Se pare că, până la urmă, ministrul Mediului se va ţine de cuvânt şi penalizarea celor care au maşini poluante nu se va face prin introducerea unei noi taxe auto, ci prin … majorarea celor existente. Variantele care sunt analizate în acest moment se referă la introducerea componentei de mediu fie la taxarea ITP, fie în impozitul pe mijloacele de transport.
Nu mai este niciun secret că, în contextul eliminării timbrului de mediu, prin Legea nr. 1/2017, s-a înregistrat o creştere fără precedent a înmatriculărilor de autovehicule vechi şi poluante.
Întrebată de parlamentari care este stadiul modificării legislaţiei privind taxarea maşinilor, Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului, le-a transmis acestora că variantele aflate în analiză ţin cont atât de elementele care generează emisii de poluanţi în atmosferă, respectiv capacitatea cilindrică, norma de poluare şi emisiile de CO2, cât şi de exemplele europene din statele membre.
Ca atare, cele două posibile modificări ale legislaţiei se referă la
- Introducerea componentei de mediu la taxarea ITP, în condiţiile în care actuala reglementare, deşi o include, nu o reglementează distinct şi nu aplică principiul „poluatorut plăteşte”;
- Modificarea impozitului pe mijloace de transport, prin introducerea componentei de mediu, aceasta urmând să conţină emisia de CO2, norma de poluare, tipul de combustibil folosit, capacitatea cilindrică şi, eventual vechimea autovehiculului.
De altfel, ministrul Mediului arată că necesitatea adoptării unor măsuri corecte din punct de vedere legislativ, nediscriminatorii pentru contribuabili, dar şi viabile în contextul României, este justificată prin faptul că majoritatea statelor din cadrul Uniunii Europene implementează un mecanism de impunere a unor taxe, contribuţii sau impozite pentru prevenirea poluării provenite de la autovehicule, sub diferite forme, ori la momentul înmatriculării (prin taxa de înmatriculare), ori prin stabilirea unui impozit anual, ori prin impunerea unei taxe anuale de circulaţie.
Totodată, Graţiela Gavrilescu precizează că aceste măsuri adoptate de statele din Uniunea Europeană au survenit ca urmare a Directivei 2008/50/CE privind calitatea aerului inconjurător şi un aer mai curat pentru Europa, abordarea Executivului comunitar fiind de înăsprire a legislaţiei naţionale a statelor membre cu privire la emisiile de CO2, inclusiv prin obligarea producătorilor de autovehicule de a se conforma noilor cerinţe în domeniu.
În ceea ce priveşte stabilirea noilor valori ale impozitelor, ministrul mediului spune că se va ţine cont de veniturile medii naţionale ale cetăţenitor, dar şi de respectarea legislaţiei comunitare în domeniu, în sensul stimulării achiziţionării de autovehicule noi, mai puţin poluante, în detrimentul celor vechi, cu grad mare de poluare.
Comentați?