De la începutul anului 2019 și până la finalul lunii aprilie 2021, în România s-au produs 502 accidente cu autovehicule având volanul pe partea dreapta, fiind înregistrate 80 de decese, 180 de răniri grave și 643 de răniri ușoare, arată datele Inspectoratului General al Poliției Române. Ministrul de Interne, Lucian Bode, a precizat că există un temei juridic pentru care circulația acestor vehicule nu poate fi interzisă.
Deși de mai multe ori, autoritățile din România au intenționat să interzică înmatricularea sau circulația mașinilor cu volanul pe dreapta, considerând că riscul de accidente este mai mare (de exemplu șoferii intră mai mult pe contrasens pentru a avea o vizibilitate mai bună în cazul depășirilor), legislația europeană nu permite acest lucru.
”Comisia Europeană consideră că introducerea interdicției de înmatriculare a unor astfel de autovehicule constituie o barieră pentru libera circulaţie a mărfurilor, fiind o măsură disproporţionată în raport cu obiectivul public de asigurare a siguranţei rutiere şi protecţiei sănătăţii şi vieţii cetăţeni lor Uniunii Europene. De altfel, introducerea unei restricţii privind omologarea şi/sau eliberarea cărții de identitate pentru autovehiculele echipate cu postul de conducere amplasat pe partea dreaptă ar conduce la introducerea unei proceduri de „infringement din partea Comisiei Europene, pe un subiect pe care Curtea de Justiţie a Uniunii Europene s-a pronunţat deja în defavoarea statelor membre care au introdus astfel de restricţii”, a explicat Lucian Bode, ministrul de Interne.
Acesta precizează, în acest context, că legislaţia din România transpune şi pune în aplicare legislația Uniunii Europene în domeniu, care nu permite introducerea de interdicţii de natură tehnică privind autovehiculele echipate cu postul de conducere amplasat pe partea dreaptă.
În acest sens, art.82 alin.(2) din odul Rutier (OUG 195/2002) prevede că autovehiculele înmatriculate în alte state pot trece frontiera de stat şi pot circula pe drumurile publice din România, dacă îndeplinesc condiţiile tehnice prevăzute în Convenția asupra circulației rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968 şi ratificata de România prin Decretul nr. 3181190, dar numai pe perioada cât sunt asigurate pentru cazuri le de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de autovehicule.
De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 83 alin. (1) şi (2) din OUG 195/2002 „(1) Au dreptul să conducă autovehicule pe drumurile publice din România dacă indeplinesc condiţiile prevăzute la art.20 şi art. 23 alin. (1), titularii permiselor de conducere naționale valabile, eliberate de autorităţile:
– statelor membre ale Convenţiei asupra circulaţiei rutiere, prevăzută la art. 82 alin. (2):
– statelor membre ale Uniunii Europene:
– statelor cu care România a încheiat un tratat privind recunoaşterea reciprocă a permiselor de conducere auto.
(2) Pentru a conduce un autovehicul pe teritoriul României, persoanele care sunt titulare ale unui permis de conducere naționat eliberat de autoritățile unui stat care nu este membru al Convenției asupra circulației rutiere şi nici membru al Uniunii Europene ori cu care România nu a încheiat un tratat privind recunoaşterea reciprocă a permiselor de conducere auto trebuie să posede şi permis de conducere internațional”.
”În context, având în vedere faptul că, în Europa, autovehiculele cu postul de conducere amplasat pe partea dreaptă provin din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, Republica Cipru şi Republica Malta, ţări care fie sunt membre ale Uniunii Europene, fie sunt semnatare ale Convenției asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, circulaţia acestora pe teritoriul României nu poate fi interzisă”, a conchis ministrul Lucian Bode.
Referitor la accidentele în care au fost implicate autovehicul cu postul de conducere amplasat pe partea dreaptă, precum şi rezultatele acestora, infonnaţiile puse la dispoziţie de Inspectoratul General al Poliței Române sunt următoarele:
Ani | Accidente | Decese | Răniți grav | Răniți ușor |
2019 | 246 | 35 | 88 | 321 |
2020 | 206 | 34 | 61 | 259 |
4 luni 2021 | 60 | 11 | 11 | 63 |
CITEȘTE ȘI:
Bosch își menține ritmul pe timpul pandemiei și are performanțe mai bune decât se preconiza
Cum poți plăti eficient taxa de drum în Bulgaria?
Curs mediu de 5.0062 lei/euro în următoarele 12 luni
Comentați?