Una din cinci companii europene nu cunoaște nivelul de CO2 emis de flota proprie de mașini, iar acest fapt, care pune sub semnul întrebării progresul în decarbonizarea parcurilor auto corporative, este cauzat de lipsa instrumentelor potrivite pentru măsurarea și gestionarea amprentei de carbon.
Pactul verde european a stabilit o traiectorie clară către atingerea neutralității climatice până în anul 2050, stabilind și noi obligații pentru companii. Astfel, Directiva de raportare a sustenabilității corporative (Corporate Sustainability Reporting Directive – CSRD) prevede ca 49.000 dintre cele mai mari companii din UE, inclusiv din România, să raporteze emisiile de CO2 începând din acest an. Pentru ca firmele să se dezvolte și sub noile reglementări, specialiștii spun că este imperativ ca acestea să adopte și să integreze rapid strategii de tranziție la operațiuni sustenabile din punct de vedere ecologic.
Majoritatea companiilor europene sunt, însă, cu mult întârziate în ceea ce privește obligațiile de a înregistra și raporta emisiile de gaze cu efect de seră ale vehiculelor, potrivit unui sondaj realizat de Alphabet, compania de leasing și fleet management a Grupului BMW. Astfel, cea de-a doua ediție a studiului European Fleet Emission Monitor (EFEM) 2024 arată că mai mult de jumătate dintre managerii de flote (56%) nu consideră Directiva ca un stimulent major pentru a-și îmbunătăți măsurile de sustenabilitate, în special în ceea ce privește colectarea datelor privind emisiile de CO2. Cercetarea a cuprins peste 1.000 de flote care operează în 12 țări și în mai multe sectoare economice.
Sondajul indică priorități variate în ceea ce privește sustenabilitatea: 46% dintre companii o consideră un factor crucial în luarea deciziilor corporative (o scădere de la 51% în studiul din 2023), în timp ce 41% recunosc importanța acesteia, dar nu îi o acordă întotdeauna prioritate (38% în 2023).
Cu toate acestea, când vine vorba despre managementul flotei, sustenabilitatea continuă să urce pe agenda corporativă, 64% dintre companiile europene menționând dezvoltarea unui parc de vehicule durabile ca prioritate strategică, în ușoară creștere față de procentul de 61% din studiul realizat în 2023.
Analiza a constatat, de asemenea, diferențe regionale substanțiale în ceea ce privește atitudinile față de sustenabilitatea flotei. În Belgia, de exemplu, 89% dintre companii acordă prioritate durabilității în planificarea flotei lor, comparativ cu 66% în Germania și 43% în Spania.
Monitorizarea CO2
În pofida dorinței comune de a aborda preocupările legate de climă, multe companii încă analizează cum să își înceapă călătoria către sustenabilitate. Sondajul realizat de Alphabet arată că există o oarecare ezitare în a pune în aplicare măsuri solide pentru a reduce emisiile de CO2. Doar puțin mai mult de jumătate dintre companii (51,7%) și-au stabilit obiective specifice de sustenabilitate, ceea ce indică faptul că mai este mult de făcut pentru a trece de la intențiile bune la acțiunile reale (51% în studiul din 2023).
Aproape 4 din 10 companii se pregătesc să-și lanseze obiectivele de sustenabilitate în următorii cinci ani, dând dovadă de angajament real față de schimbare. În același timp, un grup mai mic, aproximativ 1 din 7 companii, amână mai mult, stabilindu-și mai mult de șase ani pentru a-și îndeplini obiectivele. Cu toate acestea, 43% dintre companiile din Europa nu și-au stabilit deloc obiective, o îmbunătățire minoră față de 44% în studiul publicat anul trecut. Cu reglementările UE care cer reducerea emisiilor de la flotele auto până în 2025, primul an de raportare, specialiștii spun că aceste companii trebuie să înceapă să-și realizeze planurile cât mai curând, altfel ar putea rămâne în urma competitorilor.
În mod îngrijorător, 22% dintre cele peste 1.000 de flote chestionate nu au realizat nicio înregistrare a emisiilor de CO2 și, dacă nu le pot măsura, înseamnă că nici nu le pot gestiona. Majoritatea flotelor se bazează pe surse potențial inexacte sau incomplete de date privind emisiile, cum ar fi cifrele de consum de combustibil ale producătorului, chitanțele de la cardul de combustibil și evaluările companiei de leasing care le furnizează vehiculele.
