Advertisement

Iaşi
Home Infrastructură FIC propune o entitate de supraveghere a proiectelor de infrastructură

FIC propune o entitate de supraveghere a proiectelor de infrastructură

Consiliul Investitorilor Străini (FIC) propun într-o scrisoare deschisă adresată premierului Viorica Vasilica Dăncilă şi ministrului Transporturilor, Lucian Şova, înfiinţarea unei Unităţi de Implementare a Proiectelor (UIP), responsabilă de supravegherea implementării marilor proiecte de infrastructură.

În viziunea comitetului director al FIC, la ora actuală, în România, există o serie de obstacole administrative care împiedică dezvoltarea infrastructurii, precum: probleme de proiectare, întocmirea defectuoasă a caietelor de sarcini, procese şi proceduri de achiziţie complexe şi greoaie din punct de vedere administrativ, procese şi proceduri îndelungate şi, uneori, slab coordonate, de obţinere a aprobărilor necesare şi, nu în ultimul rând, lipsa resurselor pentru monitorizare în etapa de derulare.

„Pe lângă toate acestea, există o tendinţă de a nu învăţa din greşelile trecutului, iar acest lucru a afectat desfăşurarea proiectelor de infrastructură. FIC consideră că adoptarea unor măsuri pentru a remedia această carenţă în capacitatea administrativă ar aduce o schimbare majoră, dincolo de aspectele financiare. Acest lucru nu se poate întâmpla peste noapte, dar o abordare consecventă va contribui la îmbunătăţirea capacităţii, rezultând în acelaşi timp într-o infrastructură mai bună”, precizează sursa citată.

Oficialii FIC propun, astfel, înfiinţarea unei Unităţi de Implementare a Proiectelor (UIP) care să funcţioneze la nivelul Guvernului ca un organism interministerial şi care ar trebui să fie responsabilă de supravegherea implementării marilor proiecte de infrastructură.

În acest context, noua entitate ar urma să beneficieze de expertiză tehnică, financiară şi juridică, precum şi de resurse financiare adecvate. De asemenea, UIP va fi organismul responsabil cu managementul proiectului cu responsabilităţi clar stabilite, dar şi cu autoritatea de a se asigura că marile proiecte sunt implementate într-o manieră unitară şi că vor exista criterii de referinţă care să înlesnească şi să îndrume planificarea şi executarea viitoarele proiecte.

Totodată, prin intermediul Unităţii, ar urma să existe întotdeauna o situaţie actualizată la zi şi se pot reduce şi rezolva eventualele blocaje majore care pot apărea pe parcursul desfăşurării proiectului.

„O astfel de unitate poate colabora, de asemenea, cu o serie de instituţii, inclusiv cele financiare internţionale, pentru: a pune la dispoziţia UIP cunoştinţele lor vaste privind finanţarea proiectelor mari de infrastructură (stabilirea structurii de finanţare a proiectelor, aplicarea celor mai bune tehnici de modelare financiară, identificarea surselor de finanţare, finanţarea şi atragerea finanţărilor private, etc.), a permite accesul la reţeaua lor de experţi internaţionali care acoperă practic toate ariile de expertiză privind infrastructura, a oferi exemple de practici la nivel mondial privind planificarea, managementul şi evaluarea impactului proiectelor de infrastructură şi totodată, privind dezvoltarea efectivă a mecanismelor de achiziţie pentru proiecte. În plus, considerăm că există un potenţial semnificativ de cooperare între UIP şi Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP). Agenţia poate fi un centru de date care furnizează informaţii valoroase pentru luarea deciziilor”, spun reprezentanţii investittorilor străini.

Aceştia susţin că, atât la nivelul operativ al UIP, cât şi la conducere, trebuie să se regăsească persoane cu cea mai înaltă calificare profesională, iar personalul să fie remunerat pe măsură şi să i se asigure toate pârghiile necesare pentru a-şi duce la îndeplinire misiunea.

„Este bine cunoscută importanţa infrastructurii de calitate pentru creşterea economică şi în egală măsură întârzierile României la acest capitol. Lipsa infrastructurii frustrează mediul de afaceri, cetăţenii şi inclusiv autorităţile. Membrii Consiliului Investitorilor Străini (FIC) – companii care angajează peste 186.000 de persoane şi au o cifră de afaceri de 187 de miliarde de lei – cred că trebuie să trecem dincolo de permanenta întrebare «Cine este de vină?» şi să vedem ce este de făcut de acum înainte. Am decis să vă trimitem această scrisoare deschisă deoarece, prin mesajele transmise în spaţiul public, Guvernul României a semnalat că este preocupat de infrastructura deficitară cel puţin în aceeaşi măsură ca şi mediul de afaceri. Din punctul nostru de vedere, o modalitate relativ simplă prin care câteva proiecte importante s-ar putea debloca şi finaliza este crearea unei unităţi dedicate proiectelor mari de infrastructură, care să aibă în arsenalul său toate instrumentele necesare pentru această misiune”, menţionează Consiliul Investitorilor Străini.

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Craiova - Târgu Jiu
Infrastructură

Lotul 6 al drumului de mare viteză Craiova – Târgu Jiu intră în procedură de licitaţie

Lotul 6 al drumului de mare viteză Craiova – Târgu Jiu, în...

Focșani - Brăila
Infrastructură

Un pas înainte pentru construcția Drumului Expres Focșani – Brăila

Licitația pentru proiectarea și execuția Drumului Expres Focșani – Brăila a fost...

Giurgiu - Ruse II
Infrastructură

Licitație pentru proiectarea Podului peste Dunăre Giurgiu – Ruse II

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a publicat, în SEAT, anunțul...

satu mare
Infrastructură

Cinci oferte pentru un nou drum expres, Satu Mare – granița cu Ungaria (Oar)

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a primit cinci oferte pentru...