – 100% din autoturismele înmatriculate în România – 6 milioane autoturisme;
  • aproximativ 180 milioane euro – 100% din parcul total de 165.000 de autovehicule comerciale licenţiate în România – 135.000 de camioane peste 3,5 t şi 30.000 de autocare/autobuze/microbuze cu peste 1+8 locuri.

În felul acesta, prima medie pentru autovehiculele comerciale ar scădea la 1.100 de euro (5.000 de lei), iar pentru autoturisme prima medie s-ar reduce la 95 de euro”, arată reprezentanţii UNTRR.

În opinia acestora, creşterea gradului de cuprindere în asigurarea RCA a tuturor autovehiculelor s-ar putea realiza prin verificarea poliţelor RCA cu ajutorul camerelor de supraveghere CNADNR – numerele de înmatriculare citite de aceste camere se vor exporta periodic către ASF, unde se vor compara cu baza de date existentă şi va presupune sancţionarea celor care nu au asigurare.

bani-lei-floteautoUniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România consideră, totodată, că reducerea fraudei pe segmentul RCA s-ar putea realiza prin măsuri administrative la emiterea poliţelor RCA, respectiv conexiunea la baza de date a DRPCIV/RAR, după sistemul existent şi funcţional utilizat la emiterea rovinietelor, vehiculul fiind identificat pe baza unicităţii numărului de înmatriculare şi a seriei de şasiu. În urma identificării vehiculului în baza de date a DRPCIV/RAR, seria de şasiu este completată în mod automat în aplicaţie.

„Dacă nu se adoptă nicio măsură administrativă, tarifele pentru transportatorii rutieri vor continua să crească, iar procentul autovehiculelor asigurate va continua să scadă într-un ritm puternic accelerat faţă de scăderea de 8% dintre 2011 şi 2014 şi singura soluţie pentru a evita colapsul pieţei RCA într-un an electoral, când nu va fi compensat venitul nerealizat de la vehiculele comerciale cu creşteri proporţionale la autoturisme, singura soluţie posibilă va fi, pe modelul asigurării obligatorii de locuinţe, limitarea tarifelor RCA/carte verde”, punctează UNTRR.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România propune un nivel de maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de mărfuri şi persoane care fac transporturi rutiere internaţionale şi naţionale, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local şi la maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme.

„ASF ar trebui să ia măsuri şi să atenţioneze utilizatorii de RCA/carte verde să încheie poliţe de asigurare la societăţi de asigurare solvabile, pentru ca în situaţia repetabilă a cazului Astra, chiar dacă Fondul de Garantare ar mai avea resurse pentru despăgubiri, acestea sunt limitate la 100.000 euro/cerere despăgubire, orice sumă care trebuie despăgubită peste această valoare rămânând în răspunderea utilizatorilor. Permiţând funcţionarea în continuare a unor astfel de firme în România, ASF expune consumatorii de RCA/carte verde la riscuri de plată de până la 5.900.000 Euro pentru eventuale daune produse în România şi la sume posibil mult mai mari pentru daune produse în ţări în care nu există astfel de plafoane”, conchid reprezentanţii UNTRR.

 

 

Adaugati comentariu