În vederea accelerării tranziției digitale și a mobilității mai inteligente în UE, președinția Consiliului și reprezentanții Parlamentului European au ajuns la un acord provizoriu cu privire la revizuirea Directivei din 2010 privind sistemele de transport inteligente (STI).
”Sistemele de transport inteligente sunt vitale pentru sporirea siguranței rutiere și abordarea problemelor tot mai mari legate de emisii și de congestie cu care se confruntă Europa. Acordul va stimula evoluția Uniunii noastre către o mobilitate mai inteligentă, mai sigură, mai eficientă și mai durabilă”, a menționat Andreas Carlson, ministrul suedez al infrastructurii și locuințelor.
Directiva revizuită urmărește luarea în considerare a evoluțiilor tehnologice, cum ar fi mobilitatea conectată și automatizată, aplicațiile de mobilitate la cerere și transportul multimodal. De asemenea, scopul acesteia este de a accelera disponibilitatea și a consolida interoperabilitatea datelor digitale care alimentează aceste servicii. Prin urmare, propunerea reprezintă un pas important către realizarea spațiului european comun al datelor privind mobilitatea.
Acordul provizoriu menține ambiția de a face progrese în implementarea sistematică și armonizată a sistemelor de transport inteligente, dar treptat, pentru a ține seama pe deplin de raportul costuri-beneficii și de capacitatea administrativă.
Acordul menține structura propunerii Comisiei, care se bazează pe caracterul de cadru al Directivei STI și pe diferitele intervenții tehnice prin intermediul actelor de punere în aplicare și al actelor delegate.
Tipurile de date necesare, printre care condițiile de acces pentru tuneluri și poduri, limite de viteză, hărți de circulație rutieră, restricții de acces permanente, drumuri închise, lucrări rutiere, măsuri temporare de gestionare a traficului, precum și serviciile critice, cum ar fi serviciile de informare în materie de trafic legate de siguranța rutieră, care urmează să fie puse la dispoziție în întreaga Uniune, sunt stabilite în anexele la directivă.
Prin urmare, noua directivă conține un program de implementare care acoperă cel puțin următorii 5 ani și prevede o acoperire geografică precisă a rețelei rutiere. Prin intermediul actelor delegate, Comisia poate completa anumite aspecte ale acestui program de implementare.
În cele din urmă, textul acordului politic clarifică și specifică mai multe dispoziții ale propunerii, în special tratamentul provizoriu al situațiilor de urgență, protecția datelor cu caracter personal, domeniile prioritare pentru implementarea și utilizarea specificațiilor și standardelor și principiile care se aplică elaborării specificațiilor tehnice la nivelul UE.
Acordul provizoriu trebuie aprobat de Consiliu și de Parlament. Ulterior, după revizuirea de către experții juriști-lingviști, acesta va fi adoptat în mod formal de ambele instituții. Din partea Consiliului, președinția suedeză intenționează să înainteze textul reprezentanților statelor membre (Coreper) în vederea aprobării cât mai curând posibil.
În decembrie 2020, Comisia a adoptat comunicarea privind Strategia pentru o mobilitate durabilă și inteligentă, care propune o transformare fundamentală a sistemului european de transport în vederea atingerii obiectivului unei mobilități durabile, inteligente și reziliente. Digitalizarea este un factor indispensabil al acestei transformări, ea urmând să asigure continuitatea și eficiența întregului sistem de transport. De asemenea, aceasta va spori și mai mult nivelurile de siguranță, securitate, fiabilitate și confort. Strategia identifică implementarea sistemelor de transport inteligente (STI) drept o acțiune-cheie pentru construirea unui sistem de mobilitate multimodal, conectat și automatizat. STI combină telecomunicațiile și tehnologiile informației cu ingineria în domeniul transporturilor, în vederea planificării, proiectării, operării, întreținerii și gestionării sistemelor de transport.
Directiva 2010/40/UE (Directiva STI) a fost concepută drept cadru pentru accelerarea și coordonarea implementării și utilizării STI aplicate transportului rutier și interfețelor acestuia cu alte moduri de transport. Având în vedere evoluțiile tehnologice majore care au avut loc de atunci, este necesară o reformă radicală a cadrului legislativ. În acest scop, la 15 decembrie 2021, Comisia a înaintat o propunere de revizuire a directivei. Propunerea face parte dintr-un pachet de inițiative legislative menite să contribuie la îndeplinirea obiectivelor de decarbonizare, digitalizare și sporire a rezilienței infrastructurii de transport.
CITEȘTE ȘI:
Primăria Brașov a obținut 12 milioane de lei de la AFM pentru programul „Rabla Local”
7 din 10 români sunt conștienți că accidentele și despăgubirile influențează costul RCA
Comentați?