Soluția – digitalizarea managementului
Un mare obstacol în calea progresului este amânarea digitalizării managementul flotei, un proces important pentru a măsura CO2 în mod corespunzător și a stabili cum să fie redus. De altfel, specialiștii Alphabet sunt de părere că gestionarea unei flote poate deveni cu adevărat dificilă și complexă fără tehnologia potrivită. Sondajul a constatat că 37% dintre companii se luptă să combine diferite instrumentele digitale în operațiunile zilnice, iar un sfert dintre respondenți întâmpină dificultăți în înțelegereaă datelor pe care le colectează.
Urmărirea emisiilor permite companiilor să progreseze în mod activ pentru îndeplinirea obiectivelor de CO2 stabilite de UE, contribuind la reducerea amprentei lor asupra mediului. Până în prezent, mai arată cercetarea Alphabet, 42% dintre companiile urmăresc emisiile de CO2 ale flotei lor, ceea ce reprezintă o mică creștere față de procentul de 37% înregistrat în 2023. Dintre cele care își monitorizează emisiile, 1 din 3 (35%) și-au păstrat cu succes media pe flotă, sub 100 g/km, un rezultat similar cu cel de anul trecut. Cu toate acestea, 44% dintre aceste companii raportează încă emisii de peste 100 g/km, o cifră care a scăzut cu 6 pp comparativ cu studiul din 2023.
”Fără o monitorizare detaliată a emisiilor, flotele riscă să nu îndeplinească viitoarele standarde reglementate la nivelul UE”, a avertizat Markus Deusing, CEO Alphabet International. Cu toate acestea, doar 31% dintre companii folosesc sisteme digitale de management al flotei pentru a-și monitoriza și analiza emisiile de CO2. „Fără a folosi informațiile obținute din analiza datelor, companiile trec cu vederea o oportunitate de aur. Un instrument dedicat pentru monitorizarea și calcularea emisiilor de CO2 permite managerilor de flote să ia decizii durabile și să implementeze măsuri pentru reducerea lor”, a mai spus Markus Deusing. Tranziția către o flotă neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon necesită timp, a adăugat acesta, dar multe flote „încă subevaluează efortul amplu necesar pentru a minimiza emisiile de CO2 și pentru a trece la electrificare”.
Drumul către mobilitatea electrică
În pofida oportunității de a reduce semnificativ emisiile de CO2 prin intermediul mobilității electrice, 44% dintre managerii de flote se consideră insuficient informați pentru a face schimbarea, în scădere de la 51% în studiul de anul precedent. Potrivit Alphabet, această ezitare este cauzată adesea de complexitatea procesului de identificare a mașinilor de companie care pot fi convertite, în mod fezabil, total sau parțial la electrificare, în funcție de cazurile de utilizare specifice și de nevoile angajaților. ”În astfel de scenarii, sprijinul unui partener specializat în consultanță în domeniul mobilității electrice poate fi crucial. Acesta poate oferi sfaturi personalizate și poate ajuta la dezvoltarea unei strategii personalizate care se potrivește cel mai bine companiilor și angajaților, făcând tranziția mai ușoară și mai eficientă”, precizează autorii studiului.
Cercetarea a mai identifidicat date încurajatoare în reducerea constantă a emisiilor medii de CO2 în cazul flotelor care o pot măsura, dar a constatat, de asemenea, că mai puține flote în acest an (62%) cred că vor deveni în cele din urmă 100% electrice, comparativ cu anul trecut (69%). Un sfert din numărul companiilor intervievate au spus că vor avea întotdeauna vehicule alimentate cu benzină sau motorină. Această concluzie ar putea reflecta creșterea experienței în viața reală în utilizarea vehiculelor electrice, flotele confruntându-se cu provocări în ceea ce privește autonomia și încărcarea.
”Indiferent dacă acestea sunt bariere reale sau nu, până în 2025, Uniunea Europeană se așteaptă ca firmele să fie implicate într-un proces de reducere continuă a emisiilor de CO2. Fără digitalizarea managementului, electrificare, implementarea Inteligenței Artificiale și monitorizarea datelor, flotele nu vor îndeplini aceste obiective și vor depăși pragurile prevăzute”, a concluzionat Markus Deusing.
(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2024)
CITEȘTE ȘI:
Ayvens intră în parteneriat cu BYD pentru a livra vehicule electrice în Europa
Test Dacia Duster 3. Buna vestire
Comentați?