Propunerea Comisiei Europene (CE) de a impune taxe compensatorii definitive, de până la 36,3%, la importurile de vehicule electrice cu baterie (BEV) din China a obținut sprijinul necesar din partea statelor membre UE pentru adoptarea tarifelor, a anunțat, vineri, Executivul comunitar.
”Acesta reprezintă un alt pas către încheierea anchetei antisubvenție a Comisiei. În paralel, UE și China continuă să depună eforturi pentru a explora o soluție alternativă care ar trebui să fie pe deplin compatibilă cu OMC, adecvată pentru abordarea subvenționării prejudiciabile stabilite de ancheta Comisiei, monitorizată și aplicabilă”, a mai arătat CE.
Un regulament de punere în aplicare al deciziei, care să includă concluziile definitive din anchetă, trebuie publicat în Jurnalul Oficial până cel mai târziu la 30 octombrie 2024.
Comisia Europeană va decide dacă taxele de import intră în vigoare la începutul lunii noiembrie.
Aceste tarife se adaugă taxei de import standard pentru mașini in UE, de 10%.
State precum Franța, Italia, Grecia și Polonia au anunțat că vor sprijini suprataxarea, în timp ce Ungaria, Slovacia, Germania și Spania s-au opus. Pentru ca o astfel de măsură să fie respinsă ar fi fost nevoie de o majoritate calificată, adică 15 state membre reprezentând 65% din populația UE.
Producătorul german de automobile Volkswagen a criticat tarifele, numindu-le „o abordare greșită”.
Totodată, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a reafirmat că un comerț liber și echitabil este esențial pentru crearea unei industrie auto europene competitive la nivel global, în timp ce concurența sănătoasă stimulează inovația și alegerea pentru consumatori.
”Comerțul liber și echitabil este esențial pentru asigurarea unor condiții de concurență echitabile pentru toți concurenții, dar este doar un aspect al competitivității globale. Pentru ca sectorul auto european să fie competitiv în cursa globală a vehiculelor electrice, o strategie industrială cuprinzătoare este crucială, așa cum se subliniază în raportul Draghi. Aceasta implică asigurarea accesului la materiale critice și energie la prețuri accesibile, stabilirea unui cadru de reglementare consecvent, extinderea infrastructurii de încărcare și reumplere cu hidrogen, oferirea de stimulente pe piață și abordarea diverșilor alți factori cheie”, a transmis ACEA după anunțul Comisiei Europene.
Tarifele variază de la 7,8% pentru companiile străine precum Tesla, care produc vehicule în China, până la 36,3% pentru companiile chineze care nu au cooperat în timpul anchetei.
Astfel, taxele de import definitive vor avea următoarele niveluri, în funcție de producător:
– BYD – 17%;
– Geely – 19,3 %;
– SAIC – 36,3 %;
– Alte societăți cooperante – 21,3 %;
– Toate celelalte societăți necooperante – 36,3 %.
Comisia Europeană susține că suprataxele vamale sunt necesare pentru a proteja producătorii europeni de automobile de concurență neloială, deoarece producătorii de automobile chinezi beneficiază de subvenții substanțiale de la stat.
Beijingul s-a opus tarifelor, numindu-le „protecționiste”. China a lansat deja investigații privind importurile europene de coniac, lactate și produse din carne de porc, semnalând măsuri reactive.
CITEȘTE ȘI:
3 posibile variante de traseu pentru drumul de mare viteză București – Giurgiu
Comentați?